H

Helan

Hur behandla ett överben som kommit efter att hästen en kortare period gick felvinklad i hovarna? Värme, kyla, liniment... ? Överbenet är troligen inte aktivt längre, vad ska man göra i de olika skedena från att det börjar växa tills det lugnar ner sig?

Överbenet sitter på insidan av frambenet, precis där överben alltid brukar komma av nån anledning. Om nån kan förklara även det så varsågod:laugh:

Sv: Överben

jag har aldrig hört att man behandlar ett överben, finns det så finns det liksom. det gör ju oftast ingen skada och är bara ett utseendegrej som jag inte tycker är att bry sig om.

O hur stort kan det då bli innan det gör skada undrar jag?

Ett överben kan bli ganska så stort men när det inte är aktivt längre så är det mest ett skönhetsfel. Vår Nordis har ett rejält på ena framknät men lider inte av det, hon fick det efter en skada och har nu haft detta i fem år. om det inte är varmt , ömmar eller hästen haltar så är det ingen fara :)

ett överben bildas långsamt och den svullnad som känns först beror på att benhinnan är "överansträngd/utsatt för onormal tänjning/slag" när det värmer så låter vi hästen vila (ej ansträngas) och kyler sedan masserar vi med tex. arnika linement (när det inte längre värmer). svullnaden i benhinnan lägger sig sedmera och det som då ev. finns kvar är en benpålagring/överben

sitter inte överbenet dumt till så är det inget att bry sig i utan är bara en "förstärkning" av benet/skönhetsfläck. sitter det dumt till eller om hästen slår på det så det ideligen blir aktivt så går det att bränna/operera.

sitter överbenet strax under framknäet på insidan är det troligen en "remonthälta" (dock inte ofta en hälta, utan det är namnet på den typen av överben)

Gammal tråd, jag vet...

Jag misstänker att min häst håller på att få ett överben i samband med tappsko bak.
Kompisen måste ha klivit på bakskon eller så har ngt annat hänt, men nu några dagar efter att skon kom på, så har han fortsatt att gå dåligt och på utsidan kotan är det nu en hård bula som är varm.
Kan detta vara ett överben som håller på att bildas?
Ska man kyla och sedan värma?

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 684
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har dragits med ett aktivt överben länge. Överbenet har varit ömt och varmt. Nu är det på bättringsväg och de allra flesta...
Svar
4
· Visningar
1 201
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 663
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka