C

caspar

Är Helt FÖrtvivlad FÖr VÅran Ponny Som FÅtt Ett Kraftigt Överben PÅ HÖger Fram Pga Att Han Lever FÖr Mycket Loppan I Hagen. Vad Kan Bli Problemet Med Överben? Jag Har Ingen Erfarenhet Av Detta, Han Är Bara 4 År.

Sv: Överben

Vad jag förstår så ger sällan överben problem, så länge de inte sitter illa till för leder och senor. Det är oftast mera ett skönhetsfel, sas.

Det beror ju även på varför hästen fått överben. Är det för att den är skev i benen och snedbelastar, eller kommer det av hård påfrestning pga underlag (torr sommar = hårt i marken) eller rörelse?

Men hör med en veterinär så kan du få besked om just din hästs överben. :idea:

som Pinky skrev så är ett överben mest ett skönhetsfel OM det inte sitter "fel", sitter det vid en böjled, eller växer över senor så kan det bli problem....
Men kolla med veterinär varför den har fått sitt överben! Överben kan komma av ett slag, av överansträngning mm mm... min häst fick överben som visade sig bero på en fraktur på gaffel-benet som han troligen fått när han skojat i hagen!

Min häst fick också ett "STORT" överben precis under knäet på insidan av ena frambenet när hon var helt panikslagen för att hon hade en stor insekt som jagade henne i hagen. Hon har aldrig haft problem av det utan det är mest jag som tycker att det ser hemskt ut.

Jag började använda Back on Track bandage på nätterna för att hon har gallor. Gallorna har blivit lite mindre men största effekten har varit på det stora överbenet, som hon nu haft i 3 1/2 år, det är ungefär bara hälften så stort efter 3 veckor med Back on Track. Kan ju vara en idé att prova.

tack för tipset, det ska jag prova. Hur mycket har du dom på?

[/QUOTE] Jag började använda Back on Track bandage på nätterna för att hon har gallor. Gallorna har blivit lite mindre men största effekten har varit på det stora överbenet, som hon nu haft i 3 1/2 år, det är ungefär bara hälften så stort efter 3 veckor med Back on Track. Kan ju vara en idé att prova.[/QUOTE]

Kan överben gå tillbaka???:confused: Jag har själv fått ett överben i foten:crazy: efer en ridolycka, de måste opereras bort me några års mellanrum då inte skor passar länge!

det låter som "remont hälta" (ingen hälta men överben just där du beskriver) drabbar oftast unga hästar pga. massa olika anledningar. det kan vara foderrelaterat, överansträngning, felridning-för hård ridning eller felaktig inskening.

jag har i ett fall hört om en häst där den typen av "överben" gått ner kraftigt under ett par års tid. den hästen hade en knapp årslång boxvila som unghäst pga. bencysta . efter det blev det "remonthälta"

Egentligen går inte själva överbenet tillbaka, det som är ben, men när man blir av med inflammationen i benhinnan, som man har så länge överbenet inte är utläkt och inaktivt, då ser det ut som överbenet krymper i storlek.

om felskoningen gör att hästen inte "står" korrekt kan det säkert inverka.

har en bok där följande står:
överben kallar man de hårda ojämnheter som långsamt framträder på skelettbenen., vanligen på skenbenen till följd av tryck, slag eller sparkar men andra gånger utan direkt synlig orsak.

i senare fallet kan överbenet ha uppkommit genom att benhinnan under densamma utsatts för onormalt stark tänjning eller annan överbelastning. sådana överben uppstår ibland på unga ridhästars skenben till följd av att ryggmuskelaturen uttröttats och hästen därigenom inte med sin rygg förmår bära upp ryttaren.

när fjädringen i ryggen därmed minskas, överför hästen ryttarens tyngd och stötar på frambenen, vars benhinnor därigenom blir extra ansträngda. naturen söker förstärka benet genom att ben bildas på de platser, där benhinnan utsätts för de största påfrestningarna , i allmänhet strax under framknäet, "remont hälta" . vid felaktiga inskeningar, tex. då skenbenet inte är insatt mitt under framknäet, "parallellinskening", ses ofta upp till halvt hönsäggsstora överben under framknäna.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka