L

lordsimson

Jag har en liten fråga angående överben.
Min häst har fått ett överben och jag har nyligen märk det, hon ömmar inte, haltar inte och det är hårt. så jag undrar om man kan rida på som vanligt eller ska man ta det lugnare?
Hon är lika pigg som vanligt så det verkar inte som om hon har ont.

Tacksam för svar!

Sv: Överben

lordsimson skrev:
Jag har en liten fråga angående överben.
Min häst har fått ett överben och jag har nyligen märk det, hon ömmar inte, haltar inte och det är hårt. så jag undrar om man kan rida på som vanligt eller ska man ta det lugnare?
Hon är lika pigg som vanligt så det verkar inte som om hon har ont.

Tacksam för svar!

Om det nyss har kommit så ska den ta de tlugnare åtminstone ett par veckor tills det slutar vara aktivt. Men ställ inte av helt, utan lätt motion, ingen hård ansträngning dock. Medan det är aktivt så kan det växa in mot senorna om du har otur om hästen ansträngs för hårt. Är den inte halt är det dock bra med lätt motion.

Senast ändrad av en moderator:

jag her sett det nyss men det är hårt.Och om det är hårt är det inte inaktivt då?

Det är inte varmt och hon ömmar inte och haltar inte. Så är det då ok att rida på som vanligt?

minimi skrev:
Om det nyss har kommit så ska den ta de tlugnare åtminstone ett par veckor tills det slutar vara aktivt. Men ställ inte av helt, utan lätt motion, ingen hård ansträngning dock. Medan det är aktivt så kan det växa in mot senorna om du har otur om hästen ansträngs för hårt. Är den inte halt är det dock bra med lätt motion.

Skall man inte dessutom uppsöka veterinär? För om det är aktivt så går det ju fortfarande att göra något åt det så - stoppa processen av förbeningen - så att det blir ett så litet överben som möjligt?

Hälsning Maja

min gammel pålle fick överben förra hösten.
då fick jag rådet av min vet. att bara fortsätta rida som vanligt så länge det inte verkade ömt på något vis.
känner du dej osäker på vad du ska göra, så kontakta din veterinär!
:banana:

Stopek skrev:
Skall man inte dessutom uppsöka veterinär? För om det är aktivt så går det ju fortfarande att göra något åt det så - stoppa processen av förbeningen - så att det blir ett så litet överben som möjligt?

Hälsning Maja

Nej, det beror ju på, man kan prata med vet, om man är osäker. beror ju på hur det sitter och hur stort det är förstås. Jag tycker i o f s alltid man ska ringa vet när man är osäker. Men vet gör inget om det inte finns risk för senorna.
Om hästen får det som kompensation tex, för felaktig benställning så är det ju på sätt och vis en nödvändig förstärkning. De brukar gå ner med tiden.

Från att det kommit tar det ett par veckor minst innan det slutar vara aktivt. Så har det kommit nyss är det aktivt. Känns bla genom värme. Man kan se med röntgen också.

minimi skrev:
Nej, det beror ju på, man kan prata med vet, om man är osäker. beror ju på hur det sitter och hur stort det är förstås. Jag tycker i o f s alltid man ska ringa vet när man är osäker. Men vet gör inget om det inte finns risk för senorna.
Om hästen får det som kompensation tex, för felaktig benställning så är det ju på sätt och vis en nödvändig förstärkning. De brukar gå ner med tiden.

Från att det kommit tar det ett par veckor minst innan det slutar vara aktivt. Så har det kommit nyss är det aktivt. Känns bla genom värme. Man kan se med röntgen också.

Ja, själv anser jag inte mig ha tillräckliga kunskaper för att veta om det kan störa leder eller senor. Så jag hade nog tagit till vet om jag hade ett överben som höll på att växa fram. Veterinären vet ju och kan häva inflammationen under benhinnan om det sitter på ett olämpligt ställe och är orsakat av en smäll mot benet.

Hälsning Maja

Sitter överbenet precis nedanför carpus (framknät), så är det vanligtvis en kompensation för felaktig benställning.

Sitter överbenet längre ner, på insidan av skenbenet, så kan det bero på att hästen har sparkat till sig själv i hagen eller under ridning.

Min häst har två överben. Ett på varje framben på insidan precis under knät. Veterinären då vi besiktigade sa att det kunde kommit av att han slog i då man red, och min kompis sa att de kunde få sådana om de reds för hårt som unghästar :(. Dock är dom itne varma/ömma etc men de kommer inte att försvinna. Det är ju inte vackert, men så länge han itne har ont av det så...

Är det någon so mvet ifall detta påverkar något?
Sitter överbenet precis nedanför carpus (framknät), så är det vanligtvis en kompensation för felaktig benställning.
Han är utåttåad. lite fram och mycket bak. kan det ha med saken att göra?

Raderat av Zandrizzz.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst fick överben för några veckor sedan. Pratade då med veterinär, en som jag har stort förtroende för. Så länge överbenet är varmt och ömt så är det aktivt, då ska hästen inte ridas! Han fick gå i hagen, men inte motioneras nåt mer, eventuellt kunde man stödbandagera i boxen nattetid. Var 3-4 dag skulle jag trycka hårt på det, om han reagerade så var det fortfarande aktivt (lite svårt att avgöra då han lyfter på hovarna när man trycker på bena..;) )
Iallafall så sa veterinären att ett överben kan bero på väldigt mkt, överansträngning, smäll i hagen, smäll när du ridit, tom spricka i nåt ben, mm mm... men att det var ingen fara alls! Om det blir nåt illa med det så kunde man göra vid det senare vid behov! Men överben var inget farligt! Skönhetsfel i de flesta fall...

det är bara omdet sitter så det kan slita på senor eller gaffelband som det gör något. Överben är vanligt!

Hästar med parallellförskjutna eller knätrånga framben belastar framknäna mer. När de börjar arbetas hårdare kompenserar de ofta den ökade belastningen med bentillväxt nedanför knäet (överben). Detta är särskilt vanligt hos unghästar. Får de bara ta det lugnt tills överbenet är inaktivt har det sällan någon betydelse, men överbenet försvinner ju inte. Det är bra att ha lite koll på det så det inte blir varmt, ömt eller börjar växa till igen - då kan det vara dags att ta det lite lugnt igen.

Har överbenet orsakats av att hästen slår sig själv, är det ofta lite varmt efter ridning, och sitter oftast längre ner på skenan.

Jag har inte sett din häst så jag vet inte om han bara är uttåad fram eller om han också är lite knätrång eller parallellförskjuten fram. I så fall kan det ju ha bidragit till kompensatoriska överben båda fram.

Å andra sidan, uttåade hästar nystar ofta när de rör sig och då är det lätt att de stryker sig (slår sig själva) när de går.

Vill du kolla om din häst stryker sig så kan du ta krita på den motsatta hoven/skon och se dels om den blir vit där överbenet sitter, dels vilken del av hoven/skon det är som slår i. Ev kan hovslagaren smärgla av den biten av skon lite.

Överben brukar vara ofarliga så länge de, som alla andra sagt, inte sitter på ställen där de kan påverka senor/gaffelband eller dyl.
Min ena häst har ett överben som går igenom hela benet i en spiral och kommer ut på andra sidan, detta har han fått av en spark, då han fick en spricka i benet. Trots att det är så stort och växer igenom så har han inga problem av detta.
Min andra häst har överben lite överallt, hans ena bakben ser ut som en sabel på skenan, och det är INTE snyggt, men han har inga problem med det....

Överben är en lokal benhinneinflammation och kan oxå komma av för snabb uppträning på unghästar, men oxå av slag eller felaktig exteriör som någon sa. Under första tiden då hästen reagerar vid tex tryck så ska man bara skritta....

Elin_B skrev:
Liten fråga.. vad innebär paralellförskjutning? har du ngn bild?

Om du tittar på en benställning som ska vara korrekt sks du kunna dra en rak linje mitt igenom hela frambenet, linjen ska gå rakt ner genom knä och kota(mitten) ända uppifråpn mitten på hästens ben.
Om en häst är är parallelllförskjuten så bryts axeln utåt vid knät, för att sedan gå i en rak linje nedanför knät igen. Knäna ser sneda ut, som att de lutar utåt.....svårt att förklara, jag har ingen bild...men kanske någon annan som har

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar