S

Scottsman

Jag har en häst som har fått ett slag på innersidan av sitt bakben. Förmodligen strukit sig själv ute i hagen. Det var ca 3-4 veckor sedan och fortfarande är det lite varmt på morgonen. Jag har ridit henne de ordentligt den senaste veckan. Nån som har lite erfarenhet av detta. Kan inte minnas att det har tagit så lång tid med tidigare hästar. Är det normalt?

Sv: överben

Min häst har flera på benen,men de går inte bort. De är ofarliga och det går inte att göra något åt dem. :bump:

Överben går inte bort. Alla mina hästar har överben och de besväras inte av dessa. MEN , det beror helt på var de sitter! Sitter de så att de besvärar senor eller så så kan det bli problem. Man ska vara noga med att se till så de inte växer eller är varma, då kan det vara varningssingnaler. Det ena på min valack är vääldigt stort och det har vuxit runt i en spiral i underarmsbenet och kommit ut på andra sidan där han blev sparkad, men trots det har han inga besvär av det då det inte ligger och klämmer på något...
En av mina andra har bak på skenan och han ser minst sagt vind ut, men inget besvär där heller....

Har man otur kan överben bli segdragna historier.
Om det blir en benhinneinflamation tar det lång tid att ge med sig, ibland upp till 3 - 4 månader.
Har just ett sånt överben på en av mina.
Har vilat i 5 veckor och är under igångsättning.

(fick ett slag och blev akut halt, sen ohalt, syntes inget på röntgen, red vidare, kom ett överben som växte, och blev varmt, röntgade igen, DÅ upptäcks att det förmodligen var ett slag mot griffelbenet, + att det blivit en benhinne inflammation, vila 5 veckor, i liten hage för att häva inflammation.Ok vid sista återbesök.

Min häst har ett överben, inget som han besväras av. Men det sitter på ett lite roligt ställe!
900108.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud