E

emelit

Hästen jag troligtvis ska köpa har ett överben på skenbenet, vä fram. Vet. sa att det inte låg an mot nåt gaffelben så det vart ingen fara.
Jag har ingen större erfarenhet av överben då min gamla pålle aldrig hade nåt =P så, brukar det ställa till komplikationer?

Sv: Överben

Om det bara har slutat "vara aktivt" så är det ingen fara.

Ibland kan tex benskydd skava (min kan tex inte ha senskydd).

Min förra ponny såldes med två överben på bakbenen.
I besikningen stog det skönhetsfel.
Stog även att dom inte var aktiva mer.
Han är även operad i samand med det enna överbenet som bara växte så hella benet blev jätte stort :crazy:

Men som sakt han såldes med obetydliga skönhetsfel.

Det är ca 2år sen han hade problem med överbenen.
Nya ägaren har inte märkt nått mer än att han ALLTID när han rids eller går i hagen(förutom vid Dressyrtävlingarna) måste bära höga bakbens skydd då han ofta får sår och bölder där.

Senast ändrad av en moderator:

inget att oroa dig för!!

ett överben är antingen ett "ärr" på benet, tex efter en spark (såna har jag på mina skenben oxå:)) eller så är det en sas förstärkning av benet, ifall hästen har tex överansträngts som ung, har exteriört fel den måsta avlasta etc.

i "din" hästs fall rör det sig nog om ett "ärr" när det bara är på ena.

så säger vet att det är lungt, är det oxå det!
(är hästen röntgad föressten?)

min häst har ett rejält överben bak och ett lite mindre fram, efter en fight som tvååring... nu är hon 6 och har aldrig haft problem av dom

Senast ändrad av en moderator:

Min häst hade också överben när jag köpte henne har haft henne i sex år nu och har aldrig varit något. Överben klassas oftast som skönhetsfel, är ju som en benpålagring. Är ju bara om de sitter dumt till som det kan ge komplikationer, men för det mesta inget att oroa sig för.

Min häst har ett överben på ett bakben, men hon påverkas inte ett dugg av det.
Jag köpte henne i Jannarui, var välmedveten om överbenet men det skulle inte vara något "hinder" fast hon hade det och det har inte inneburit några problem heller än så länge. Tvivlar på att det koommer medföra framtida bekymmer. Utan jag tror att det är lugnt!

Men kolla upp med vet. för rådgivning. Det beror ju lite på var det är någonstanns.
Men förmodligen så ska det inte vara några problem med det. Lycka till BTW! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?