Överben!!

Sv: Överben!!

Hej
Jag har själv en häst med överben. Hästen har överbenet på frambenet nedanför knät, vilket leder till att det inte går att göra någon operation för att ta bort överbenet, eftersom det är för nära knäleden. Överbenet uppkom troligen genom spark från häst i hagen, eftersom det var så stort. Det blev alltså en spricka i skeltettet och för att kompensera denna sprickan, så växte det på överben, och detta överbenet växte och växte och blev större och större. Jag fick ta hästen till en veterinär som rekommenderade vila, boxvila, eller vila i liten utehage, ingen ridning på ett halvår. Sedan röntgade vi hästen med jämna mellanrum och såg att överbenet slutade växa. Det blev mera stabilt och jag kunde börja rida hästen. Idag kan jag rida hästen helt normalt. Min häst har dock aldrig varit halt.

Det är viktigt att ta det lugnt med ett överben, så att det inte växer och blir större och att ta reda på orsaken till det, om det beror på en spricka i skelettet, eller om det beror på hård och felaktig ridning.
Överben kan inte tränas bort. Men med vila och lugn och stabil träning kan man få benet att sluta växa och det kan till och med bli något mindre. Man kan i de bästa fall operera bort det, om vill, ett skönhetsfel, om vill det ska se bättre ut.
En del säger att när överbenet blivit stabilt, blir det mycket starkare än ett vanligt ben.

Överben är en reaktion i benhinnan som när dom har slutat växa och är stabila är ett kosmetiskt och ibland praktiskt problem om dom är ivägen. I vissa fall opererar man dom och tar bort överbenet speciellt om det är aktivt och växer och beror på en lokal skada som kan ha gett tex en flisa (sekvester). Så det finns inget enkelt svar då allt beror på varför hästen har fått överbenet och för hur länge sedan.

Kontakta gärna en veterinär. ;)

Sv: Överben!!

man kan inte träna bort överben. Föregående talare förklarade bra, :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
445
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: jennylu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit