R

Riddari

Hej!

Är det någon som vet hur man kan få bort ett fult överben på hästen? Jag är tacksam för alla svar. :confused:

Vad är det för slags överben ? Hur har hästen fått det och hur gammalt är det ?

Ett "kompensatoriskt" överben fyller ju sin funktion och bör inte tas bort. Rådfråga din veterinär om du tror att överbenet sitter ivägen och behöver tas bort.

Det går att "nålbränna" men jag är tveksam om det görs som en "skönhetsoperation". I vissa fall kan man provocera fram en reaktion i överbenet och få bort det på så sätt, men det beror helt på vilken typ av överben det handlar om.

Gör inget utan att först låta din veterinär kolla hästen och ge dig "rätt råd" !

Nyligen så hade min kompis sin häst i ett stall där de en dag hade givit hans häst stryk varav han fick ett överben. Han har inte haft det innan. :cry:

Han är 3 år och ska gå bruksprovet nästa år som hingst.

Har ni tur går överbenet tillbaka av sig själv men det kan ta lite tid. Mitt sto fick ett överben för ett antal år sedan och efter ca 3 månader hade det gått tillbaka helt. Vet. sa iaf att det var ett överben, jag har aldrig träffat på det varken innan eller efter så jga vet inte om det är vanligt att de går tillbaka av sig självt....

Hoppas....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar