Överben / rygg / vet besikt - Hästköp

Sv: Överben / rygg / vet besikt - Hästköp

En veterinär kan aldrig ge garantier, och med ny ägare/ryttare så ändras ju även hästens förutsättningar. Den musklar kanske om sig lite, och vips så har ett problem som tidigare hållits på en låg nivå blivit större. Trots allt måste ju säljaren ha anat oråd av hästens beteende eftersom h*n beslutade sig för att röntga hästen (iaf i mina ögon), och då är det för mig inte "ingenting"...

Skulle vara försiktig med köp i detta fall. Som så många andra har skrivit så är det ju vid förändring det kan bli problem. Ny ryttare, annan ridning osv. Rystandet när man rör vid manken kan tyda på att hästen har en nerv i kläm. Och ägaren har ju uppenbarligen haft en misstanke om att allt inte stod rätt till eftersom de har röntgat hästen. Förstår att det är tråkigt när ni nu har hittat "er" häst att behöva ta beslut på dessa grunder. :(

KS är det engelska ordet för tillståndet. Överridande tornutskott kan man höra på svenska.

Det handlar inte om att vara negativ eller positiv, det handlar om att vara REALISTISK. Och se hur stor risken är att man får problem längre fram. Och den är trots allt jättestor. Fråga själv veterinären om denne är beredd att garantera att hästen inte får problem av detta. Självklart är INGEN veterinär redo att göra det. Därför att det finns en risk.

10 hästar tycker jag inte är någonting när det gäller att titta på tänkbara inköp. Ingenting. Jättelite. Det bästa är så klart att köra en vända med flera inbokade provridningar, kanske ta en seriös hästhandlare också.

När det kommer till de summorna du nämner (närmare 80 000 kr) ska man kunna få en fin FRISK häst för de pengarna.

Jaaa jag förstår. Just nu är jag mest besviken... är det någon idé att jag skickar bilderna till HBG?
Hmm kanske inte... tyckte 10 hästar är ganska mycket med tanke på att INGEN har motsvarat våra förväntningar. Vi har många ggr kört över dagen & tagit ett par stycken. Har vart hos flera försäljningsstall, tyvärr har alla varit oseriösa.

Jag tycker också det. Det är så många fantasipriser på vissa hästar... många gånger har jag funderat på¨att ge upp. Men nej, bara att fortsätta & leta.

Oavsätt vad du väljer så kommer du troligen inte att ångra dig. :)

begär ut tidigare försäkringshandlingar av ägaren så får du se om hästen är behandlad eller ej pga ryggen. En bra början.

begär ut tidigare försäkringshandlingar av ägaren så får du se om hästen är behandlad eller ej pga ryggen. En bra början.

Ska jag be ägaren om försäkringspappren? Eller kan man begära det av försäkringsbolaget?
Jag är ändå osäker över detta... hästen har ändå KS. Det finns inga garantier för att de här aldrig skulle komma fram. Ska prata med vet. imorgon som har röntgat hästen.

ägaren. hon är den enda som får begära ut de.
Då kan du iaf se så att hästen inte är behandlad för skadan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve