Överben / rygg / vet besikt - Hästköp

Trocadero_lover

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat min häst !! Kändes så bra när jag & syrran provred för det här är den första hästen hittils som vi känt samma sak & verkligen gillat hästen ridmässigt :) Han är så fin:love:
Men så finns det ett litet MEN.:grin:

Den här hästen blev sparkad som unghäst på bakbenet och fick ett litet överben där, enligt ägaren så var det ingen fara och enligt hennes veterinär så ska det inte vara någon fara. Men vad har ni för erfarenheter? Den här hästen kommer framförallt tävlas i hoppning men även ridas av mig, mycket dressyr,markarbete & i skogen. Kan det påverka hästen i framtiden? Kan man ta bort överben?

Hästen hade även två stycken kotor eller utskott eller någonting sånt i ryggen som satt lite tättare än de andra. Enligt henne själv, hennes veterinär samt equiterapheut så ska det inte heller vara någon fara. Det är möjligtvis om man inte skulle rida på honom som det skulle kunna påverka, men vi kommer ju rida hästen normalt ca 6 dagar i veckan. Har ni några erfarenheter av detta?

Hela hästen är exportröntgad och jag kommer troligtvis få röntgenbilderna idag. Jag kan väl göra så att jag väljer en veterinär som får titta på dem men sen som även veterinärbesiktigar hästen?
Jag bor uppe i småland & hästen står i skåne så smartast är väl att visa en & samma veterinär det? Eller kan man visa olika?

Om nu veterinären tycker att detta ser OK ut & inte kommer påverka hästen i framtiden så kan man väl veterinärbesiktiga hästen och ta med den hem direkt efteråt? Ägaren veterinärbesiktigade hästen för två veckor sedan men jag vill ju ändå veta att hästen är frisk när jag tar med mig den hem?

Har ingen erfarenhet av detta alls, därför önskar jag råd av er.:bump:

Sv: Överben / rygg / vet besikt - Hästköp

Överben brukar inte vara någon fara sålänge de inte sitter mkt illa till (så de stör leder/senor)

Det jag skulle se som en anledning att vara försiktig är ryggen... Täta tornutskott i ryggen (som jag utgår från att du syftar på) kan ge en hel del problem (men behöver inte göra det), och med ny ryttare så ändras ju ridningen lite, och efter ett tag kan då problemen visa sig. Det kan lika gärna vara så att det är som säljaren säger, att det inte påverkar något, men jag tror inte att jag skulle våga chansa...

var försiktigt med ryggproblemen! Det är väldigt svårt att veta vad som kommer att hända med sådant. Och att ägaren säger att hennes vet. säger att det aldrig kommer bli några problem ska man aldrig tro på för det kan man inte veta i förväg, problemen kommer när de kommer. Och med största sannolikhet kommer du få en reservation i försäkringen för just ryggen så går hon sönder där får du inte ut en krona.
Jag skulle aldrig köpa en sådan häst hur mycket jag än gillade den.

vad jag har hört så har många hästar lite tätt mellan tornutskotten, men de har aldrig problem med det. Hör med försäkringsbolaget vad som gäller. Jag hade inte varit rädd att köpa en sådan häst, eftersom jag har hört att det är relativt vanligt. Diskutera även saken med din veterinär såklart.

Som föregående talare är ryggen det enda som skapar lite skepsis. Jag har tyvörr inga erfarenheter av detta utan skulle råda dig att läsa om fenomenet på nätet, vad det är och förstå hur du ska granska det hela. Som jag sagt förut så är det ju så att nästan alla hästar har något fel och de flesta lever fulla liv utan att detta ens upptäcks. Så man ska inte rata allt som inte verkar perfekt från början.

Men som sagt, skaffa dig lite mer kunskap om detta med ryggen och se till att få bilder på hur det ser ut idag så att du vet vad du har framför dig. Ta hjälp av veterinär - ring gärna olika kliniker/veterinärer och ställ frågan va de tror även om de inte sett bilderna. Såklart ska du rådgöra med vet. som sett bilderna också. Om du kan få en logisk förklaring till varför problemet uppkommit och hur det påverkar hästen så kan du ju också avgöra om det är ngt att oroa sig för i framtiden med tanke på de ändamål du har tänkt ha hästen till.

Om du sen inte känner att det borde bli några problem av vad du kan avläsa, och alla andra säger detsamma kanske det är så. Men oavsätt vad så är alla "fel" en möjlighet till försvagning hos hästen. Men det kan ju också finnas fel som ingen hittat än, hos alla hästar man tittar på. Det är en risk man får ta.

Vad vill de ha för hästen? Man kanske inte köper en häst för 100 tusen med en sådan åkomma. Iaf skulle inte jag göra det.

Jaaa, ryggen påverkar ju hela kroppen så det är klart att det känns lite tråkigt. Jag uppfattade aldrig riktigt vad hon sa om ryggen, mejlade henne idag frågade vad det var.
Hästen kommer tävlas & tränas i hoppning och jag hade stora problem med min ponny jag hade innan så man vill ju ha en frisk häst utan skador... Hästen hade inga reservationer på försäkringen och var uppförsäkrad nu till 90 000:-
Hon vill ha 80 000 :- vi snabb affär eftersom hon är gravid. Jag ska ringa HBG's djursjukhus imorgon & höra med dem.

Men kan man ringa runt & fråga? Eller tar de betalt för sånt?

Veterinärer tar betalt för utlåtande, det stämmer.

Just ryggen hade jag backat på. Stor risk med ny ryttare, annan ridning, nytt underlag, kanske annan sadel. Och SÅ tråkigt att sen stå med ny häst som inte gått att rida (har varit där själv med första hästen).

Hör med veterinärer vad de rekommenderar.

Nu har jag fått svar från ägaren, hon skrev så här:

Det enda med ryggen är att han är lite trång mellan 2 tornutskott. Han har aldrig haft något problem med ryggen.
Aldrig öm. Jag röntgade manken pga att han "ryster" på sig när man rör manken, och då syntes dem här utskotten.
Hans bror som hade lite sadeltvång (efter Cardento, där tydligen många har sadeltvång) röntgade jag också pga
att han bockade, såg exakt likadan ut i ryggen. Även han har aldrig visat ömhet eller haft problem med ryggen.
Sadeltvången försvann när han blev riden med lite kontinuitet. Vad veterinären har sagt är att man ska försöka ha
honom musklad och rida kontinuerligt. Veterinären som röntgade, godkände bilderna och sa att de var inom rimliga
gränser. Känns som man genom att berätta oroar er över något som egentligen inte är ett
problem, men det som finns på röntgen finns där, oavsett om där finns problem. Samtidigt är det bra att veta och jag
vill berätta allt jag vet om honom för er.

Vad säger ni?

Veterinärer tar betalt för utlåtande, det stämmer.

Just ryggen hade jag backat på. Stor risk med ny ryttare, annan ridning, nytt underlag, kanske annan sadel. Och SÅ tråkigt att sen stå med ny häst som inte gått att rida (har varit där själv med första hästen).

Hör med veterinärer vad de rekommenderar.

Hur mycket kostar det? Tänkte så jag inte ringer runt till alla sveriges veterinärstationer så kommer det en fet räkningen sen:o

Du kan alltid rådfråga, absolut. Det har jag gjort kring en fundering som jag hade om min häst. Ringde 4 kliniker tror jag. Och det kostar ingenting alls. Du behöver ju inte säga "jag ska köpa en häst och undrar" utan du kan ju fråga vad de har för erfarenheter av problemet.

Men 80 000 för en häst med dessa problem. Nej, det skulle jag aldrig betala. Speciellt inte om jag haft häst med problem tidigare. Vill man ta risken att gå igenom det igen?

Jag hade nog avvaktat om jag var du. Men det baserar jag på min egen okunskap i ämnet. Läs på och avgör sen om det är värt risken. Det finns trots allt fullt friska hästar för 30-50 000. Sen deras hoppförmåga kan ju säkert variera.

Du kan alltid rådfråga, absolut. Det har jag gjort kring en fundering som jag hade om min häst. Ringde 4 kliniker tror jag. Och det kostar ingenting alls. Du behöver ju inte säga "jag ska köpa en häst och undrar" utan du kan ju fråga vad de har för erfarenheter av problemet.

Men 80 000 för en häst med dessa problem. Nej, det skulle jag aldrig betala. Speciellt inte om jag haft häst med problem tidigare. Vill man ta risken att gå igenom det igen?

Jag hade nog avvaktat om jag var du. Men det baserar jag på min egen okunskap i ämnet. Läs på och avgör sen om det är värt risken. Det finns trots allt fullt friska hästar för 30-50 000. Sen deras hoppförmåga kan ju säkert variera.

Jag har ringt till vår distriktsvet och hon hänvisade till HBG så jag ska ringa dit imorgon. Jag ska ringa en till klinik nu & rådfråga.

Just nu är ju detta inget problem enligt ägaren, hästen har aldrig haft problem men när hon röntgade hästen så hittades detta.
Samtidigt vet jag inte om jag vågar ta risken... det är så sjukt svårt men hästenvart så otroligt fin men de hjälper ju inte när man väl står där på djursjukhuset....:grin:

Nu framkommer det ju att de dessutom röntgat av en anledning, att hästen uppfört sig misstänkt och därför har de anat oråd.

Personligen hade jag backat, dels därför att jag anser priset är högt i förhållande till den här bakgrunden, dels därför att jag varit med en omgång där hästen varit ridbar i 1 månad efter köp, därefter sjuk i 9 månader innan försäkringsbolaget gav klartecken att ta bort den. Inget roligt hästägande.

Många hästar har den här förändringen, men det framkommer ofta inte förrän man gör någon förändring och problemen uppstår. Man byter ryttare, ridstil eller stall. Så är det kört.

Hur mycket är hästen försäkrad i? (livvärde) Har den reservation på ryggen? Värt att tänka på är också att man inte kan byta försäkringsbolag för den här hästen utan att få reservationer.

Nu framkommer det ju att de dessutom röntgat av en anledning, att hästen uppfört sig misstänkt och därför har de anat oråd.

Personligen hade jag backat, dels därför att jag anser priset är högt i förhållande till den här bakgrunden, dels därför att jag varit med en omgång där hästen varit ridbar i 1 månad efter köp, därefter sjuk i 9 månader innan försäkringsbolaget gav klartecken att ta bort den. Inget roligt hästägande.

Många hästar har den här förändringen, men det framkommer ofta inte förrän man gör någon förändring och problemen uppstår. Man byter ryttare, ridstil eller stall. Så är det kört.

Hur mycket är hästen försäkrad i? (livvärde) Har den reservation på ryggen? Värt att tänka på är också att man inte kan byta försäkringsbolag för den här hästen utan att få reservationer.

Den var inte halt utan det var just när man rörde vid manken så "ryste" den till, hon visade mig & de gör han fortfarande och hon vet inte varför, han visar inga tecken på att ha ont.
Usch ja, det låter inte som en rolig historia alltså:(, det är kanske en chansning - jag vet inte riktigt. Hästen är ändå 9 år och i full tävlingskondition & har tävlats men den har ännu inte visat något tecken på att ha ont.
Ja det är sant, det blir ju stor förändring för hästen...
Hästen är uppförsäkrad till 90 000 och har inga reservationer.

Kan man ringa till Agria och fråga dem? vad de tycker/tror?

Har pratat med två större hästkliniker nu och de sa ungefär samma sak: Om hästen inte har visat något tecken på att detta skulle störa hästen osv, och jag gillar hästen, inte märkte något när jag provred osv så tyckte de att jag skulle köpa hästen MEN naturligtvis visa röntgenbilderna för min veterinär för ett utlåtande. Men på rak arm tyckte de inte att det här verkade vara ett problem och de trodde inte att det skulle kunna bli det heller.
Ska ringa till några till & höra lite..

Det var ingen slump att det upptäcktes. Det fanns något som talade för att allt inte stod rätt till. Och uppenbarligen har hästen fortfarande störningar av det, eftersom den fortfarande gör så. Vilket för mig känns som att köpa problem man är medveten om.

Prata med din egen veterinär, som känner dig och din ridning. Jag vet vad min veterinär hade gett mig för råd.

Dessutom: är ägaren beredd att gå ner i pris?

Precis min tanke också. Hästen har undersökts för att den betedde sig konstigt, så vad är det som säger att den INTE har problem av det trots att den funkar att rida? Uppenbarligen tycker hästen att det är obehagligt eftersom den reagerar på beröring i det området. För mig hade köp av den hästen gått bort med den informationen, jag hade mkt hellre fortsatt leta och hittat en häst utan ryggproblem. Varför köpa på sig möjliga problem, problem kan man få iaf

Det är så jag tänker... Hade det upptäckts av en slump i samband med annan undersökning, kanske.

Jaa det är jättesvårt att säga. Men det behöver ju inte heller vara det värsta, ägaren kanske bara ville kolla upp varför den gjorde på ett vist sätt och i samband med detta hittade man dessa två kotor satt nära men det var inget mer med det... Men samtidigt kan jag aldrig till 100 % veta.
Jag tror ändå jag vill ge det en chans, skickar bilderna till HBG så får de titta & säger de att det inte är någon fara så måste man väl ändå kunna lita på dem? Men finns det tveksamhet så får jag nog backa ur, hur tråkigt det än känns:( har letat sedan maj & provridit 10 hästar och detta är första hästen som kändes bra ridmässigt. Menmen... vi får se.
Tack för att ni delar med er av era åsikter !

Det var ingen slump att det upptäcktes. Det fanns något som talade för att allt inte stod rätt till. Och uppenbarligen har hästen fortfarande störningar av det, eftersom den fortfarande gör så. Vilket för mig känns som att köpa problem man är medveten om.

Prata med din egen veterinär, som känner dig och din ridning. Jag vet vad min veterinär hade gett mig för råd.

Dessutom: är ägaren beredd att gå ner i pris?

Jaa joo, jag vet som sagt inte. Detta var vad hon sa till mig.

Det vet jag inte, hon ville ha 80 000 utan någon utrustning så ja, det får hon nog ta & göra...

ringde kliniken och fick prata med någon slags djursjukvårdare, hon sa att hästen hade Kissing Spines. Sen sa hon att jag får ringa imorgon och prata med veterinären istället för hon vågade inte säga mer.... hm

KS är det engelska ordet för tillståndet. Överridande tornutskott kan man höra på svenska.

Det handlar inte om att vara negativ eller positiv, det handlar om att vara REALISTISK. Och se hur stor risken är att man får problem längre fram. Och den är trots allt jättestor. Fråga själv veterinären om denne är beredd att garantera att hästen inte får problem av detta. Självklart är INGEN veterinär redo att göra det. Därför att det finns en risk.

10 hästar tycker jag inte är någonting när det gäller att titta på tänkbara inköp. Ingenting. Jättelite. Det bästa är så klart att köra en vända med flera inbokade provridningar, kanske ta en seriös hästhandlare också.

När det kommer till de summorna du nämner (närmare 80 000 kr) ska man kunna få en fin FRISK häst för de pengarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 186
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve