Överben pga överbelastning

K

kinapuff

Jag har ett 7 årigt halvblods sto som har 1 överben på vadera framben under knät på skenbenets insida som hon har haft i ca 2 år. Dessa ska hon enligt vet ha fått pga överbelastning, då hon är framtung och inåt tåad (vilket vi försöker jobba bort). Hon har och har aldrig haft besvär av dessa, ingen hälta eller liknande. Men jag undrar om dessa kan försvinna på något sätt? Och är det något man kan göra i förebyggande syfte så hon inte får problem av dom i framtiden?

Sv: Överben pga överbelastning

Först på en så gammal häst kan man inte korrigera bort felställningar som inåt tåad. Gör man det gör man bara saken värre för hästen. Det som eventuellt kan göras är specialskoning som avlastar felställningen på hästen i vissa fall.

Överbenen kommer inte att försvinna om de har kommit p g a överansträngning och för två år sedan. Vad du kan göra är att inte rida träna hästen så hårt och försöka rida den ordentligt i bakvikt. Så att framdelen belastats så lite som möjligt. Att det har blivit så här är ett typiskt exempel på att ett en felaktig exteriör påverkar hållbarheten på hästen. Tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
Hästvård Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan. Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade...
2
Svar
28
· Visningar
3 834
X
Hästvård Hej, behöver lite hjälp att spåna lite ang hälta. Har fått remiss till atg klinik och fått tid, väntar bara på att det ska bli rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 834
Senast: xoxoxoxo
·
G
Hästvård :crazy: det här känns inget vidare. hästen i fråga är ett 7 årigt halvblod, tränas och tävlas LA dressyr, ägt honom ett år nu, har...
Svar
8
· Visningar
2 720
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka