Överben på växande häst

MissFideli

Trådstartare
Jag fick häromveckan reda på att växande hästar kan få överben om sen försvinner. Varför? Är det vanligt?

Jamen såklart, eftersom det handlade om föl gick det av bara farten att jag lade den på avel. Tack för flytt!

Som jag har uppfattat det är det naturens eget sätt att hjälpa till och stärka benen när de växer fort. Har själv sett det några gånger på unghästar här hemma och ja de har försvunnit.

Tack för svar! Har inte haft så mycket kontakt med föl tidigare, så jag blev förvånad när jag såg dom på "vår" åring.

Gäller det även fyraåringar? Min har troligtvis fått ett överben på knät. Ska röntga snart för att se att det inte sitter illa och påverkar knät utan bara är ett "skönhetsfel". Men vid den åldern kan jag nog inte ha så stora förhoppningar på att det ska försvinna?

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
265
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka