Överben på lanerna?

Lemeie

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder så undrar jag om någon har erfarenhet av detta?

Köpte en fyraåring ridhäst i december och började med att åka till tandläkaren då jag misstänkte problem med vargtänder. Dock visade det sig inte finnas några vargtänder men istället hittade tandläkaren ett överben på lanen (heter det så i ental?) på ena sidan.

Enligt tandläkaren ser det inte ut att vara aktivit men det orsakar ändå problem då det märks tydligt vid både tömkörning och ridning att hon inte vill ta stöd på bettet på den sidan.

Jag rider i nuläget på rakt bett för att få så mycket tryck som möjligt på tungan istället för på lanerna men upplever inte riktigt att det räcker. Har provat att "vila" munnen från bett en tid men märker ingen skillnad.

Bettlöst är inget alternativ. Jag kan rida på hackamore någon gång ibland som avlastning eller i en period om det skulle hjälpa, men i längden så behöver hon kunna ridas på bett.

Det vore intressant att höra om det finns fler som haft hästar med detta problem och hur man i så fall har löst det.

Sv: Överben på lanerna?

Har man röntgat så att det är helt säkerställt att det inte rör sig om en övertalig tand, spricka i käkbenet eller liknande? Om så är väl alternativet bettlöst under en längre tid tills reaktionen lagt sig.

Hur stort var överbenet? Jag har vart med om en häst där vargtänderna växte vågrätt istället för lodrätt, vilket gjorde att hästen hade två små bulor i den tandlösa delen, framför P2 - kändes faktiskt som mindre överben.

Jag rekommenderar också röntgen, med tanke på att hästen har problem av det.

Jag har haft en häst med s k pullvalkar (laner förstörda av bett efter en karriär inom lektionsverksamhet).

Det var ingen rolig historia att hitta bett som fungerade. Det som skapade fullständig panik var tredelat, rakt var heller ingen hit. Fungerade bra på kandar, men det hade nog mer med mig som ryttare att göra än med betslingen.

Tackar för svaret. Det är denna typ av bettorsakade överben/valkar tandläkaren (både utbildad veterinär och tandläkare) hittade på min häst.

Men bara fortsätta leta bett hon trivs på alltså. Märkligt nog går min också bättre på stångbett men jag tror nog säkert att det beror på att det blir mycket finare hjälpgivning så att bettet inte inverkar lika mycket då.

Känns dock lite fel att rida på stången då tandläkaren spekulerade i att kanske ett hävstångsbett med kedja kan ha orsakta problemet. :confused:

Till er som föreslagit röntgen så kanske det kan bli aktellt senare om det absolut inte blir bättre, men tandläkaren var tämligen säker på vad det är för fel ändå och valde att inte röntga trots att vi var på klinik och hade möjligheten. Givetvis kan man låta någon annan kolla också men jag är nöjd och litar på denna person som jag anlitat en del tidigare så det känns inte nödvändigt i nuläget i alla fall.

Tackar för svaret. Det är denna typ av bettorsakade överben/valkar tandläkaren (både utbildad veterinär och tandläkare) hittade på min häst.

Men bara fortsätta leta bett hon trivs på alltså. Märkligt nog går min också bättre på stångbett men jag tror nog säkert att det beror på att det blir mycket finare hjälpgivning så att bettet inte inverkar lika mycket då.

Känns dock lite fel att rida på stången då tandläkaren spekulerade i att kanske ett hävstångsbett med kedja kan ha orsakta problemet. :confused:

Låter ju väldigt konstigt att den skulle kunna ha fått den typen av munskada när den bara är 4 år gammal, jag hade faktiskt ifrågasatt tandläkaren och begärt röntgen. En 4 åring är knappast riden så mkt att den skulle ha hunnit få sådana skador i munnen, jag tror faktiskt också mer på felväxt vargtand som inte alls är ovanligt och enkelt åtgärdat med en operation.
Resonera lite logiskt det måste ju ha uppstått någon gång när hästen var 3 år för hästen lär ha varit rejält öm och svullen i området när det hände en aktiv benhinna som bildar ett överben tar flera månader för att lägga sig till inaktivitet och hästen har väl knappt hunnit fylla 4 år än. En treåring rids knappast på stångbett och framförallt rids de inte så mkt att någon så allvarlig skada hade kunnat ske av ett vanligt bett.

För övrigt så vid skador i lanerna så rekommenderas att alltid rida med bett med kindkedja ganska mkt åtspänd (fick hem en 10 åring med en totalförstörd mun med lösa benflisor i lanerna) detta för att hästen då får signalerna innan bettet trycks bak mot lanerna.

Men summan är jag hade inte nöjt mig med det utlåtande du fick nu jag hade vänt mig till en annan tandkunnig veterinär och bett om röntgen nu direkt är det en vargtand så permanentar du problemen i munnen för varje gång du rider en så ung häst med felet är jättesvårt att jobba bort senare även om det som gjorde ont är avlägsnat. Därav att man alltid tex bör plocka ut ev vargtänder redan innan hästen börjar med bett för börjar de med olater pga dessa så sitter det många gånger kvar även efter tänderna är borta.

Stämmer det att det bara är ena sidan? Det kan ju vara en skada som uppkommit genom att hästen fastnat med t ex tygel eller trampat på tygeln.

Hästen är fem, (fyraåring i december, fem i år) och är född tidigt så den har till och med fyllt fem med några månader tillgodo samt är riden en hel del så tidsmässigt kan den absolut ha hunnit få bettrelaterade problem.

Men klart intressant att höra varför stångbettet skulle vara bättre. Varierar dock en hel del nu mellan vanligt bett, stång och hackamore för att inte trycka på samma punkter varje ridpass.

Lovisaleonora_ - Stämmer att det bara är ena sidan, så håller med om att din teori är en möjlighet.

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: xDollyx
·
Utrustning Vet man vad för typ av bett som anses trycka minst på lanerna? Antar att det är lite olika beroende på hur hästen ser ut men lite lika...
Svar
13
· Visningar
3 870
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 935
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar