Överben...? Hur allvarligt?

J

JGA

Om en 5 årig ponny i mycket god rid kondition (nog för att starta i debutant fälttävlan) har ett överben under knät på ENA frambenet... Den har haft det sen två år tillbaka, aldrig varit halt och säljaren säger att det är ett skönhetsfel... Vad ska man göra om man fastnar för den här ponnyn och tänker träna mycket med den och framöver tävla distans så man vill alltså ha en mycket hållbar ponny... Är detta något att oroa sig för? Vad är ett överben och är det farligt eller påverkar det hästens användbarhet och hållbarhet på något negativt sätt?

/Jenny

Nej, ett överben ska inte påverka hållbarheten som det inte sitter på något "dumt" ställe. Prata med veterinären vid besiktiningen o ta en röntgenplåt på det aktuella benet om du känner dig osäker.

Ett överben kommer oftast av ett slag, t ex en spark på det aktuella stället. Benet skadas litegrann och kompenserar med att bilda extra benvävnad och blir alltså egentligen starkare just där. Snyggt är det ju inte, men ingen katastrof heller. Min ettåring fick en rejäl spark på skenbenet i vintras (när han var 8 mån) o nu pryder ett stadigt överben sin plats där. Fult, men ofarligt.

Lycka till!

Om överbenet sitter precis nedanför knät på insidan så kan det mycket väl vara ett överbelastningsöverben. Min häst som är "banan" åt höger har ett sådant på hö fram. När jag köpte honom för två år sedan så var det mindre (det har växt på längden) och veterinären sa att det bara var ett skönhetsfel, det tror jag dock inte på idag... Vad jag vlli säga är att det kan tyda på att hästen är sned eller avlastar något annat ställe. Om jag skulle köpa min häst idag skulle jag kolla upp det hela mkt mer noggrant.
Han har inte ont av överbenet men han har haft en rejäl låsning på vä sida av korset (överbelastat diagonalt?) samt att han som sagt är banan åt höger och således lätt lutar inåt i hö varv och skjuter ut vä. bog. Så ett överben kan vara ett tecken på att nåt inte är rätt men själva övebenet är inte problemet.

Mkt svammel blev det.

Hästen har ett överben på insidan av vänster ben, strax under knät. Hoppades på att det skulle vara på utsidan men icke...

Han är himla go på alla sätt men han kastar en del med huvudet i skritten...vet inte om detta är nåt då han slutar i traven men allt detta ihop oroar mig att han ska vara halt på något sätt, dolt halt...pga överbenet... HAn nickar INTE med huvudet i skritt utan kastar med det. Fudnerar på om det kan vara tecken på smärta... Vill ha hästen men vill inte betala 40.000 för en häst som kommer ge mig problem man köper inte åproblem helst om ni förstår...samtidgt är det svårt att glömma honom och en kiropraktor jag pratat med på telefon sa att det är ett skönhetsfel men nu verkar det ju lika väl kunna vara ett överbelastningsben :(

Vad ska man göra? Har är inriden vid tre års ålder och kommit upp till LB hoppning och dressyr, nu fem år gammal...är detta för snabbt???

Min häst har flera överben.
Han har varit mkt valpig, och till det har han en enorm "aktivitet" med benen, gott påskjut osv.
Så han har slagit på sig sina överben.
Och i det fallet är de bara skönhetsfel.
Hästen är fö besiktigad och böjd ua för ngn månad sedan.
Tydligen mkt fin i hela rörelseapparaten enligt veterinären.

Jag tycker du beskriver en sk remonthälta. Det är om överbenet är ngt större än en ärta, och sitter på insidan, långt fram precis under framknäet.
Min pålle fick början till det när jag red in honom, och det är tecken på att hästen jobbas för hårt.
Men "åtgärdar" man remonthältan direkt man ser tendenserna till den, så är den inte farlig.
Fortsätter man däremot att jobba unghästen likadant, kommer den gå sönder. För remonthälta är benets sätt att förstärka benet när det överbelastas.

Så frågan är ju hur länge hästen haft remonthältan?
Och om den fortsatt ridas/arbetats lika hårt fast den uppkom?
Remonthälta menas inte att hästen behöver halta, det är ett namn på "tillståndet", eftersom det endast är på remonter dvs unghästar.

Min hästs remonthälta hade försvunnit tills min häst gick kvalitets, där veterinärstationerna var ua.

Vete 17 om jag skulle våga köpa en 5-åring med remonthälta utan röntgen?
Såvida jag inte själv ridit in den, och visste att jag sett det hela, och dragit ner på arbete för hästen när den reds in.

För VAD som är lite för mkt arbete på för en häst under inridning, det är ju enormt individuellt!

Förstår ditt dilemma.

Jag skulle vara tveksam till affären. Om du redan nu är fäst vid hästen - hur jobbigt blir det då inte om det senare visar sig att det är en belastningsskada som påverkar hållbarheten?

Många distanshästar har överben. Min pålle med. Tycker att du kan rådfråga veterinären. Hör med ägarna vilka veterinärer de har haft ( klinik) och låt ägarna i såfall skriva ut klinikrapport till dig. Röntga hästen i alla ben, det är viktigare än att hänga upp sig på ett överben. Är hästen oöm och sval över överbenet är det nog inga problem. Det verkar sitta på det klassiska överbensstället. Så länge det inte ligger nära gaffelbandet och gaffelbandsfästet ska det inte vara ngt problem.

:bump:

Saken är väl den att de är sällan själva överbenet som är problemet utan varför det uppstått...

Är det "bara" pga för hård ridning på en unghäst så gör nog tiden sitt men om det beror på att hästen belastar snett av ngn anledning så är det betydligt knepigare.
Avlastar den det diagonala benet? har den låsningar i korset? är den "bananformad" åt nåt håll mm mm?

Det är orsaken man måste finna för DEN kan verkligen ställa till med mycket skit om det vill sig illa.

Röntgen, bra veterinär och en duktig equiatriker. Se på hästens rörelsemönster, gå igenom muskulatur, kotor, leder mm mm. Tyvärr är oftast inte veterinären så duktig på att se ridmässiga /spänningsrelaterade saker etc.
Du kan ha hästen på klinik och vet tycker att hästen är fint musklad och inte har några problem med ryggen och så kommer en kiropraktor eller equiatriker och pekar på spänningar/låsningar både här och där.

Vill inte förringa veterinärer på nåt sätt men de har en lite annan infallsvinkel och utbildning helt enkelt.

/Hanna

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
J
Avel I somras hade vi vårt islandssto på en stor hingststation, där hon av olika skäl blev kvar nästan hela sommaren. Hon blev handbetäckt...
Svar
15
· Visningar
1 361
Senast: JennyD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka