Min häst har flera överben.
Han har varit mkt valpig, och till det har han en enorm "aktivitet" med benen, gott påskjut osv.
Så han har slagit på sig sina överben.
Och i det fallet är de bara skönhetsfel.
Hästen är fö besiktigad och böjd ua för ngn månad sedan.
Tydligen mkt fin i hela rörelseapparaten enligt veterinären.
Jag tycker du beskriver en sk remonthälta. Det är om överbenet är ngt större än en ärta, och sitter på insidan, långt fram precis under framknäet.
Min pålle fick början till det när jag red in honom, och det är tecken på att hästen jobbas för hårt.
Men "åtgärdar" man remonthältan direkt man ser tendenserna till den, så är den inte farlig.
Fortsätter man däremot att jobba unghästen likadant, kommer den gå sönder. För remonthälta är benets sätt att förstärka benet när det överbelastas.
Så frågan är ju hur länge hästen haft remonthältan?
Och om den fortsatt ridas/arbetats lika hårt fast den uppkom?
Remonthälta menas inte att hästen behöver halta, det är ett namn på "tillståndet", eftersom det endast är på remonter dvs unghästar.
Min hästs remonthälta hade försvunnit tills min häst gick kvalitets, där veterinärstationerna var ua.
Vete 17 om jag skulle våga köpa en 5-åring med remonthälta utan röntgen?
Såvida jag inte själv ridit in den, och visste att jag sett det hela, och dragit ner på arbete för hästen när den reds in.
För VAD som är lite för mkt arbete på för en häst under inridning, det är ju enormt individuellt!