Sv: Överaktivt barn?
Min mamma som är dagmamma har haft ett överaktivt barn. Tyvärr så berodde det ganska mycket på familjens hemförhållanden, barnen fick aldrig några tydliga gränser. Dessutom var de för många barn...och föräldrarna erkände själva att de inte orkade med dom.
Killen var alltid som värst på måndagar...tisdagar blev det bättre och bättre och så fortsatte det hela veckan för att börja om efter helgen. Han behövde mycket tydliga gränser, och vi var tvugna att vara mycket konsekventa. Oftast blev han ännu mer galen om det var för mycket stoj omkring honom...och han hade lärt sig att bita sig själv om han inte fick som han ville. Det var enormt jobbigt att ignorera detta...men då han märkte att det inte hjälpte så la han av.
Han var nog ändå ett av de underbaraste barnen...vi gillade honom verkligen...men mamma borde fått betalt för tre för honom
...så aktiv var han. Hemma hos sina föräldrar hann han tömma deras mjölktank i ladugården...starta traktorn då de glömt nycklarna i, måla hela huset med hans mammas läppstift, bränna handen på plattan (det kan jag lova att han INTE gjorde om
), slänga ned saker i tanken med dynga, klättra efter brandstegen upp på deras hustak (tvåvåningshus) o.s.v.
Tillslut gick det så långt så att han fick amfetamintabletter utskrivna (inte några höga doser, men det känns ändå dåligt), Dessa tabletter verkar som ett nedåtjack fram tills puberteten om jag förstått rätt, sedan som ett uppåtjack...och då undrar man ju om dosen var såpass hög att han hunnit bli beroende? Han är lite äldre nu...har flyttat till en ny stad och gått om någon klass...Jag har inte hört något på länge, men jag håller tummarna om att det gått bra.