Överaktiv tarm

Sv: Överaktiv tarm

Åh vad skönt att höra att hon är hemma och har fått en diagnos! Det är så jobbigt när man inte vet vad det är som spökar.
 
Sv: Överaktiv tarm

Lyfter upp den här tråden igen. Nu har min häst varit hemma en vecka och börjar åter bli lös i magen. Får enbart bra hö (inte ett dammkorn, grönt, luktar gott - men är rätt så grovt...) några dl lucern dagligen, lite kraftolja och ett "tarmfloremedel". + Medicin mot magsåret förståss.
Märkte igår att hennes bollar återigen började falla isär och var tyngre än normalt och gav då på vet inrådan 1/2-1 dl paraffinolja (som jag kan fortsätta med några dagar) ifall det är ett nytt stopp på G.

Några frågor:

-Hur görs biopsi på tarmen och varför? (alltså- vad kan man se på en biopsi)

-Kan man med ultraljud undersöka om det finns nåt fel i tarmen?

-Om en häst inte kan bryta ner stråfoder - vad saknas då? (enzym av nåt slag?)

-Gör paraffinoljan i sig att bajset blir löst? (När man slangar så är det ju en blandning av vatten+olja)

Någon med kunskap eller teorier kring detta..
 
Sv: Överaktiv tarm

Nu menar jag absolut inte att skrämma dig, men jag skulle PM;a de som buköppnat sina hästar o fråga hur det var innan. Alt. fråga Vet.

Jag tror dock att man kan få ett bättre hum av hästägares erfarenheter, som just med träckstatus mm.

Håller Tummen.:laugh:
 
Sv: Överaktiv tarm

Jag kommunicerar med tre olika veterinärer kring detta, men kommer hela tiden på nya frågor och funderingar. Kan inte ringa och tjata hur mycket som helst på dom, å, som du säger, värdefullt att höra andras erfarenheter.

Status just nu är att hon äter, dricker och verkar må bra och "mina" tre vetrinärer är alla överens om att man inte kan/ska göra så mycket i nuläget mer än att se till att hon får i sig vatten och paraffinolja (fast en av verterinärerna håller inte med om oljan, säger att den visat sig inte ha nån effekt att tala om) Sen har jag skickat min man 10 mil enkel väg för att köpa Pro Equo (eller nåt sånt heter det) som visst ska vara bättre än mycket annat när det gäller tarmflorabalansen. Den är baserad på bajs från friska hästar. En gammal hästbondemetod alltså...
Men tipset om att PM:a bra! Tack!
 
Sv: Överaktiv tarm

Pro Equo är suveränt bra jmf med de andra preparaten anser jag, så hoppas det ska hjälpa.

Biopsier av tarmen kan visa på förändringar i slemhinnan, inflammationer osv. Jag vet faktiskt inte riktigt hur man tar, i magsäcken kan man ta via endoskopi men övrigt vet jag inte.

Vissa delar av grovtarmen kan ultraljudas utifrån (man får himla spejsade klippningar på hästen sen *s*), men inte hela. Nu minns jag inte exakt vad det är man kan se/titta efter, men kan kolla upp imorgon (ska till jobbet nu). Men mitt fbl UL:ade de delar av grovtarmen på utifrån (bland mycket andra undersökningar) när han var inlagd för sitt magsår + kolik.
 
Sv: Överaktiv tarm

Tack förs svar! Tar gärna emot mer info!
Provade just Pro Equo och det gick ner med lite lucernmjöl. Tacksam!
 
Sv: Överaktiv tarm

Tråkigt att höra att hon blivit lös i magen igen :(

Pro Equo fungerade inte på min alls. Provade i omgångar.
 
Sv: Överaktiv tarm

Grovfodrets första nedbrytning sker väl i blindtarmen har jag för mig, min häst dog av en superovanlig åkomma -98. Blindtarmen släppte i sitt fäste nedtill långsamt och började vränga sig utochin. Tillslut gick allt foder förbi utan första nedbrytningsprocessen och då fick hästen koliksymptom, som vi försökte häva i tre dygn om och om igen innan hon avlivades. Obduktion visade detta med blindtarmen, så kanske kolla den? Sen har jag en fråga som liknar ämnet, min treåring har sen typ ettårsåldern fisit högt och ljudligt ovanligt mycket, har haft ett lätt kolikanfall i vintras vilket jag tror var pga frostgräs, det var efter första frosten. Det har börjat lugna sig med fisandet först nu för ett tag sedan. Men jädrar vad hon kunde fisa. Vad kan det bero på? Hon har haft fri tillgång på hö hela tiden fram tills nu för ett tag sedan och det kan ske påverkade magen positivt? Nu har hon fri tillgång ute på dagen (8.00-20.00) och får ca fem kg på natten samt fri tillgång på halm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp