Överaktiv tarm

Sv: Överaktiv tarm

Vidilab.
Bandmask diagnostiseras även genom blodprov, men träckprov är att föredra eftersom ett posetivt prov med säkerhet visar en pågående infektion medan ett posetivt blodprov även kan tolkas som att hästen tidigare varit smittad. Det finns ingen 100%-ig metod att påvisa bandmask och båda metoderna är ungefär lika känsliga.
Separat träckkontroll för bandmask funkar.

Madick.. som jag litar på förutom min Vet. rekommenderar att de nollar flera gånger. När hästen har haft PROBLEM.

Du kan kalla det slentrianmaskning om du vill.
Jag som knappt har behövt maska av förr har inte gjort en enda mask resistent.
Få har lämnat in prov så länge som jag..

så nej jag känner mig inte skyldig o kostnaden ger jag blanke :devil: i.
 
Sv: Överaktiv tarm

Var vanligt träckprov jag pratade om, antog det var det du pratade om.

Och jag är fullt medveten om att det krävs mer än en avmaskning, men på det du skriv framgick inte att den NYLIGEN haft bandmaskproblemet och koliken, utan att du numera avmaskade fast den nollar, för att inte riskera något. Dvs rutin/slentrianavmaskning.

Sen, skyldig behöver du väl inte känna dig, resistensdelen kommer ju i första läget drabba din häst, så det jag menade. Att om man för att vara 'helt säker' avmaskar mot bandmask utan indikation, så kan man skapa resistens. Och då blir det inte den effekt man tänkt sig.

Men som sagt, är det nyss den haft problem så är det ju lite annorlunda.
 
Sv: Överaktiv tarm

Jag har ett sto som varit dålig i magen varje vinter ( när gräset tagit slut ) under 10 år. Hon har undersökts för magsår , tagit biopsier från tarmen , kastrerats och fått alla mag/tarm preparat. Jag har ändrat foderstat många gånger för att hitta något som fungerar. Hittade för 1.5 år sedan en tråd här på Bukefalos av en kunnig människa som skrev att det inte är alla hästar som kan bryta ner stråfoder. Jag prövade direkt att byta hö mot lucern PELLETS och hästen var frisk dagen efter. Nu får hon lucern pellets, betfor, havre och klarar max 4 kg hösilage. Detta kanske bara fungerar på min häst ... Men jag vet hur jobbigt det är med en dålig hästmage. Hoppas du hittar en lösning.
 
Sv: Överaktiv tarm

Jo fast så här års så är det mycket svårare att se sa labbet jag använde, så därför är det svårt att se på träckprov ibland iallafall som jag fattat det.

Jag skulle nog säga att såhär års iallafall, om det finns misstanke om bandmask så avmaska även om det inte visat på träckprov.
Alternativt som jag gjorde, om man måste avmaska för annan mask så avmaska mot det också på samma gång.
Då kan man ju iallafall utesluta det hyfsat sen.
 
Sv: Överaktiv tarm

Talat med veterinär. Stoppet börjat lossna. Aldrig blivit så glad och lättad. Känns verkligen som om gråstenen i magen och hjärtat bokstavligt talat minskade i tyngd och nyans!! Natruligtvis inte "faran över" än, men hon svarar i alla fall på behandlingen nu!
 
Sv: Överaktiv tarm

Jo fast så här års så är det mycket svårare att se sa labbet jag använde, så därför är det svårt att se på träckprov ibland iallafall som jag fattat det.

Jag skulle nog säga att såhär års iallafall, om det finns misstanke om bandmask så avmaska även om det inte visat på träckprov.
Alternativt som jag gjorde, om man måste avmaska för annan mask så avmaska mot det också på samma gång.
Då kan man ju iallafall utesluta det hyfsat sen.
Fast vem lämnar in prov nu:confused:
 
Sv: Överaktiv tarm

Oh vad skönt, hoppas hon blir bra snart då!

KL
Axel: Jag tex. då vi ville utesluta allt som går att utesluta när det kommer till orsaker till allvarliga magproblem.
Vi ville inte avmaska "i onödan" i och med att det ocskå innebär en risk för att magen blir sämre, så därför gjorde vi träckprov på allting nu även det som är inte är idealt att testa för, man gör ju allt man kan så att säga.
 
Sv: Överaktiv tarm

Jag kollade också mask nu för att kunna utesluta nåt. Men hon visade på 150 i förekomst så säkert är det mer i verkligehten. Odling satt. Är det stora blodmasken så kan det ju vara orsaken till problemen enl vet.
 
Sv: Överaktiv tarm

Nu är hon hemma igen. Och det var som vi misstänkte;magsår. Blodprov för koll av ev bandmask inskickat. Nu blir det gastrogard en tid och sen ska vi på gastroskopi igen om ca en månad. Men då får det bli klinik i Sverige. Agria direktreglerar inte Bjerke djursjukhus i Oslo så det blev mycket pengar ut... Dessutom är det ett elände vid tullen - både in till Norge och hem igen. massa papper, tar tid, och sjuk häst i transporten= läger för frustration.
Men jag är sååå tacksam att hon är hemma välbehållen. Nu ska vi bara se framåt!
 
Sv: Överaktiv tarm

Skönt, ska hålla tummarna, men gastrogard brukar vara rena 'mirakelmedicinen' för magsår. Sen gäller det ju hitta grundorsaken såklart, men förhoppningsvis mår hon snart mycket bättre av medicinen i alla fall =)
 
Sv: Överaktiv tarm

Ja, det där med grundorsaken är ju svårt. Hon lever i lugn miljö, hon får bra hö nästan så mycket hon vill, inget kraftfoder att tala om - ett par dl H***o periodvis, ute varje dag osv osv. Enda jag kan tänka mig att hon rört på sig mindre i vinter - kanske varit understimulerad. Men enl vet så verkar hon ha haft magsår lägre tid. Nu "hoppas" jag nästan på bandmask för det kan ge magsår. Annars är hon nog en "magsårstyp" - lugn på ytan men nervig inuti...
 
Sv: Överaktiv tarm

Ja, det där med grundorsaken är ju svårt. Hon lever i lugn miljö, hon får bra hö nästan så mycket hon vill, inget kraftfoder att tala om - ett par dl H***o periodvis, ute varje dag osv osv. Enda jag kan tänka mig att hon rört på sig mindre i vinter - kanske varit understimulerad. Men enl vet så verkar hon ha haft magsår lägre tid. Nu "hoppas" jag nästan på bandmask för det kan ge magsår. Annars är hon nog en "magsårstyp" - lugn på ytan men nervig inuti...

Fast enligt den information jag fick när min hade magsår (utlöst av butta) så är stress och nervositet inte en orsak till magsår hos häst. 'Träningsstress' (hos hårdtränande hästar, t ex galoppörer) kan spela in, men inte 'psykisk stress'. Vet jag blev VÄLDIGT förvånad över det.

Vanligaste orsaken är ju för lite strå/för lång tid utan mat, men det är ju inte anledningen för din vad det låter. (Och var inte för min heller, fri tillgång, men i hans fall kom det av medicinering.)

Min behandlades med gastrogard och blev på några dygn bra igen symptommässigt. De trodde det skulle räcka med 1 v beh, men några dagar efter han slutat få gastrogard kom det tillbaka. Fick gastrogard igen, och symptomfri efter några dygn. 2 v efteråt gjordes ny gastroskopi och förutom de små magsår han fått av svälten inför undersökningen, så bara 'ärr'.

Men gastrogard hjälpte blixtsnabbt för min, på bara några dygn kom matlusten åter och han började äta, pälsen blev blank och fin igen (hans symptom var att han började backa av maten, några dagar efter det slutade han äta helt. Pälsen blev 'matt och dammig', såg ut som en rugguggla. Och sen kom atypiska koliker, magen igång men ooont i magen. Och gastrogard vände allt det på några dygn, rena miraklet. Så förhoppningsvis mår din mycket bättre snart - och att det var en olycklig slump någon gång som gjorde hon fick magsår, så att det inte kommer tillbaka efter behandling. (Det är ju pga priset inte gärna ngt man vill göra om, gg är ohemult, sjukt dyrt. Men effektivt värre..)
 
Sv: Överaktiv tarm

Det kluriga med min sessa är att hon inte haft några "typiska" magsårssymtom. Äter alltid, inte matt i pälsen, håller hullet etc. Enda man väl kan fundera på är att hon inte lägger på sig av allt hö. Hon är normalviktig idag och har aldrig varit mager eller ens smal.
Roligt att höra att Gastrogard funkar så bra! Jag ska hämta ut i morgon och ska ge en hel månad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp