Överaktiv tarm

Tussemaja

Trådstartare
Min häst har troligtvis en snabb ämnesomsättning (eller bara en överaktiv tarm - eller kanske hänger det ihop?). Alltid mycket tarmljud - för mycket enligt vet, bajsar ofta och stora volymer och mycket vätska följer med ut så bajset är ofta tungt och blött (men inte diarreartat) Hon han äta hur mycket som helst utan att bli tjock. Har hitintills gått på hö, lucern och några få dl kraftfoder samt foderjäst. Hur påverkar egentligen jästen tarmen - mer än att den skapar en gynnsam miljö för tarmfloran. Kan det bli för mycket "jäsning" i en redan "bubblig" tarmkanal? Fick nyligen gaskolik - lindrig och var över 10 minuter efter sprutan, men det var 4:e gången på tre år så nåt är fel.... Min ordinarie vet vill prova magsårsmedicin en tid för att se om det hjälper,(fast hon ser inte ut att ha magsår men man vet ju aldrig) själv tänker jag skicka in maskprov igen så snart det går (ingen bra ide att ta under vintern visst...) Kollar mask 1 gång per år och hon har bara haft förekomst en gång (måttligt) och maskades såklart då. Men hur säkra är proverna egentligen? Och hur gör jag för att kolla bandmask? Hon ser inte på nåt vis "maskig" ut - rund och fin, glansig päls...Kort sagt verkar helt ok "på ytan". En annan teori är att höet är för "grovt" så hon får för mycket fibrer? (fast å andra sidan har jag haft finare ängshö i fjol och det var likadant då- det här problemet uppstår bara under hösäsongen.)
Ja, vi trevar efter lösningar... Vad är den/de vanligaste orsakerna till överaktiv tarm och vätskefylld träck enligt er? Vilken mask kan ge upphov till dessa symtom - om någon? Kan jäst vara till nackdel för en sån mage?För att förekomma, så kan jag säga att jag har två veterinärer som är inblandade och jag kommer att åka till klinik om vi inte hittar nån lösning på hemmaplan.
 
Sv: Överaktiv tarm

Intressant!
Min häst har liknande symtom, sväller upp och det bubblar väldigt i magen. Stora lösa bajshögar som inte riktigt luktar som de ska och är för ljusa. Däremot så lägger han på sig för lätt, dålig ämnesomsättning?

Provade alla möjliga magmedel utan större framgång. Loppfrön hjälpte bäst.

Veterinären tyckte oxå att han hade för mycket tarmljud. Jag har nu provat Bio-Premium som jag fick av veterinären, och det tog 2 dagar, nu är hans bajs fina mörka bollar och magen är inte alls lika uppsvälld som innan. Det känns som magen har lugnat ner sig.

Kan tillägga att jag i samma veva började lägga till 1 msk kalk i maten, så jag vet inte om det kan vara kalken som lugnat magen eller Bio-premiumet.
 
Sv: Överaktiv tarm

Jag har en häst, en "maghäst" som vi haft massa problem med.
Han får lätt gaskolik och vi har ingen aning om varför.

Dock efter ett helt år av fixande och två månader nu när han varit jättesjuk, så tror jag jag äntlgien hittat nåt so funkar.
Fick tips av en duktig person att prova Pronutrin, och det har gett bättre resultat än Gastrogard på bara en vecka!
Eller så är det kuren av PRO-Tektion probiotika som gjort det bättre, det kan jag inte veta då jag böjrade med båda eftersom han var så dålig.

Men jag rekkomenderar båda :)
Har även sen dess hört andra som fått jättebra resultat med det.
Han får även loppfrön och det hjälpte lite, dock inte superbra men det får han också som underhålls dos.

Både Pronutrin och PRO-Tektion går att köpa utan recept, och Pronutrin har ju fått ganska bra forskningsresultat i Tyskland tror jag det var.
Min misstänktes magsår, men dom andra jag pratat med har varit hästar som både haft det och också som bara är maghästar fast utan känd orsak. Så jag tror det kan funka på flera saker än rakt av magsår. Och nu är jag inte så säker på att min har det, tror han är känslig för grovfoder snarare kanske.

Lycka till!

Ps. bandmask är lite svårare, på träckprov syns det bara 25-40% av gångerna och om man tar blodprov så kan man bara se om hästen haft/ har det, går inte skilja ut när den haft/ har det men då skulle jag ändå avmaska om man hittar spår så att säga.
Nu hade min annan mask så då valde vi att avmaska för rubbet så kan vi utesluta bandmask med efter det.
 
Sv: Överaktiv tarm

Bio Premium säljs receptfritt på veterinärkliniken.
Håll oss gärna uppdaterade hur det går med din pålle. Intressant när de har samma symtom.

Har även upptäckt att han inte är lika hungrig längre, innan slängde han i sig all mat han kom över, nu är han mer normal i sin aptit och han har även kunnat äta ensilaget som de andra hästarna får utan att magen brakat ihop. Har varit tvungen att ge honom torrt hö för att få magen att hålla sig något så där i schack.
 
Sv: Överaktiv tarm

Ska absolut uppdatera. Jag måste åxå ge torrt hö. Nu har jag i alla fall satt in loppfrön och tagit bort både lucern och kraftfoder. Ska försöka få tag i Bio Premium i morron.
Fick tips om en kvinna som i ett träckprov påstår sig kunna se vad som felas i tarmen, men jag är skeptisk till sånt, å har aldrig hört talas om det. Nån som känner till?
 
Sv: Överaktiv tarm

Nej. Vem gör sånt och vad kan det visa på? Skadliga bakterier i tarmen antar jag eller felaktig tarmfloa öht...? Är det vanligt att den här typen av problem kan orsakas av oönskade bakterier i tarmen?
 
Sv: Överaktiv tarm

Jag hade tagit bort jästen, bytt ut hösilage mot hö (om möjligt)Samt gett den minst 1 dl foderkalk och magnesiumblandning. Loppfrö )bästa maten för de goda tarmbakterierna) samt betfor och kli.
 
Sv: Överaktiv tarm

Finns det färdig blandning av magnesium/kalk eller blandar man själv?

Jag blir snart tokig på det här. Nu har hon varit fin (eller i alla fall ok) i magen i snart tre dar, å idag var det tungt, löst, "oblankt" å ljust igen. Hon har fått loppfrö, mag tarm, en riven morot/utfordringstillfälle å lite betfor. Hon får bara torrhö. Tog bort jästen för flera dar sen...Jag kan se att höet är dåligt smält om man jämför med de andra hästarna. Å det är ju klart, om maten "rusar" genom mag/tarmkanalen så hinner det inte smälta som det borde.
Det man - eller jag då... - gör fel, är att jag panikprovar allt möjligt. Idiotiskt! Så nu ska jag försöka hålla mig till den här dieten i alla fall en vecka i sträck utan att experimentera mera...
 
Sv: Överaktiv tarm

Så här har det gått med min häst: Kolik för en vecka sedan. Den lyckades vi lösa med distriktsvet - trodde vi. Men hon blev ändå inte riktigt ok efteråt . Nytt kolikanfall i går som slutade med att vi fick åka till klinik i Norge mitt i natten. Nu står hon kvar och man har hittat en förstoppning i en tarmdel. De jobbar för att lösa upp den och om allt går bra följer sen en ordentlig utredning; röntgen för att kolla ev sand, ultraljud för att se om det finns magsår mm.
 
Sv: Överaktiv tarm

När min hade bandmask hördes magen på avstånd o den var blankast i stan;)

Numer maskar jag den den fast den nollat- sist pga styngflugeägg.
tänker inte riskera ngt o min vet. som jobbar på gastro på Ultuna var den som rek. det.

Jag tänker även på din hästs övervikt- att visst fett kan göra den IR.
Jag skulle blötlägga höt o se.
 
Sv: Överaktiv tarm

Usch då! :( Det var ju inget roligt!
Men skönt att få pållen ordentligt utredd ialalfall!
Skriv gärna o berätta vad de kom fram till!
 
Sv: Överaktiv tarm

Det här var innan jag visste om att bandmask inte syns i träckprov... förrän den har MYCKET:eek:
Har känt mig trygg då jag lämnat in prov sen -88 o alltid nollat.
Hästen ifråga måste ha haft med sig det o jag underskattade även dess vikt.

Fick i samma veva nya marker som då blev smittade- skit oxå.

hästen fick kolik o jag skojar inte nu- huden gick som i vågor på bukens undersida. Har aldrig sett ngt dylikt förr eller senare.
världens muller oxå.
 
Sv: Överaktiv tarm

Nej, hon är inte överviktig. Jättelagom i hullet. Men blötlägga kommer jag att göra ändå, eller i alla fall blöta höet - för att hon ska få i sig mera vätska.
 
Sv: Överaktiv tarm

Stoppet har ännu inte lossnat. Vätska ner i magen tre gånger idag, dropp hela tiden . Tanken är att hon ska bli nästan lite övervätskad för att överskottet ska bli kvar i tarmen och inte sugas upp. Kommit liiite, liiite bajs idag. Det kan i värsta fall ta upp till en vecka innan man får loss stoppet - om det lossnar... Annars är det ju operation, men rätt dålig prognos på det enligt behandlande veterinär. Jag är jätteorolig förstås, men hoppas att det ska gå bra. Så alla ni med hästar som är lite halvlösa i magen, håll koll, för det kan mycket väl betyda att det är stopp nånstans...
 
Sv: Överaktiv tarm

Nej ush vad hemskt, hoppas verkligen det löser sig bra för er, håller tummarna!
 
Sv: Överaktiv tarm

Det här var innan jag visste om att bandmask inte syns i träckprov... förrän den har MYCKET:eek:
Har känt mig trygg då jag lämnat in prov sen -88 o alltid nollat.
.

Det kan synas på träckprov även om det är mindre med. Men det är i princip slump eller tur som avgör om man ser det i vanligt träckprov. Oavsett hur stor börda hästen har.

Att slentrianavmaska har ju baksidan med att kunna orsaka resistens med, så jag skulle hellre ta blodprov årligen än avmaska mot bandmask årligen. Har en häst bandmask (konstaterad) så har kompisarna det med btw, vilket gör det till en hyfsat dyr process att avmaska med, om man via rutin/slentrianavmaskning ska känna sig säker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp