Överaktiv katt

ufot

Trådstartare
Har en skogis på 8 månader hemma som är något överativ. Någon som har några tips på aktivering?
Hon är ren innekatt, men jag är ute med henne i sele.
Tror själv att hon är understimulerad. Har funderat på om jag måste skaffa en till katt, men jag är själv hemma nästan hela dagarna. Pluggar på universitetet, men vi har nästan inga lektioner vilket gör att jag för det mesta sitter hemma och pluggar.
Detta leder till att katten har sälskap av mig väldigt mycket.
 
Sv: Överaktiv katt

Min Laban var också hyperaktiv innan vi skaffade en kompis - detta trots att jag varit arbetslös och hemma 24/7. Vissa katter klarar sig som ensamkatter men de flesta är ändå i behov av en kattkompis att avreagera sig på. Sällan vi människor hinner med i deras vilda lekar ;) En så ung katt behöver dessutom extra mycket stimulans.

Så jag skulle råda dig att skaffa en kompis! :)
 
Sv: Överaktiv katt

Många katter ÄR riktigt vidriga i den åldern, oavsett hur mycket de stimuleras. Det går över med tiden! :D

Kattkompis är det absolut bästa alternativet skulle jag vilja säga, men givetvis går det att aktivera på annat sätt också. Vippor, laserpekare, bollar. Kanske en aktiveringsbräda kan vara något?

Jag antar att hon redan har tillgång till någon form av klösyta? Klätterträd och hyllor på väggarna brukar vara poppis. Eller en talgboll utanför fönstret, det kan roa mina katter i timmar! :angel:
 
Sv: Överaktiv katt

Håller med dom andra, en katt till brukar underlätta.
Många katter blir odrägliga när dom lever som ensamkatter. Speciellt i ung ålder. En del blir helt galna av energi och andra blir påfrestande sociala.
Jag har alltid sett till att ha två katter i någorlunda jämn ålder och har haft ganska smärtfria "ungkattsperioder".
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp