Över tygeln

A

anla91

Ofta så skriver domaren i mitt protokoll på tävlingar att hästen är över tygeln, men jag vet inte vad de betyder, kan nån förklara de för mig?

Sv: Över tygeln

Nej? Om en dommare skriver "över tygeln" på mina protokoll är det för att min häst slagit sig fri av nån anledning? :confused:

Jag håller med dig

Det beror ju på hur man använder ordet form - så jag begripper inte de andra svar TS fått.

Om man byter ut ordet form mot hållning då....

ja en häst över tygeln - går utan hållning.

Den är ju inte "formad" vare sig framifrån eller baifrån

TS En häst skall formas bakifrån din rumpa/skänkel och till viss del framifrån så att rygg och hals välver sig mjukt och jämt uppåt.

Om du gör rätt bakifrån blir välvningen jämn.

Gör du bara framifrån så får du ingen jämn böjning av _hela hästen_ utan hästen kröker bara på nacken. Den går inte heller i "hållning" efetrsom bara halsens hållning är påverkad.

_sedan_ kan hållning se olika ut, men också lysa med sin frånvaro som sagt...

Senast ändrad av en moderator:

Det betyder att hästen inte går i form och jobbar med bakdelen, oftast.
Med formen kommer ju oftast huvudet i bra position.

MEN hästen kan fortfarande jobba bra i form, men inte eftergiven i munnen.

Betyder inte över tyglen att hästen går i form, men inte med nosryggen lodrät, som de ska, utan med mulen mer inåt mot bogen? :angel: För det har alltid jag trott.

Kan man inte gå in och fråga domaren vad han/hon menar. Det hade iaf jag gjort.;)

Jag har uppfattat det som att húvudet inte är i lodplan och nosen tittar typ upp i himlen :P

Observera att jag skrev i -en bra form- ;)

Vad jag menade var, att hästen kan arbeta med bakbenen och kroppen på ett bra sätt, men kanske inte kommit så pass långt i sin utbildning/styrka att hela kroppen hänger med, och därmed hamnar huvudet något högt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka