Oväntat nattligt valpbesök

Takire

Trådstartare
Valpen och jag gick och lade oss vid halvelva (jag lade mig och han massakrerade tidningar).

Strax innan klockan elva hör jag min lägenhetskompis och en vän till henne komma in. Säger till valpen att strunta i det för att vi ska sova.

En kort stund efter att människorna gått så hör jag nåt som låter som jamande...

Ringer och frågar min lägenhetskompis ocg det visar sig att hennes vän lämnat sin lilla valp här och att den sitter och ylar i sin väska/bur.

Jag tyckte synd om valpen som (vad jag vet, kan ha fel) inte varit här förut och alldeles själv. Så jag hörde efter om han fick komma in till mig och Frej och vara i kompostgallerhagen och det gick bra.

Men gud vad min valp har skällt. Gjorde nog fel val ;-) tänker för min egen hunds skull mest. Han har varit helt uppvaktad och bara varit tyst när jag tvingat honom att sitta i famnen. Nu slocknade han för en stund sedan i alla fall...

Nu precis fick jag höra att de försöker träna valpen att vara själv... Så jag tar väl inte precis hjälpt till.

Hur skulle ni ha gjort i liknande situation? Jag behöver ofta tid på mig för att hitta rätt beslut så en sådan här gång kan det lätt bli fel. Jag funderade ett tag på att sätta tillbaka besökande valpen i det andra rummet men det kändes inte okej. Men hade kanske varit bättre för min egen lille.

Rätt eller fel vet jag inte. Men jag hade blivit skogstokig om någon hade lämnat en hund i en bur/väska på det sättet. Det är ju inte ens lagligt att ha hundar på det sättet inomhus och ännu mindre att lämna den.
Jag hade med andra ord klart ifrågasatt deras lämplighet som hundägare. Jag hade inte känt att jag hade gjort något fel när jag tog hunden ur buren.

Rätt eller fel vet jag inte. Men jag hade blivit skogstokig om någon hade lämnat en hund i en bur/väska på det sättet. Det är ju inte ens lagligt att ha hundar på det sättet inomhus och ännu mindre att lämna den.
Jag hade med andra ord klart ifrågasatt deras lämplighet som hundägare. Jag hade inte känt att jag hade gjort något fel när jag tog hunden ur buren.

Ja, alltså, det är sant förstås, tänkte inte ens på det. Att man inte får göra så. Nu satte jag in den valpen igen i buren eftersom han tog sig ut genom kompostgallret. Min valp (på 2.8 kg) är minst fyra gånger så stor som vår... nattgäst, så jag vill ha dem skilda åt. Nu sover ju båda som det verkar så jag gör inget nu, matten borde komma inom en timme.

Valpen och jag gick och lade oss vid halvelva (jag lade mig och han massakrerade tidningar).

Strax innan klockan elva hör jag min lägenhetskompis och en vän till henne komma in. Säger till valpen att strunta i det för att vi ska sova.

En kort stund efter att människorna gått så hör jag nåt som låter som jamande...

Ringer och frågar min lägenhetskompis ocg det visar sig att hennes vän lämnat sin lilla valp här och att den sitter och ylar i sin väska/bur.

Jag tyckte synd om valpen som (vad jag vet, kan ha fel) inte varit här förut och alldeles själv. Så jag hörde efter om han fick komma in till mig och Frej och vara i kompostgallerhagen och det gick bra.

Men gud vad min valp har skällt. Gjorde nog fel val ;-) tänker för min egen hunds skull mest. Han har varit helt uppvaktad och bara varit tyst när jag tvingat honom att sitta i famnen. Nu slocknade han för en stund sedan i alla fall...

Nu precis fick jag höra att de försöker träna valpen att vara själv... Så jag tar väl inte precis hjälpt till.

Hur skulle ni ha gjort i liknande situation? Jag behöver ofta tid på mig för att hitta rätt beslut så en sådan här gång kan det lätt bli fel. Jag funderade ett tag på att sätta tillbaka besökande valpen i det andra rummet men det kändes inte okej. Men hade kanske varit bättre för min egen lille.

O, herregud vilken förfärlig autocorrect jag måste ha O_o

Att lamna en valp ensammen i en bur eller vaska ar inte att trana den. Traning innebar att man ar med och visar valpen vad man vill.

Nej, det känns ganska mycket som ett svepskäl för att matte vill ut och roa sig några timmar.

Nu är ju jag nybörjare själv så jag lär väl göra en del tok med min egen valp men det här kändes bara jättekonstigt.

Nej, det känns ganska mycket som ett svepskäl för att matte vill ut och roa sig några timmar.

Nu är ju jag nybörjare själv så jag lär väl göra en del tok med min egen valp men det här kändes bara jättekonstigt.

Det ar inte svart att trana en valp att vara ensam ... man lamnar den inte mer an en halv minut (eller mindre, beroende pa om valpen blir radd) forsta gangen. Valpar behover standigt sallskap och den forsta "ensam traningen" brukar vara medan man duschar ...

Det ar inte svart att trana en valp att vara ensam ... man lamnar den inte mer an en halv minut (eller mindre, beroende pa om valpen blir radd) forsta gangen. Valpar behover standigt sallskap och den forsta "ensam traningen" brukar vara medan man duschar ...

Ja, det är ju så de allra flesta (inklusive jag själv) gör vad jag förstår. Men vad vet jag, ägaren till hunden kanske har tränat så också från början. Men jag vet ingenting. Vet inte vem matten är heller, har bara hört hennes röst. Vet inte hur ung valpen är... om den träffat andra hundar... Inget utom att den är en superliten blandras. Vad nu det hade med saken att göra. Man ska nog inte skriva på forum mitt i natten. Men lika bra att hålla sig vaken inför återleverans av minivalp.

Upplys ägaren om att det är olagligt med burförvaring och att valpar under 4 månaders ålder inte får lämnas annat än korta stunder. Att lämna valpen för att gå ut och roa sig "några timmar" är absolut inte en "kort stund".

Hade det där hänt mig hade jag nog blivit tvärförbannad... Samtidigt var det ju i det här fallet bra att de lämnade hunden hos dig än någon annanstans...

Tycker det är jättekonstigt allting.
För det första som redan nämts att man inte lämnar sån liten valp eller har hund i bur. Och att man gör ensamträning gradvis.
Sen hade ju jag personligen gjort ensamträning i miljö där hunden är van att vara och är trygg.
Plus att jag tycker det är oförskämt att lämna hund som låter hemma hos andra som ska sova utan att frågat om lov.

Men vilket stolpskott gör så?
Ensamtränar sin hund gör man väl hemma hos sig själv i trygg miljö. Och som andra sagt får man inte ha den instängd sådär.

Om personen nu ville ut och roa sig kunde de väl knackat hos dig och frågat om du kunde ha valpen en stund.

Vilken idiotmänniska rent ut sagt :mad: Hade jag varit i din situation hade det slutat med att den personen fått sig en rejäl utskällning där mitt i natten

Ja
Tycker det är jättekonstigt allting.
För det första som redan nämts att man inte lämnar sån liten valp eller har hund i bur. Och att man gör ensamträning gradvis.
Sen hade ju jag personligen gjort ensamträning i miljö där hunden är van att vara och är trygg.
Plus att jag tycker det är oförskämt att lämna hund som låter hemma hos andra som ska sova utan att frågat om lov.

Ja, konstigt är verkligen ordet. Förstår inte hur ägarna har tänkt. Valpen var tydligen lite äldre än vad jag trodde men fortfarande ung (14 veckor).

Men att "ensamhetsträna" på en för valpen okänd plats på natten i flera timmar. Och inte säga någonting till mig innan? :confused: Det känns som något man kommit på hux flux. Kunde varit smartare att be mig vara hundvakt, jag är ju ändå hemma med min egen.

Och sedan det att valpen var otillåtet instängd...

Ja

Ja, konstigt är verkligen ordet. Förstår inte hur ägarna har tänkt. Valpen var tydligen lite äldre än vad jag trodde men fortfarande ung (14 veckor).

Men att "ensamhetsträna" på en för valpen okänd plats på natten i flera timmar. Och inte säga någonting till mig innan? :confused: Det känns som något man kommit på hux flux. Kunde varit smartare att be mig vara hundvakt, jag är ju ändå hemma med min egen.

Och sedan det att valpen var otillåtet instängd...

Har du informerat om att det inte är tillåtet att ha valp instängd sådär?

Har du informerat om att det inte är tillåtet att ha valp instängd sådär?

Jag ska göra! Men har inte, ville bara sova inatt när valpen väl blev hämtad. Ska be min lägenhetskompis om nummer till valpens matte/husse. Så de inte gör likadant inatt :eek: (eller någon annan gång) Men det kan jag inte tro, inte att de lämnar hit valpen i alla fall...

Liknande trådar

Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: Killaloe
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar