Oväntad hälta

A

astsael

När jag skulle hämta min häst i boxen i morse stod hon "på kotan" på vänster bakben. När hon skulle gå framåt verkade hon inte ha någon kontroll över motoriken under hashöjd, och hoven liksom hängde efter. Det var som om hon fick kämpa för att få fram kotan. Första steget var alltid värst, sedan verkade hon få in tekniken igen för att gå någorlunda normalt. Iblans knäppte det till i benet vid första lyftet av vänster bak, och hon verkar vara stel i höften när hon vänder på sig.

Någon som kan säga något utifrån filmen, som är tagen när hon blivit något bättre?

http://www.youtube.com/watch?v=hApAHLUOrao

Igår kväll var hon som vanligt, men under natten verkar hon ha rullat fast i boxen enligt spånspåren. Antar att det kommer därifrån?

Sv: Oväntad hälta

Det ser ju inte så kul ut. Frågan är om det är nån sena iblandad? Svårt att säga. Det är bara ar ringa vet/åka till klinik om det inte där gjort, såvida hon inte är typ helt bra snart. Men jag hade nog oavsett velat kolla upp det.. Så det inte är nåt som ger problem på lång sikt! Lycka till!

åk in till klinik istället, det kan vara vad som helst.

Jag tycker det ser ut som patellaupphakning men hon är ju även väldigt vinglig i bakkärran. Så åk till klinik och kolla upp det. Dessutom så är hon ju stel.

... håller med föregående - ser ut att komma från v bakknä. När hon rör sig framåt efter att ha stått stilla ser det ut som en häst med patellaupphakning och när hon rör sig själv har hon en tendens till tuppspatt, dvs lyfter upp bakbenet onormalt högt med en ryckig rörelse. Ta ut veterinär eller åk in till klinik för att kolla henne!

Vad säger veterinären om du varit i kontant med en sådan?
Jag hade åkt till klinik...

Håller tummarna för att det inte är nå farligt pålle råkat ut för.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 180
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 379
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 626
Senast: Linda_A
·
Hästvård Kära bukefalister, behöver era kloka råd/tips! Bakgrund: har en nu treåring som i somras skadade sig allvarligt vänster bakknä, med en...
2
Svar
20
· Visningar
3 509
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka