ovanlig beteende, magproblem?

I

idyfixen

Uppäckte ikväll när jag var ute och borstade av min häst att hon verkade irriterad. När jag tryckte på magen och höll på och borsta bakbenen så började hon smått aggressivt vifta på svansen och hon började gå runt i boxen precis som om hon började få lite panik. Hon slängde bak huvudet mot magen hela tiden och min häst brukar aldrig hålla på med såna fuffens mot mig. Hon vände baken mot mig och motade mig ut från boxen sen fortsatte hon vandra runt en stund tills hon ställde sig i ett hörn, spänd och höll fortfarande på medvansen och sängde huvudet bak mot magen.

Kan det bara något eller har hon kanske bara en dålig dag?:confused: När jag borstar annars brukar hon stå och njuta och inte bry sig om någonting jag gör.

Sv: ovanlig beteende, magproblem?

Älgloppa/älgfluga under svansen eller magen kanske? De kan hästarna vara VÄLDIGT irriterade på!

Hej!

Exakt samma sak hände mig också häromdagen, jag trodde det var kolik så gick ut och gick med honom en stund men han sket utan att det blev bättre, veterinären kom ut och sa att jag skulle låta honom vila under natten och se om det var bättre på morgonen. Han mådde bra ungefär 4 timmar senare så det var antagligen bara magont pga. frostigt gräs. Kanske är ngt liknande? Om det har gått över?

Jag trodde magont pga fruset gräs räknades in till Kolik.

Ang att hästen bajsar och har kolik. Att hästen bajsar innebär inte att den inte har kolik. Stoppet kan sitta längre in och det kan finnas bajs efter stoppet som kommer ut. Så har jag iallafall fått lära mig.

Och att lyssna efter tarmljud, på bägge sidorna, är också viktigt.

Jag tänker också kolikkänning eller kolik.

Även om en känning inte behöver vara någon större fara så tänker jag att det är bra att lära känna sin häst och göra egna kopplingar i foder/miljö etc. till hästens beteende.

Och själv skulle jag i det läget vara noga med att se till att hästen får motion, får röra på sig, se till att den har tillgång till vatten (som inte är för kallt) och om det bara var en känning skulle jag se över grovfodret och ev. lägga till prebiotika i foderstaten, ta bort kraftfodret just den dagen/de dagar hästen verkar ha känningar och skära ner ordentligt på kraftfodret ett tag efteråt. Vara noga med att hästen har tillgång till o-fryst vatten i hagen, varje dag och försöka se till att den rör på sig lite utöver hagvistelsen varje dag.

Just DÅ (men det är ju lite sent nu! :p ) skulle jag rådfråga vet. som förmodligen skulle be mig kolla tarmljudet och hålla koll på hästens beteende och allmäntillstånd.

Hon beter sig som vanligt nu igen så det kan ju ha varit en kolik känning av något slag. Jag håller dock lite extra koll på henne, någon kolik vill jag inte vara med om :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 887
Senast: Magnum
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 875
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka