Ovälkommet hundbesök

taccotad

Trådstartare
Har en hund i närheten som uppenbarligen vill vara hos oss. Den rymmer hit i stort sett varje dag, hoppar över staketet och är på vår gård. Ibland öppnar den dörren och försöker komma in. Till en början kontaktade jag ägarna vid varje tillfälle men dom verkar liksom inte bry sig.

Vi kör bort hunden härifrån. Men då går den ju lös runt vår gård i stället. Är bara liten grusväg här och inte nån väldig trafik men jag blir ju orolig av att veta att en hund går lös på det viset.

I morse var den här igen när jag släppte ut mina hundar. Blir så irriterad!!! Nästan så jag får lust att "råka" stänga in den i nåt uthus av misstag. Nej men allvarligt, hur ska man göra? Ägarna bryr sig inte nåt särskilt, jag vill inte ha hunden här men vill inte heller att den springer lös och blir påkörd.

Sv: Ovälkommet hundbesök

Åk ner med hunden till polisen när den kommer och låtsas inte veta vem ägaren är. Får den vänta på pensionat innan dom hittat ägaren, så lär ägaren få lösa ut den varje gång.

Kör in hunden till polisen varje gång, förhoppningsvis tröttnar de på att lösa ut den dag efter dag..

Mvh Domino_s

Hoppas att det är okej att jag lånar tråden lite, eftersom att vi har ett liknande problem.

KL
Vår grannes hund kommer också in till oss ibland och utför sina behov på vår gräsmatta. Det verkar inte som att de bryr sig om att hon går över vägen (där det kör både bilar, traktorer och lastbilar) och efter mycket tjat från vår sid satte de till slut upp ett elstängsel för att hålla hunden inne på sin tomt.

Men det verkar inte räcka. För vi hittar fortfarande högar på vår gräsmatta. Vi började för ett tag sedan sätta en vit pinne vid högen och skicka ett sms till ägarna och be dem komma och plocka bort det. Men det verkar inte hjälpa.

Någon som har nårga tips på vad vi kan göra? Det är inte så trevligt att hitta stora högar, när vi själva är nogranna med att plocka upp efter vår egen lilla hund.

Någon som har nårga tips på vad vi kan göra?

Händer det när ni är hemma? När började problemet?
Vi hade tidigare problem med att en av våra hundar tog varje tillfälle att ge sig iväg till en granne hundra meter bort, det var väldigt roligt för honom för de gillade honom och de fick en trevlig stund innan arga matte hann fram, men sedan bytte fastigheten ägare och de nya ägarna tyckte inte alls det var trevligt att få påhälsning. Men hos hunden var beteendet befäst och vi hade ett elände att hindra honom att dra iväg över bron (stor tomt, listig hund, inget staket). Jag hade verkligen uppskattat om de nya ägarna hade hjälpt till att göra livet surt för min hund genom att hälla vatten på honom eller på något annat sätt ge honom obehag när han kom oinbjuden. När jag hann ifatt hade han ju redan hunnit bli självbelönad och enda lösningen blev till slut att ha honom kopplad hela tiden ute. Jättetråkigt.

Så om ni är hemma när hunden kommer är det mitt råd att göra livet surt för honom så det är mindre trevligt att komma hem till er.

Ibland är vi hemma och då är vi fort ute (om vi inte redan är ute) och skriker efter henne och jagar bort henne. Men ibland är vi inte hemma utan hittar högarna när vi kommer hem.

Vi gör i alla fall så gått vi kan för att vara otrevliga mot henne när vi ser att hon är inne hos oss.

Det har pågått sedan vi flyttade in för lite med än 3 år sedan. Men det blev lite värre när vår hund kom in i sitt första löp.

Saken är väl den att det inte känns som att de bryr sig så mycket.

När vi dessutom såg när hunden jagade i fatt en av en annan grannes katter och nästintill hade ihjäl den (ryggen helt avbruten och minst en av lungorna punkterade) var deras reaktion:
"Men han har så många katter så han bryr sig inte".
Visst att det är en gammal man på en gård med många vilda katter, men det var inte riktigt vad jag hade förväntat mig.

KL

lösa vovvar som ställer till med problem och där ägarna inte tar sitt ansvar hade jag kört till polisen...var enda eviga gång. Oavsett om jag viste vems hund det var. Det råder strikt ägaransvar. Tar man inte det får man ta konsekvenserna ist.
Antar att man kan lämna in hunden anonymt.

Vi får försöka. Även om jag inte tror att det går. Hon springer sin väg så fort hon ser oss numera.

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 043
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 952
Senast: Sel
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar