oups.....jag gjorde det...

R

Rallebralle

...jag bestämde mig idag för att klippa hennes klor,de "klopprade" mot parketten,o den förre ägaren hade sagt att det var dags.
Sagt o gjort....jag sätter mig på golvet o tar fram klosaxen.Börjar med framtassaren o tar skitlite,ca:2 millimeter.
Allt går bra,sedan ena baktassen....det går fortfarande bra...men sen så klippte jag henne i pulpan...... :eek: :cry: :cry: :cry: :cry:
På med blodstopp o tryckförband,ringde akut till Bagis,de sa att jag skulle lägga på nagellack för att stoppa flödet.

Usch vilket dåligt samvete jag har....jag går o dör...stackars lilla bebis.... :cry: :cry: :cry:
Hon blöder alltså forfarande och jag försöker få henne att ligga ner ,för det blir värre när hon går omkring.

Till saken hör att jag aldrig nå´nsin klippt hundklor,hennes är svarta vilket underlätter...*NOT* :(
Jag lär ju inte göra om det iaf,nästa gång blir det vet. direkt. :cry: :cry:

ta de lungt inget å göra åt men tills nästa gång du skall klippa köp blodstoppande vadd på apoteket det är jäääääääättteee bra coh sen tänk på att baktassarnas klor oftast slits mer än dem där fram. du ser ju hur böjen går klipp inte för mycke ta heldre mindre i så fall men tänk på de ja sa att de oftast baktassarna som inte hbehövs.. mina hundar hade så långa pulpor så nu frågade min vett om inte vi skulle bränna bort klorna för min hunds skull kanske detta är något för din hund men nästa gång du e hos din vett så be dem titta på klorna och be dem visa dej hur långt du kan klippa och glöm inte vadden på apotektet sättt absolut inte nagelack vet du hur mycke kemikalier som strömmar in i din hund *ja baja* :bump:

Tipset om lack fick jag av Sthlm´s största akutsjukhus.....Bagis alltså...eller ett av de största iaf. :eek:
Det borde inte vara farligt då jag har formalehydfria lack.... :confused:

Hunden blödde säkerligen MINST en halvtimme.... :cry:
Jag använde en hel flaska blodstopp,vet inte märket men iaf,kanske vadd är bättre för detta jag hade funkade tydligen inget vidare.... :crazy:

Ta det lugnt nu bara. Det gör inte så ont på hunden som man tror, utan det är bara själva klippet i pulpan som gör ont. Efter det brukar dom inte känna någon smärta..

Det är viktigt att ha starkt ljus, och att kolla på klon underifrån så att man ser pulpan, med svarta klor :) Man får in vanan ganska snabbt.. Jag har alltid haft Schäfrar, med svarta klor blir det ju då, så för mig är det naturligt, men jag har lärt många andra att klippa i svarta. Det ÄR lättare än man tror att se pulpan, bara man är lugn och sansad så går det utmärkt!

Men du det e ju massor av snö här i stockholmstrakterna,det du skulle ha gjort är att gått ut med hunden i snön så hade det slutat blöda rätt fort och hunden blir bedövad av kylan... inte ska du behöva åka till vetrinär för att klippa klor... onödig kostnad.. Mvh/Maria :)

Nåja... Min hund blödde på morgonen också när jag gick ut med henne... Då gick pulpan upp igen. Jag hade släpspår i hela lägenheten efter hennes klippta klo :angel: Men jag lovar, hon lever än och verkade inte lida av det direkt :crazy:

Blod stop,perfekt att ha till hands.
får du köpt på veterinär kliniker och djurbutiker

Det är klart att du ska göra det igen, nästa gång vet du ju hur mycket du ska ta, att klippa för mycket har nog hänt många andra oxå.

Jag tog ju morgonprommisen i morse varpå skiten gick upp o nu blöder hon igen,snö o kyla hjälper inte..... :(

.....det hände mig nu också.... :cry:
Trots att jag tog bilen till en äng,vardagligt kallad bajsängen,jag brukar gå dit men idag tog jag bilen,trodde attdet skulle underlätta.... :crazy:

vad bra....då vet vi ju vad du ska få göra när det är dags igen=MINST om två år eller så,när chocken lagt sig. :angel: :(

Bara att svänga förbi Hässelby! :D

Aporpå allt kloprat så måste jag klippa igen. Var tredje dag som gäller på min valp, annars växer dom sig långa direkt.. Filar så mkt jag kan en gång i veckan också..

Kan man fila dem???????? :eek: :eek: :eek:
Det borde jag ju klara av med tolv år som nagelteknolog.... :smirk:

Det viktigaste när man klipper för långt
är att låtsas som ingenting. Blir man hysterisk
och börjar sjåpa sig blir hunden bara uppjagad
och risken för att den blir omöjlig att klippa
ökar.

gör det verkligen ont? jag klippte min labbe i pulpan men han reagerade inte mer än om jag smetat på tassalva (allt sånt med att göra honom fin är mycket obehagligt... :smirk:).

Totalt individuellt!

Våran ena tik blir öm i hela tassen om det hänt (Hänt en gång bara dock, så det kanske var just då, vet inte säkert.) och vill inte att man ska fortsätta klippa.

Våran hane vi har nu rycker till lite men bryr sig inte mer än så..

Min valp rycker till när jag kommer väldigt nära pulpan, men jag gör absolut inget utav det utan fortsätter bara så jag tror att hon inte skulle reagera så hårt om det hände.

Jag tror det beror på hur 'pipig' hunden är =)

Jag klippte lilltiken i pulpan en gång för flera år sen och hon tjöt till när jag gjorde det, men blodade sen ner hela huset utan att bry sig ett skvatt.

Samma sak när hon blev trampad av hästen (stor skodd hov, liiten dvärhundstax = moos), hon ylade och skrek som bara den, hästen for av med ljusets hastighet och hunden for omkring och skrek av CHOCKEN ett tag. Sen låg hon på en filt och tyckte synd om sig själv medan jag fixade klart stallet (jag konstaterade att inget var brutet och det blödde väldigt lindrigt) och sen åkte vi in. Till vets stora förvåning fanns det inte en enda fraktur eller fissur (Änglavakt!) däremot fick de sy två stygn då en trampdyna spruckit, och så fick de dra loss en klo som blivit mosad. När de drar loss klon blir det BARA pulpan kvar. Ser skitläskigt ut :crazy: Däremot verkade hon inte ha speciellt ont av det.

Greyhounden däremot skulle nog vråla som en stucken gris och linka runt en halv dag om jag råkade ta för mycket. Han brukar pipa lite 'förbyggande' precis när man ska klippa. Jättebra för nerverna *INTE*

Jag brukar passa på att klippa honom när han ligger och vilar, så han inte hinner stressa upp sig att "åh neeej, nu är det kloklippning". Och då brukar han vara lugn och tyst. Vet inte om någon klippt honom förr av misstag (jag har aldrig klippt pulpan på honom) men när jag fick hem honom sa de att han brukade vara vääldigt pipig vid kloklippning, men bara jag tar det när han ligegr och trynar så är det inga problem alls.

Så jag tror inte det gör så ONT egentligen när man klipper i pulpan, annat än precis när man gör det, men att pipiga hundar kan gå och ömka sig själv även efteråt =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka