Ouppfostrad travare

Okej. Nu ska jag förtydliga. Jag har pratat med ägaren, och såhär är det:

Hästen HAR varit öm i ryggen, men är inte det längre. Det har kollats upp av veterinär, och hästens sadel passar bra.
Jag förstår varför jag fått all kritik, men jag måste bara säga det att jag aldrig skulle rida en häst som jag vet/misstänker har ont. Jag visste att han var lite öm, men jag visste också att han inte hade ont av det.

Och jag personligen tycker inte att det är okej att säga till någon som man inte känner att denne inte har koll. Nej, jag har inte perfekt koll på allting, men jag vet mycket väl att man inte bör rida en häst som har ONT. Jag bryr mig jättemycket om denna hästen, och skulle aldrig medvetet göra något för att skada honom.
Och det ni inte vet är att jag har avvaktat från att rida honom, och testat massa olika saker för att se vad som är problemet. Det har inte varit ryggen, han har inte haft ont, och det beror inte på att jag inte kan exakt allting. Utan det är så att han inte litar på mig till 100% än, vilket är förståeligt eftersom vi inte lärt känna varandra helt än. Nu börjar han lite på mig, och han beter sig sjukt mycket bättre nu. Han är en osäker häst, och behöver lita på mig för att kunna visa sin fulla potential.

Tack för alla tips förövrigt, även om det spårade lite mot slutet.
Hur vet du att hästen inte har ont i ryggen om den ömmar som du säger? För att du har pratat med en ägare som knappt ser sin häst och som påstår att en veterinär nån gång har undersökt den? Det finns en anledning till att den ömmar och det beror definitivt inte på bristande förtroende. Veterinärintyg är en färskvara.

Hur vet du att hästen inte har ont i ryggen om den ömmar som du säger? För att du har pratat med en ägare som knappt ser sin häst och som påstår att en veterinär nån gång har undersökt den? Det finns en anledning till att den ömmar och det beror definitivt inte på bristande förtroende. Veterinärintyg är en färskvara.

Både hästens & stallets ägare har koll på hästen, och vi vet att det inte är något med ryggen. Att han har ömmat betyder inte att han gör det nu, och det var dumt att mig att skriva att han ömmade när jag bara trodde att det var så. Det är uppkollat och klart, och veterinären var här nyligen.

@anonym.123 nyfiken utifrån det du beskriver :
På vilka sätt är hästen underbar/trevlig i andra sammanhang ? :)

Rolig fråga hahah. Men han är ju jättehärlig när han inte håller på med sina fasoner, och allt det bra han gör förstärks ju 1000 gånger eftersom man verkligen måste jobba upp det. Han är också väldigt trevlig att rida när han är avslappnad, och han kan vara väldigt söt om han bara vill.

Min plan är att göra det till viss del, men enligt ägaren är han jättesvårt från marken, och dessutom är jag inte heller särskilt van med det, så jag ska försöka ta hjälp av henne i början när det gäller arbete från marken.

Jag skrev kanske lite klumpigt, men jag menade inte att ta honom i lina på volt och longera. Jag menade just att leda runt honom i grimma. Typ serpentiner, halt, rygga fram igen. vänd håll, trava två steg, skritta vänd rygga osv. se till att ha hans uppmärksamhet hela tiden och få honom att tänka och vara med dig.
När det går bra så byt och gör samma med träns på. (du skulle faktiskt kunna ta bort bettet för att se om det gör skillnad)
När du ska ut så ta för vana att klämma igenom ryggen för att se så han inte stått och blivit kall och öm ute. Är han oberörd så rid, markerar han så se till att han håller sig varm om ryggen och kolla igen efter någon dag. (skulle det fortfarande vara kvar be ägaren kolla upp det igen) :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama