Ouppfostrad häst

K

Krulltottan

I stallet där min häst finns står en häst som är ca 160 och väldigt ouppfostrad.
Vägrar att bli ensam i en hage även om en annan häst står i en hage brevid. Så när man ska hämta sin häst får man lägga ut hö och hoppas att han inte ska sparka in pannbenet på en eller bita hästen så hon far igenom stängslet. Han är ingen unghäst och det är en stor oro varje morgonstalltjänst för mig då man ska lägga på täcken i boxen och riskerar att bli översprungen, biten, sparkad eller intryckt. Det går bra så länge han äter men vad har ni för erfarenhet av såna hästar?
Vad skulle ni ha gjort? Tvingat ägaren att fara på horsemanshipkurser? Det är vad jag tror skulle behövts eftersom hästen behöver en riktig ledare. Men ägaren verkar inte tro på horsemanship och ser inte på problemet som vi.

Snälla kan ingen svara och ge tips på vad som kan göras?:confused:

Sv: Ouppfostrad häst

Om man står i ett kollektivstall så ska man inte ha en häst som det är förenat med (livs)fara att hantera för andra!
Antingen uppfostrar man sin häst eller flyttar till eget stall.

Jag skulle tro att det var bäst om du pratade med stallägaren om det här, så får h*n konfrontera ägaren.
Ev. prata med de andra hästägarna om problemet och komma överens om att konfrontera henne på ett vänligt sätt och berätta vad ni tycker och kanske erbjuda henne er hjälp t.o.m.
Om hon inte lyssnar så får ni ta i med "hårdhandskarna". Jag tycker att det är höjden av nonchalans att ignorera att sin häst sparkar/springer ner andra människor som tvingas hantera den.
Lycka till! :)

Ja, det är ju det enda rätta egentligen. Alltså att prata med henne. Det är bara det att stallägaren vet om det men han vill ha stallhyran verkar det som.:crazy:

Hästar är inte likadana mot alla människor. Kanske har ägaren inte samma problem med den. Det är kanske dej den inte respekterar, och då är ju problemet ditt. Många starka hästar skiljer mycket väl på folk och folk. Det kan vara svårt som ägare att göra något åt det, faktiskt. Sen om den är farlig för ALLA utom för ägaren så kanske han/hon ska hantera den själv. Men är det bara för dej kanske du ska fundera över om du ska hantera den eller inte. Du ska ju inte riskera att bli sparkad och biten av någon annans häst.

Ett tips (eftersom jag har en likadan häst) är att ta ut den på stallgången och bind upp h*n där, sen kan du sätta på täcket.

Mvh Flisa

ojdå de där lät som jag oxå hade världens ouppfostrade häst, nej han är lite av en enmanshäst, men väldigt uppfostrad. Han kan vara lite "stöddig" mot andra människor.
Då har vi kommit på idén att dom som har utsläpp, kan ta ut han på stallgången när täcket ska på, de funkar bra. :) Sen är han ännu lugnare om stalldörren bredvid är öppen, då han vet att han ska få komma ut i hagen och ibland kan stallägaren lägga en tuss hö på stallgången som han kan stå o pilla lite på. ;)

Mvh Flisa

Ja, det kanske löser täckespåläggningen i allafall. Det har jag inte tänkt på att man kan ta ut han men man kan inte heller sätta fast han utan ägaren brukar knäppa ihop de två kedjorna man brukar sätta fast i grimman framför hästen så han kan gå runt och så ändå men jag ska prova det iallafall. Tack!

Hon får sköta sin egen häst med allt vad det innebär. Ni ska inte behöva vara rädda och komma med en klump i halsen till stallet.

Låter alldeles för väl som en inackordering som stod i mitt förra stall......Herregud!

Vet bara att hon blev utslängd ifrån det stallet efter ett tag och skaffade sig ett eget stall....bästa lösningen!

Jag skulle aldrig sköta om en häst som man riskerade att bli sparkad och biten av, som var en fara för sitt eget liv. Aldrig i livet.

Jag hakar bara på vad som tidigare har sagts då jag också har en häst som vill äta upp en när man sätter på täcket. I nödfall sätter jag på det när hon äter (då har hon munnen full med mat istället för mej) Men för det allra mesta ställer jag ut henne på gången. Då behöver jag inte sätta fast henne men har grimma och grimskaft på henne för då respekterar hon mej men det gör hon inte i boxen (hennes revir)

Fast jag tycker som någon annan sa här att har man en sån häst ska man inte stå i ett kollektivstall. Jag skulle aldrig drömma om att stalla upp min häst så. Jag skulle jämt gå med ont i magen då ifall hon skulle skada någon, nej fy vad hemskt.

Är hästen så ouppfostrad att den blivit farlig (som den du beskriver), så har ägaren två alternativ när det gäller mig.
Antigen accepterar den att jag använder kedja när jag leder, långpisk att freda mig med när jag måste in i hagen osv.
Eller också tar ägaren hand om sin häst själv.
Livet är för kort för att man ska söka olyckor, de kommer ändå!

Och är det då ett kollektivstall där det inte fungerar av ngn anledning att jag har den inställningen, då flyttar jag hästen. Eller också flyttar ägaren sin häst om alla andra "håller med mig".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama