otroligt kräsen häst

M

MissNegativ

hästen har kommit på att han inte tycker om...betfor (!?) längre. alla som har en kräsen häst rekomenderar ju betfor...va ska ja ge nu? han går på havre annars, men har haft betforn (fram tills nu) för att få i han salt eftersom han inte äter saltsten heller. och han får 2 stora nävar havre, me vatten, saltet och oljan. en näve salt går bra, 2 så vägrar han *suck* mineralpelletsen äter han konstigt nog, nästan löst i krubban! men olja började ja ge för några veckor sen och ja...de duger inte så bra heller. om man blöter havren lite så går de inte heller, inte att blanda havre och betfor i samma. så massa buttar får man ha. vill ju inte kasta bort en massa foder som han inte äter. finns de nåt annat som SKA smaka gott (ej betfor då) som han kanske kan tycka om. som andra säger ibland, just nu är han till salu!

Sv: otroligt kräsen häst

Hur mycket salt ger du? Jag har också en häst som inte äter saltsten, och saltar jag för mycket på kraftfodret så äter han inte alls, detta trots att han är tvärt emot din och är ett riktigt matvrak som är konstant utsvulten (om han får säga det själv;)). Jag ger ungefär en matsked (15 ml?).

Lite mkt salt, jag ger 1-2 msk.
Har du provat betfor pellets?

har du testat foder i musli form?? finns speciella sorter med morötter och äppel smak.. ska vara mums har jag förstått det som.

annars så har derbyfoder sin Masch som är istället för betfor.. är som en gröt på vete linfrö med mera.. riktigt aptitlig.. mitt sto bara tittar på maten om inte maschen är iblandad. man blandar maschen med hett vatten en stund innan så att den är ljummen när de får den. kan varmt rekomendera den. smörjer magen så att förstoppning motarbetas.. min shettis som alltid haft problem med kolik äter den.. funkar kanon!!!

sök på derbyfoder så kan du läsa mera!!!

finns även mineralstenar som har salt i sig... om han inte gillar salt stenen..!!

men om han inte äter saltstenen så kan det även bero på att han inte behöver salt??

alltså han har alltid ätit det saltet jag ger (en näve som säkert blir 1 msk om dagen), det är bara nu han verkar matvägra, kanske är mätt efter gräset, men han står ju ändå inne på natten och har hela natten att äta upp.
ska kolla upp derbyfoder. försöker leta efter ett bra foder att komplettera havren med, kanske dom har något. får väl skippa betforn ett tag då...men han svettas ganska så mycke (verkar inte vilja tappa pälsen) så vill ju att han ska få i sig salt, får väl testa me äpplen å morötter eller hur de nu ska gå.

Ta med en måttsats till stallet så ser du hur mycket du ger. Är det mer än 15-20 ml, kan du ju dra ner och testa om hästen äter.

har varit med om en häst som matvägrade när han gick på bete kände inte hästen så jag fick höra mig för där han varit innan kollade tänder och allt men han började äta när gräset var slut. Det var godare, som tur var skulle han inte jobba så det räckte ju. Du kanske får ransonera gräset till typ ½ dag

Ger du 2 nävar salt?? För mycket salt kan vara skadligt för njurarna, inte konstigtom hästen matvägrar. Strunta i saltet och ge ett mineralfoder som är pelleterat i stället, det innehåller salt. Så är bekymret ur vägen. Pelleterat mineralfoder brukar hästarna tycka är smakligt dessutom.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 210
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 558
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka