Otrolig inlärningsförmåga!!

M

Matilda_o_Bonita

Jag måste bara säga detta! I torsdags var jag och hälsade på mitt 4 åriga sto, Bonita, som är på inridning. Hon har varit där i ca 3 veckor. Jag blev så förvånad och stolt över henne att jag nästan grät. Även om hon bara varit där i ca 3 veckor kan hon gå fram i både skritt trav och galopp med ryttare utan hjälplinor, verken loneringslinor eller något annat. Hon är super lugn och lyssnar på hjälperna, både skänkeln, handen och rösten.

Hon ska stanna där ytterligare en vecka eftersom hon fortfarande måste skritta ett par varv i longering innan man sitter upp, och det är det som ska tränas bort, men jag är så överaskad att hon har lärt sig så mycket på så kort tid. :love: :banana: :) :D :bow:

Sv: Otrolig inlärningsförmåga!!

:D Vad roligt! Visst är det härligt att ha en häst som är lättlärd och positiv?! :love: Våran lilla flicka (5år, haft henne ca 3 månader) har lärt sig massor på den korta tid vi haft henne, man blir lika stolt varje gång hon stöter på något nytt och farligt som hon funderar över en stund och sedan bara skriver upp på listan över ofarliga saker! :D

Ja, vi passade också på att prova ut en ny sadel eftersom den hon brukar ha är lite väl trång vid manken. Vi var minst 5 olika personer som provsatt i sadeln när hon hade den på sig och hon stod där lugnt och njöt av uppmärksamheten. :love:

Grattis till en smart och trevlig häst!

Vill bara höja ett varningens finger om att ni ska se till att hon verkligen hinner smälta allt hon har lärt sig!
Låt henne vila lite längre perioder då och då..
Det är riktigt jobbigt om det kommer ett jätte bakslag efter att allt har gått så bra.
Bättre att ta tid på sig när hästen är ung och kunna njuta av den i fleeera år senare! :rofl:

Jag ska inte måla f-n på väggen, men bli inte över entusiastiska!

Lycka till och hoppas att ni får många härliga år tillsammans!

Ska och rida henne för första gången imorgon :love: Känns lite pirrigt i magen :angel: men det kommer säkert gå bra. Som hennes träning ser ut nu så har hon en vilodag i veckan. Dom som rider in henne påstår att hon klarar sig med bara en vilodag i veckan, och om man ska tro dom så går det jättebra. Men jag ska låta henne vila en del över vintern då det endå är svårt att rida pga snö och is. Kommer heller inte att träna så hårt. Ska bara få henne att vänja sig vid att jag nu ska rida henne och inte hennes nuvarande tränare. Om jag inte minns helt fel så kommer hon hem på måndag :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 767
Senast: Jamtland
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 281
Senast: nickan1
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar