Otillåtna metoder används av Pessoa

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Generalen

Vet att det finns en tråd på Gnägg om detta (om det finns en tråd om det även här, länka gärna, har sökt), men vill höra Er sida av saken som har erfarenhet inom hoppning och dess träningsformer.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/otill.html

Jag förstår att Pessoa inte visste att detta var otillåtet i Sverige, och förstår även syftet med träningen även om det inte låter moraliskt rätt i mina öron. Det jag reagerar mest på var Helenas löjliga kommentar om det hela... :smirk:

Men vad säger ni? Är det löjligt att det är förbjudet? Har ni själv tränat/sett någon träna detta och vad har ni för egna åsikter om det hela?

:bump:
/Apo

Sv: Otillåtna metoder används av Pessoa

även om detta är förbjudet så förekommer det på var och annan hoppträning för lite "större" tränare. har sett det ett otal ggr, samma sak att hoppa oxer från fel håll för att "väcka" hästarna.
att helena försvarar det hela är faktiskt töntigt i och med att hon mkt väl vet att det är fel och borde ha kunnat tala om detta för pessoa. men jag har ridit för henne och tycker inte att hon är vidare sympatisk så det förvånar mig inte...

Det fjantigaste i AB's artikel är väl ändå E. E-H som ständigt ska kritisera allt som inte har med akademisk ridning, hennes vita ponny eller Working Eq. att göra.

Raderna längst ner om hur hon ringde Sylve som fick tala om för Pessoa fick mig nästan att smälla av. Tack E-H :bow: :crazy:
Vad skulle vi göra utan din enorma expertis.

Denna form av barrering är ingen enormt stor företelse, som HP själv sa så är det knappast värre än en ryttare som lägger av sin häst fel innan hindret.

Att det inte mullrades mer på folk när tex Grunsven visade sin hyperflexion i Linköping.

Ja - jag stör mig som fan.

Jag vill börja med att säga att jag absolut inte är för barrering så jag hoppas slippa bli påhoppad för det.
Men jag kan hålla med Helenas kommentar, det finns många ryttare som rider för jäkla illa och sätter sin häst i skiten hela tiden, dessa hästar försäker klara uppgiften så gått det går mer slår sig oavbrutet för det sitter något hopplöst på ryggen, så det tycker jag nog nästan är värre, de får inte en smäll en gång utan mer eller mindre varje språng.

Att lägga hästen medvetet fel är barrerning, men att rida som en potta skit och göra det hela tiden räknas knappast som barrering trots att det är klart mer smärtsamt för hästen.

Fattar inte att det blev sådan himla uppståndelse för detta... :confused:

Håller helt med Helena i hennes kommentar, hon har absolut rätt..

Därmot kan man bli lite fundersam över ABs reporter, som skapar värsta rubriker och kallar det hela barrering, samtidigt som jag hörde henne prata om att hon väldigt gärna skulle vilja träna för honom nästa gång han kommer till Sverige... hmm:crazy:

Kan bara säga att jag själv red med i denna grupp... där det inte fanns något som kunde skada hästarna, min häst rev inte den något överparalella oxern någon gång, och verkade inte ha särskilt stora svårigheter att klara hindret.

Efter att ha hoppat oxern hoppade vi banan igen med ett bättre resultat än gången innan, trots att det inte var någon av hästarna som överhoppade sig..

Tycker också att det är lite överdrivet!! Visst är det inte tillåtet så ska man inte göra det men eftersom Pessoa inte visste det, så vet han ju det nu!! Hoppas det inte händer igen bara!!

:rofl: Ja, jag är själv inget stort fan av EEH och hennes kommentarer längst ner spädde ju bara på den bild jag har av henne... :angel: :smirk:

Men det var inte riktigt så jag tolkade Helenas svar.

- Om det vore förbjudet att hästar slår sig borde inte amatörer få rida överhuvudtaget. I andra länder får hästar inte ens mat ordenligt, tycker Helena märkbart irriterad över frågorna.

Vad har hästar utan mat i andra länder med saken att göra? Tycker inte huruvida amatörer ska rida eller inte inte heller har med frågan att göra. Bara för att en nybörjare sitter till häst betyder ju det knappast automatiskt att hästen kommer slå sig, och även om den skulle göra det är det skillnad moraliskt sett om ryttaren medvetet låter hästen slå sig eller om den gör det själv av misstag. För mig låter det helt enkelt som om hon försöker skylla ifrån sig.

Nu var det ju inte det frågan handlade om, men iaf ;) :p

Anlednignen till uppståendelsen är ju att det är förbjudet, även om nu Pessoa olyckligtvis inte visste om detta.
Intressant! hur var han i sättet för övrigt, hur förklarade han denna övning ur sin egen synpunkt (d v s vad den gjorde och skulle åstakomma)?

Var det någon av resten av eleverna som hade synpunkter på det hela? Vad hände efter att EEH hade varit nere och berättat för Pessoa att det hela inte var tillåtet (som hon så stolt deklarerade :angel: )?

/Apo

Han var grymt bra i övrigt (och även i detta vad jag tyckte, är det någon gång man ska göra en sån övning är det med en sån erfaren tränare med sig)

Vi hoppade en förhållandevis låg bana på 5 hinder, hoppade över oxern någon gång var, han sänkte och vi hoppade igen.

sen hoppade vi banan en gång till då han förklarade att hans tanke nu var att hästarna skulle vara mer koncentrerade,vilket de också var, utan att vara rädda.

EEH gick ner till honom och frågade några frågor, berättade att hon själv gärna velat rida med, gick sedan tydligen hem och knåpade ihop detta.. asså, om man vill rida för honom, varför tycker hon då så illa om detta?

Sen kanske artikeln inte direkt främjar att han kommer tillbaka om man säger så, och det är ju dumt, för hon ville ju vra med och hoppa hans "otillåtna metoder" eller hur var det? :crazy:

Nej, ingen ryttare hade någon invändning, tror inte direkt han skulle tvingat någon heller.. :confused:

Tycker också att det är lite överdrivet!! Visst är det inte tillåtet så ska man inte göra det men eftersom Pessoa inte visste det, så vet han ju det nu!! Hoppas det inte händer igen bara!!

Tack!! :bow: :bow:

ja det är onödigt överdrivet, pessoa är inte den enda som använder sig av en sådan metod.. på ett sätt är det väll bra att det liksom barrering är förbjudet, eftersom att alla amatörer härmar proffsen, och det eg. bara är proffsen som kan göra det.
jag tycker helenas uttalande var bra.

men författarinnan till artikeln har ju en förening för inbördes beundran av henne o hennes arab.. så ja, jag undrar hur opartisk hon är..hon fick ju inte vara med o träna för pessoa.

Senast ändrad:

ja det är onödigt överdrivet, pessoa är inte den enda som använder sig av en sådan metod.. på ett sätt är det väll bra att det liksom barrering är förbjudet, eftersom att alla amatörer härmar proffsen, och det eg. bara är proffsen som kan göra det.
jag tycker helenas uttalande var bra.

men författarinnan till artikeln har ju en förening för inbördes beundran av henne o hennes arab.. så ja, jag undrar hur opartisk hon är..hon fick ju inte vara med o träna för pessoa.

Kan bara hålla med! Du har helt rätt!!! :bump:

Hon visade väl inte hyperflexion i Linköping? Red hon ens där? Var väl på Flyinge?

Mkt grövre men ändå liknande hände på Flyinge när George Morris hade landslagsträning i början på 90-talet.

Ryttarna fick rida an baklänges på en 1.40 plankoxer, tunga plank och inga säkerhetsskållor, så det var ju direkt livsfarligt.

Många ryttare och funktionärer tittade på varandra och undrade om han hade "alla hönor hemma".

Eric Lette hade stake och kliva in och läsa lusen av honom:bow:

Han anlitades inte efter detta. Han må ha Gurustatus men ngn mer osympatsisk och rent ut sagt:devil: elak människa har jag inte stött på varken förr eller senare.

Är det ngn här som vet vad EHH har för bakgrund? eller är hon självutnämnd expert?

Jag tycker att hon överdrev väldigt mkt, skall man snacka barrering så finns det metoder som är 100 gånger värre.
Visst är det kanske barrering det han gjorde, men hon behöver inte göra en höna av en fjäder.

amen :bow: har sett många hästar både live och här på buke som nog mycket hellre hade varit med och hoppat oxrar baklänges för pessoa med en landslagsryttare på ryggen istället... :crazy:

Är det ngn här som vet vad EHH har för bakgrund? eller är hon självutnämnd expert?

Har en arab som hon ridit lätta klasser i hoppning på, håller på med barock och typ akademisk ridkonst...

Har tydligen utnämt sig själv till expert i detta avseende :confused:

även om detta är förbjudet så förekommer det på var och annan hoppträning för lite "större" tränare. har sett det ett otal ggr, samma sak att hoppa oxer från fel håll för att "väcka" hästarna.
att helena försvarar det hela är faktiskt töntigt i och med att hon mkt väl vet att det är fel och borde ha kunnat tala om detta för pessoa. men jag har ridit för henne och tycker inte att hon är vidare sympatisk så det förvånar mig inte...

Jag har också ridit för henne och tycker att hon är en mycket seriös ryttare och tränare. Hon planerade varje pass noga och
har höga krav på både sej själv och eleverna. Åtminstone då för en hel del år sen nu.

Däremot vet hon säkert. Pessoa har varit i Sverige väldigt mycket och att han inte vet beror nog på att det är så vanligt med liknande övningar vilket Sylve säkert också vet:cool:

Jag har sett betydligt värre även om det nu är några år sen:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Anlednignen till uppståendelsen är ju att det är förbjudet, /Apo

Är det förbjudet?
Läste Ridsport precis. Kommentaren från Sven Holmberg är intressant.
Vad säger djurskyddslagen?

Jag anser inte att man ska hoppa "bakifrån" men vet att jag gjort det många gånger, avsiktligt och oavsiktligt. Senast på tävling då frambommen var 5 cm högre. Svaret från banbyggaren var att det var svårt att få det jämnt.

Jag anser att en parallelloxer som på bilderna i AB kan vara lika förvillande, iallafall för ovana/unghästar. (Ingen markbom, 2 bommar på varje stödpar)

Sen retar jag mej på att bilderna i AB INTE stämmer med texterna. Det är för stor skillnad på hinderhöjderna. Snacka om att vilja ha publicitet. :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka