Otålig häst!

T

Tove2

Någon som har ngt tips på vad jag kan göra för att få min häst att stå till när jag sköter honom? Det går bra i 2 minuter, men sen börjar han hålla på. Känns som att jag har testat allt, men han är så förbannat envis...

Sv: Otålig häst!

Det enda tipset jag kan ge är att fortsätta vara envis! Fortsätt rätta honom när han gör fel och beröm mycket när han gör rätt. Det är egentligen det enda som funkar. Det gjorde det på min häst när han rörde på sig hela tiden. Han har blivit bättre nu.

I guess so. Men 6 månader utan resultat? :( Jaja, det kommer väl bättre tider...

Du kanske ska prova att vara hårdare mot honom? Ibland är det bättre att du säger till en gång rätt rejält istället för att tjata på honom. Annars vet jag inte vad du ska göra.

Vad menar du med att han håller på....? Vart står du då du pysslar med han? Prova att byta plats? Kan han vara kittlig?
Några funderingar, du har karnske provat....

Ja, det hjälpte på min häst, mjag tyckeamtidigt att hästar måste lära sig vissa gundläggande regler och att stå stilla är en sådan regel. Sedan kan jag ckså tycka att vad gör det om de rör lite på sig eller äter hö uinder tiden?
Så....jag vet inte vad jag tker egentligen.

Mm, det funkar att vara hårdare mot honom, det ger klart bäst resultat om man direkt visar vem som bestämmer och tydligt visar vad man vill... men ändå. Sådär har jag hållt på i 6 månader utan resultat... men det är väl bara att fortsätta, vissa hästar är väl mer trögfattade än andra, haha :)

Jag testade faktiskt med att ge han en tuss hö idag, det funkar! men blir inte det en dålig vana till slut, alltså att han till slut kommer kräva att få en tuss hö varje gång man sköter honom och blir ännu värre om man slutar ge honom det?

giffan skrev:
Vad menar du med att han håller på....? Vart står du då du pysslar med han? Prova att byta plats? Kan han vara kittlig?
Några funderingar, du har karnske provat....

Han kan inte stå stilla! och så skrapar han i marken. Det spelar ingen roll vart man sköter honom, i sommras stod vi ute en del, nu står vi antingen i boxen eller skötspiltan och han beter sig likadant överallt. Han kanske är kittlig, men det tror jag inte. Känns som om han skulle protestera på ett annat sätt då... dessutom står han helt stilla när han får hö. Kan det här vara ett sätt att testa mig på? Eller är han helt enkelt bara extremt otålig? :confused:

Kan ju faktiskt vara att han är lite kittlig med en kombination av otålig, han blir nog sysselsatt med det han tycker är bra när han får hö, och accepterar dit "pillande" då.
Om det funkar med hö skulle jag fortsätta med det och inte "gno" onödigt mycket om han nu inte gillar det.
Är han lika otålig efter du ridit eller är det bara före? jag hade en som inte ville bli borstad före man red, slog o härjade,,, men efter en ridtur så mös hon som bara den och man fick stå i timmar om man ville.

Passar på att ställa en liknande fråga, hoppas det är okey!

Min dam kan inte heller stå stilla inne, skrapar med hoven, försöker trängas, hoppar fram och tillbaka, i sidled och upp och ner... :crazy:
Binder jag upp henne ute går det bra, i andra stall går det bra, men inte hemma.
Vissa dagar vägrar hon till och med gå in i stallet själv. Ibland tar det en minut att få in henne, ibland fem, tio, femton....
Och väl inne börjar hoppandet och skuttandet.
Tar jag in någon fler häst (helst bästisen :D ) står hon lugnt och stilla, men fortfarande otålig. Hon är helt klart väldigt beroende av sina hästkompisar, men det börjar bli ett s t o r t problem! :mad:

Handlar det bara om att hon inte ser mej som ledare?
och vad tusan gör man?! :confused:

Min häst gör också så. Speciellt före ridningen men också lite grann efteråt. Hans kompis är ju utanför, och är han i stallet så är han betydligt lugnare.
Ibland är han riktigt jävlig, men redan i början när han börjar med att lyfta benet och "skrapa" i luften, fast oftas höjer han det bara, så puttar jag på honom (på bogen) så att han tappar balansen. och vilken häst tycker om att tappa balansen? :smirk: (obs jag puttar inte så att han ramlar, bara så att han blir tvungen att ta ner benet.)
kliar jag honom id manken och pysslar och så, så lugnr han sig tills jag kommer med sadel och träns. då blir det fart! Jippi! Ut!
(utrustningen ligger som den ska)

På vilket sätt håller han på? Ränner han omkring eller står han och dummar sig bara?

Ponnyn står också och skrapar i marken. Jag antar att det är en ful ovana. Ibland när man inte orkar säga till honom varje gång han börjar så brukar vi lägga en grep fråmför honom eller ställa något ivägen så att han inte kan skrapa. Säger man däremot till honom varje gång, dvs lyfter upp huvudet (han böjer alltid ner skallen när han står och skrapar. börjer han nu inte ner huvudet tar jag bara och håller i grimman tills han slutar, blir man arg blir det bara värre) och pratar lite med honom och sen fortsätter man och borsta, bruakr få hålla på så ett 20-tal gånger men sen slutar han och det blir mindre och mindre dumheter för varje gång man säger åt honom på det viset.

Har förut gett hötussar åt honom men han rör bara om höet, äter lite och skrapar igen. Ställde en vattenhink framför honom en gång vilket funkade bättre, antog att han var törsig för vattnet i hagen var slut när jag tog in honom men han ville inte dricka. Däremot funkade det bra som "inte-skrapa-sak". :idea:

Senast ändrad av en moderator:

chrysler skrev:
Ge en tuss hö?
Eftersom jag alltid sköter om min häst i boxen så finns det lite hö att tugga på. Han går annars ute dygnet runt så han vet att komma in betyder mat.Skulle jag börja sköta om istället och begära att han skulle stå still , ja jag vet inte. Sen när jag tar ut honom står han som ett ljus. Jag tror att hungriga hästar har svårare med koncentrationen.

Den risken är ju helt klart överhängande....
Jag tycker inte (men det är bara vad jag tycker, inte något som är rätt=) ) att man skall "Muta" hästar till att sköta sig..det är bara en tillfällig lösning...som du själv säger, så borde han ju då bli ÄNNU värre närhan inte får sen....eller så får du ju lov att alltid mata honom när du håller på med honom, och det ska man ju inte behöva...
Får han mkt hö annars? Får som någon sa här ovan så är hungriga hästar mkt mer "oroliga"...kanske du kan prova lägga ut extra hö, så han är riktigt MÄTT, å sedan prova ta in honom??

concierge skrev:
På vilket sätt håller han på? Ränner han omkring eller står han och dummar sig bara?

ja alltså han dummar sig, eller vad nu skillnaden är mellan dumma sig och ränna omkring?
:)

Zandrah skrev:
Den risken är ju helt klart överhängande....
Jag tycker inte (men det är bara vad jag tycker, inte något som är rätt=) ) att man skall "Muta" hästar till att sköta sig..det är bara en tillfällig lösning...som du själv säger, så borde han ju då bli ÄNNU värre närhan inte får sen....eller så får du ju lov att alltid mata honom när du håller på med honom, och det ska man ju inte behöva...
Får han mkt hö annars? Får som någon sa här ovan så är hungriga hästar mkt mer "oroliga"...kanske du kan prova lägga ut extra hö, så han är riktigt MÄTT, å sedan prova ta in honom??

Ja jag tror fan också det, jag hade en ridlärare en gång vars häst inte accepterade att bli tränsad. Hon började ge honom en sockerbit varje gång så att han skulle öppna munnen och sen bli belönad för det. Bara det att när hon skulle tävla honom så glömde hon sockret hemma, så det var bara att åka hem igen. Jag tror att det är bättre att påverka deras ovanor dirket när man upptäcker dom, annars leder det kanske till en ännu värre ovana.

Som svar på frågan nu då, min häst var väldigt undernärd i sommras. För att få honom att lägga på sig så började vi succestivt ge honom mer och mer, jag tror att han får 12 kg silage om dagen samt luzern och olja som + på den övriga foderstaten nu. (Nu har han lagt på sig riktigt fint! :)) För övrigt är han inte ett matfreak heller.
Men iaf, den möjligheten är redan testad.
Tack för svaren förresten, allt som inte redan har testast ska testas! :) :)

Jag skulle gissa att hästen blir uttråkad och därför börjar fåna sig och skrapa med hoven i marken och kräva uppmärksamhet. Oftast så får den ju det också, genom att du går och skäller på honom när han inte står still :idea:

Det enda som funkar i längden är att helt enkelt Ignorera.
Ge honom lite responsabilitet, t.ex. börja träna att ha honom lös på gången. Lägg grimskaftet runt halsen och gå därifrån. Går han iväg så backa tillbaks honom.
Skrapar han i marken så ignorera det.
Fast du måste gå in med den här mentaliteten också och Förvänta dig av hästen att den beter sig på ett visst sätt, kräva det. Precis så som han för tillfället kräver din uppmärksamhet när han är uttråkad.

Tar ett tag att få styr på, men funkar i längden.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka