Otäckad på vintern = tar mkt energi?

Sv: Otäckad på vintern = tar mkt energi?

Jag ser inte att du skulle behöwa hålla henne täckad för hullets skull när orsaken till att hon föll ur war att hon fick för lite mat.

Ge mer istället så är problemet ur wärlden.

Men wisst, riktigt swårfödda hästar med klen winterpäls kan man hålla täckade för att spara på energi.

Tack för ditt svar! :) Det var bra skrivet, utförligt så att jag förstod bra. :) Jag har aldrig sett henne frysa iallafall. Vi brukar täcka när det går emot -20 och när det är nederbörd, och då är det ett regntäcke med 100g foder som gäller. Låter det bra? Eller bör jag täcka redan vid -10? Eller kanske inte alls? Eftersom hon inte fryser.

Ska du täcka för att hon inte ska frysa, så måste du kolla på henne. Fryser hon inte - inget täcke. Oavsett vad termometer och väder visar.

Ska du täcka mot hullförslust ska du täcka vid kring nollan, blåst och nederbörd i kombination, samt när det blir minus 15 och kallare. Dock, du kan lika gärna lägga till några kilo hö där vid minus 15, funkar precis lika bra som täcke mot energiförlust.

Så, jag skulle inte täcka alls, förutom om/när hon fryser. Dvs strunta i termometern, och kolla på hästen. Fryser hon inte i busväder - ha inget täcke. Fryser hon inte i regn - inget täcke. De flesta fryser dock om de går ute HELDAGAR i kring nollan, vind och nederbörd. Men går hon bara ute några h klarar hon med all säkerhet det finfint med. (Blev inte riktigt klok på hur hon gick ute/inte ute).

Bestäm inget ang täckning nu alltså, kolla på henne i vinter. Och öka i första hand maten, i andra hand sätt på täcke OM hon fryser (skakar/huttrar, står och skjuter rygg, kurar etc)

Okejj, tack igen för hjälpen. Som sagt, hon gick otäckad hela förra vintern och jag har aldrig nånsin sett henne frysa eller så, hon har sett så nöjd ut. Hon har fått haft täcke vid nederbörd då för att jag inte vill sadla en blöt häst, och så känns det bättre med täcke på då så att inte regnet går ner till huden.. inte för att det hänt, men ändå. :p

Hon går ute 12-14 timmar ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 649
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård För något år sen gick jag i tankarna att jag gärna ville ha ponnyn med sällskap på lösdrift. Men sen blev det aldrig av, vi har...
Svar
14
· Visningar
1 350
Senast: gadriel
·
I
Foder & Strö Jag kan inte fatta var min ponny får all sin energi ifrån??????? hon går på bete dygnet runt och får bara salt och mineraler utöver...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: isabelle_regina
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 530
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023