Otäckad på vintern = tar mkt energi?

josefinefreed

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Jag undrar om det tar mycket energi från hästen att gå otäckad hela vintern? (Regntäcke vid regn och mycket snö) Fri tillgång på mat.

I vintras var det första vintern med min häst, och i januari nångång började hon att falla ur i framförallt muskler, utan att jag märkte det. Det hann gå till slutet på mars innan det gick upp för mig hur hon verkligen såg ut. Då kom jag på att hon fick för lite kraftfoder, knappt något alls, och att hon behövde mer egentligen (hade ingen analys på höet, ska göras i år).
Men det kan väl ha spelat in att hon gick otäckad hela tiden också? Hon tränades både dressyr och hoppning, på hobbynivå.

Så jag funderar på om jag skulle hjälpa henne att hålla hullet om jag har henne täckad i vinter? Och isf, måste jag ha supertjockt 300g varje dag då eller räcker det med ett 100g?

Jättetacksam för svar. :)

MVH Jossan

Sv: Otäckad på vintern = tar mkt energi?

Ja, det tar massor av energi att hålla sig varm. Särskilt jobbigt är det visst mellan typ 0-5 plusgrader har jag för mig (står på Agrias hemsida någonstans, enligt veterinär).

Därför är det ju bäst om de kan ha fri tillgång, som du ju har, för vissa hästar kanske man behöver ge kraftfoder också.

Det kan kanske hjälpa med täcke, problemet med täcke på lösdriftshästar kan jag dock tycka är att när man tar av det (om man tex bara har på natten) så blir ju hästen mer nerkyld då pälsen är tillplattad osv.
Och låter man täcket vara på fygnet runt riskerar man att hästen från problem med tryck från täcket...

Jag kan tänka mig att det kanske kunde räcka om du gav mer kraftfoder under hela nästa vinter, samt kanske lät hästen sova på box då och då. Om det är möjligt.

Det är mina tankar, får se vad för fler råd du får :idea:

När det är hög luftfuktighet o enstaka plus eller minusgrader stjäl det mkt mer energi än vid -20 o vindstilla.
Så det o vindförhållandena måste räknas in i kalkylen.
Får den ha regntäcke på då- kan det räcka, såvida att den får i sig tillräckligt av bra hö.

Det kan kanske hjälpa med täcke, problemet med täcke på lösdriftshästar kan jag dock tycka är att när man tar av det (om man tex bara har på natten) så blir ju hästen mer nerkyld då pälsen är tillplattad osv.
Och låter man täcket vara på fygnet runt riskerar man att hästen från problem med tryck från täcket...

Det gäller att ha bra täcken som verkligen passar. Jag har mina hästar på lösdrift och de har täcken på sig ungefär 20 timmar om dygnet om det är under 5 plusgrader (ca 5 plusgrader beror också mycket på vind och nederbörd)

Jag tar in mina hästar på box varje dag och ger kraftfoder, har ett fölsto med betydligt högre behov än de andra så hon får kraftfoder + lucern, de andra får typ en näve havre. Då får de stå inne i 3-4 timmar för att fölstoet ska äta upp (hon är lite kinkig med maten) och för att de ska torka till ordentligt. Så gott som alltid står de då utan täcken om det inte är 10 minusgrader och blåser nordlig vind.

Jag tycker täcken med halvhals funkar bäst i alla fall på mina hästar, sen får man lov att ha en ganska stor täckesgarderob så det finns att byta med när täckena blivit blöta (och det har ju en tendens att regna en del nu för tiden).

Ett täcke som blivit blöt behöver torka ordentligt i värme.

Hon står på box hela vinterhalvåret, dom går ute mellan 6-8 och 19-21 :) Så hur tkr du jag ska göra utifrån det?

Okej, men tror du inte att jag kan ha 100g-täcke varje dag på henne istället? Kan det hjälpa henne?

Hehe, sorry, läste lite hastigt och bara för att de får fri tillgång så fick jag för mig att den gick på lösdrift :rofl:

Men då är det ju inget problem med att täcket är på för länge. Då skulle jag nog ha ett ullfodrat regntäcke när det är +/- 5 grader, och kolla om hon håller sig varm med det. I annat fall får man väl ta till något tjockare. Men jag är ingen täckesexpert vill jag påpeka, då jag för det mesta har mina otäckade på lösdrift.

Skulle nog också säkra upp med lite kraftfoder... Kan vara smart att regelbundet mäta hästen med ett viktband och skriva upp måtten, kanske varannan vecka med start i början av vintern. Så missar du inte om hon börjar smyga ner i vikt.

Första man måste se är om hästen verkligen fryser, innan man slänger på täcken. Att övertäcka är att göra hästen en otjänst.

Dock, du skriver hon föll ur. och ffa muskler, i januari. TYPISK både urfallning och tid för - proteinbrist. INTE hullförslust pga kyla, då tappar de just hull i första hand, inte muskler.

Så istället för täcke - analysera och se till proteinbehovet är täckt är mitt tips!

Ingen fara. ;) Varför just ullfodrat? Och bara när det är mellan -5 och +5 grader? När det är kallare då? Utan?

Tack för tipset. Hon fryser inte och har som sagt gått hela vintern utan täcke förutom vid nederbörd.

Så du tror inte att det har något över huvudtaget att göra med kylan? Men om det tar så pass mkt energi som det låter som, är det inte då bättre att ha ett täcke (te.x 100g) för att hästen ska slippa lägga energi på att hålla sig varm?

Tack för tipset. Hon fryser inte och har som sagt gått hela vintern utan täcke förutom vid nederbörd.

Så du tror inte att det har något över huvudtaget att göra med kylan? Men om det tar så pass mkt energi som det låter som, är det inte då bättre att ha ett täcke (te.x 100g) för att hästen ska slippa lägga energi på att hålla sig varm?

Nej, jag tror inte det är kylan. Frusna hästar gör av med en massa onödig energi av att hålla värmen, men mer ofrusna hästar gör inte av med lika mycket energi, just för de inte fryser lika lätt. Äta ger värme, alltså rent tugga, inte vad det får i sig nödvändigtvis.

Så, om hon inte frusit, så visst KAN du täcka om du vill, men då måste du kolla noga så du inte övertäckar. Mitt fullblod t ex, är som en kamin i sig själv. Fryser enbart vid kring noll och busväder. Han går i ett 100 grams täcke ner till minus 10, sen får han ett 200 grams. Ytterst sällan jag behöver plocka fram tjockare. Om jag lägger på ett 200 grams vid minus 5, blir han för varm. Som sagt, han är en kamin.

Däremot min förra valack, en fryslort, han frös vid minus 5 om han hade 'bara' ett 100 grams. Så trots samma temp, mat och päls, så gick de absolut inte att täcka likadant, då blev den ena endera för varm, eller den andra för kall.

För en normalhäst, som inte fryser, så 'bara' att gå i kyla ger ganska minimal skillnad i hull om de står på samma MJ och balanserad foderstat. Däremot, om de står och fryser, då rasslar energin iväg.

Så, täcka du om du vill, men akta hon blir för varm då. Och jag tror (veta är ju omöjligt såhär på håll) att problemet var fodret och inte kylan. Men om du analyserar nu höstens och vinterns grovfoder, och gör en välbalanserad foderstat där proteinkvoten är bra, och det blir lika. Ja då är det läge för täcke eller mer mat. (Även om det är pga kyla men de inte fryser, kan man ju fixa det via mer mat)

Att hästen skall ha att äta mycket när det är kallt är för att hästens matsmältning producerar värme. Det är därför den oftast inte fryser så länge den har att äta.

Håller helt med Alexandra_W att det med största sannolikhet är proteinbrist som din häst led av än att den hade stora energiförluster pga kyla.

En klippt tävlingshäst som får mycket kraftfoder har högre toleransgrad mot kyla än vad en häst utan kraftfoder. Detta för att kraftfodret har väldigt hög energitäthet.

Så det absolut bästa är att analysera höt till nästa säsong och eventuellt ge extra proteiner då din kanske kräver det för att hålla sig rund och fin. Skulle du misstänka att hästen fryser så kan det vara läge att ge något foder som är mer energitätt än ditt hö om du vill slippa kludda med täcke.

Mvh

Tora

Eller (om det är möjligt) ge den mer hö, just för att själva ätandet i sig genererar värme iom matsmältningen.

Och har det mat att tugga på hela tiden, så fryser de mindre/svårare än om de står långa tider utan mat.

Ulltäcke för att hon inte ska bli nerkyld av att pälsen plattas till av regntäcket, men typ av täcke frågar du nog bäst folk som har mer erfarenhet än jag. Tycker bara att ull värmer bättre än fleece, fleecefodrade regntäcken kan bli kalla.

Enligt folk som kan är det jobbigast för hästarna kring nollan, det är ofta fuktigt i luften då. Därför skulle jag täcka vid såna temperaturer och sen vara utan om det är kallare eller varmare. Just för att hjälpa henne när det är som värst. I övrigt låter det ju som att hon klarat sig ganska nöjd otäckad.

Men Alexandra har bra koll och jag håller med om att proteinbrist absolut kan vara en faktor. Så kolla det i första hand, så får du prova dig fram till vilken typ av täcke hon behöver. Man får lägga på det och gå ut och känna under täcket efter några timmar, så känner man om det blir för varmt eller för kallt.

Tack för ditt svar! :) Det var bra skrivet, utförligt så att jag förstod bra. :) Jag har aldrig sett henne frysa iallafall. Vi brukar täcka när det går emot -20 och när det är nederbörd, och då är det ett regntäcke med 100g foder som gäller. Låter det bra? Eller bör jag täcka redan vid -10? Eller kanske inte alls? Eftersom hon inte fryser.

Tack så mycket för svaret. :) Vi ska analysera höet och göra en foderstat utifrån det. När jag märkte att hon hade fallit ur i musklerna så tog jag hjälp av en foderrådgivare, och den maten hon började få då, innan betet, verkar ha gjort henne gott iallafall.

Okej, så täcke på vid +/- 5? Är det ett måste eller kan jag skippa täcket om hon verkar klara sig ändå? När graderna börjar komma mot -20 då? Är det inte dags för täcke då?

Jo, det var med största sannolikhet proteinbrist som var problemet.. Jag tänkte mer på om jag kunde hjälpa henne att hålla hullet genom ett täcke då. Men så är det alltså inte.

Jag tror att det hjälper ytterligare med täcke. Men hur mycket beror ju på orsaken till att hon tappade. Om hon tappade både pga proteinbrist och att hon frös så är ju täcke bra, var det enbart proteinbristen så är ju täcke onödigt.
Om jag var du skulle jag avvakta med täcke (om hon inte verkar frysa) och bara hålla koll på hennes mått.

Täcke behöver de bäst runt nollan, är det så kallt som -20 brukar det vara ganska fint väder, torrt och så. Så, i första hand, om jag skulle täcka hästen så skulle det vara runt nollan. Sen, om det syns att hon fryser vid -20 får man ju täcka då också.
Men om din klarat sig hittills helt utan så tror jag nog att det räcker gott och väl med lite skydd när det är blött och blåsigt.

Jo precis, det är så jag tänker.
Jag får helt enkelt ge henne mer mat i år, ska ju ta analys på höet och så också.

Tack för alla svar :)

Liknande trådar

Foder & Strö För att dra en lång historia lite kort, jag tog en häst på foder sensommaren -09. Hästen var då otränad och omusklad, men tjock. Hon...
2
Svar
28
· Visningar
6 649
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård För något år sen gick jag i tankarna att jag gärna ville ha ponnyn med sällskap på lösdrift. Men sen blev det aldrig av, vi har...
Svar
14
· Visningar
1 350
Senast: gadriel
·
I
Foder & Strö Jag kan inte fatta var min ponny får all sin energi ifrån??????? hon går på bete dygnet runt och får bara salt och mineraler utöver...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: isabelle_regina
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 530
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V