otäcka sår och boxvila

M

Micha24

Imorse då jag som vanligt skulle ge hästarna frukost fick jag syn på att en av damerna hade slitit upp en massa sår på insidan av benet. Såren är ganska stora (det största ca 8 cm både långt å brett de andra "bara" långa smala sår men det är ganska många dock inga som bör sys) men efter att ha tvättat bort allt blod och smuts från dem kunde jag ändå konstatera att de är mest hud och "lagret" under som fläkts av (även om det inte ser så trevligt ut). har henne inne nu pga alla insekter samt att kunna hålla det rent nu tills det torkat ordentligt. Men då kommer vi till nästa problem, hon är inte så kul att ha inne. Har tagit in bästa kompisen med henne så att hon inte är ensam i stallet, hon har lekboll som hänger i öppningen, halm och hö att pyssla med. men står och sparkar som en gunghäst vilket då gör att såren hela tidne på nytt börjar blöda. Om jag släpper ut henne så blir hon lugnare men bara för stunden då hon ungefär var 30:e minut skenar runt lite mest på kul (hon är inte så gammal än). Är det ngn som har något strålande förslag till mig? Har just nu bara rengjort såren och vill ej ha på ngn salva än eftersom såren är blöta och behöver andas. Någon som varit i liknande situation? (har letat i hagen vad det kan vara hon skadat sig på men misstänker att hon på ngt sätt fått benet mellan trästaketet och på så sätt orsakat detta dock inte säker än)

Sv: otäcka sår och boxvila

bygg en liten sjukhage till helle i eller bravid hagen. så gjorde en som också har en häst som inte kan vara själv.

Låter på beskrivngen som om hon gått i björnbärssnår!!! Har ni sådana i hagen??? Kan bli ruskiga skador av dom faktiskt.

Smörj med proteinsalva, den är oslagbar när man vill ha till snabb läkning!

Problemet är inte att hon inte kan vara själv. Utan att hon tyvärr är rastlös så i sjukhage blir det tyvärr inte mkt bättre än inne i boxen. Hon har haft lite "semester" nu i två veckor men skulle just sätta igång henne igen eftersom hon inte tycker att det är kul att bara gå i hagen.

hmm.. nä har inga sånna snår i hagen. Finns bara lite träd och nån bladbuske i hagen så tror inte att det kommer från dem.

Tänkte börja smörja med salva sen när det inte är så vattnigt, just nu rinner det bara av eftersom det är mkt vätska.

det lär inte bli bättre av boxvila iallafall...släpp ut hästen och rengör såren 2 ggr om dagen...cirkulation ger läkning....skulle det bli komplikationer pga rötmånaden är i atågande så får du kontakta vet för ev antibiotika eller antibiotikasalva...aloe vera spray brukar få såren att läka ihop fort o fint.

Min häst fastnade med benet i boxväggen förra veckan. fann honom liggande med benet fast på morgonen, fick till slut loss honom. Benet såg inte bra ut kan jag säga. :crazy: Han har fått antibiotika, det är nästan ett must såhär års, hans ben svullnade upp jättemkt på bara några timmar. Han har fått gå i hagen med bandage över såren som byts minst en gång om dagen. Verkar läka bra, och svullnaden har gått ner mkt. Vet. sa att det var jätteviktigt att han rörde sig mkt, och att jag borde skritta ut med honom.

Så boxvila är inte att rekommendera. Men jag tycker du skall låta en veterinär kolla på såren, och låt dom inte vara öppna så det kommer flugor till!

jo,.. fast kanske dumt av mig att skriva boxvila. Menade inte att hon skall stå där inne nån längre tid, det var nu innan det har torkat. Tänkte ut och gå prommenader å så idag så hon inte bara står där å stirrar i väggarna. Pratat med vet som trodde de kunde vara bästa lösningen också.. Så nu är det bara att hoppas att det inte blir problem för att det är rötmånad..

Vet inte om detta hjälper dig men, min häst har också fått ett fult sår,fast på halsen som varar och har sig. Min veterinär rekommenderade "socatyl vet. 50%". Det bildar en hinna över såret och skyddar mot flugor/flugägg samtidigt som det hjälper vävnaden att återskapas. Har testat och för oss verkar det fungera, har min pålla ute. :)

Men det hjälper ju inte mot brall i hagen... :smirk:

Obs socatyl är receptbelagt, så din veterinär får ringa in det till närmsta apotek.

socatyl är skitbra. tvätta först och smörj på salvan sen.

min klumpvalack skuttade runt i hagen idag och gjorde illa sig rejält. vet inte hur han lyckas med allt.. måste ha ramlat i några buskar eller nåt. fattar inte vilka bara..
han hade massa massa sår.
dom värsta var ett 15 cm långt, nån cm djupt över ena bakknäet och ett lite djupare på ena framknäet precis vid leden som fick sys.

sucka.. benet blir bara större och större opch större.. hon går i liten hage för sig själv och har kompisarna i hagen bredvid. Måste ta ut vet. Benet e som en ballong.. såren ser bättre ut men benet är hemskt.

jodå, har koll på feber. Hon har bara lite så det är inget jag oroar mig för i alla fall. Åsså är hon pigg och glad på ögon å så. är bara benet som ser jäkligt ut och att hon inte vill lägga all tyngd på det såklart.

Blir det inte bättre om hästen rör på sig?
Mitt tips: Skritt 20 min - kyl m vatten 20 min - skritt 20 min osv.

Hon går i hagen nu så hon får välja lite själv hur pass mkt hon skall röra sig. Så hon vandrar omkring en hel del. Sen spolas benet samt såren tvättas tre ggr om dagen. Samt kanter smörjs med vaselin och såren får både aloe vera spray och gel.

Det finns sårplast, ett sorts spray att spraya över såren så att inte flugorna kommer åt att äta på dom. Som ett sorts plåster som låter såren andas men ändå skyddor . Tycker det funkar bra men kräver självklart koll och nya sprayningar.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 688
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar