Otäck svullnad

snurpe

Trådstartare
Skriver för stallkompisens räkning då hästen hennes dragit på sig en otäck svullnad.

På höger sida av bogen har det upptäckts en svullnad som vad jag förstått uppkommit plötsligt. Det är en svullnad i storlek av en knytnäve, dvs en rejäl böld på höger sida. Han ömmar ingenting vid beröring. På "bölden" finns ett litet sår (eventuell spark, men kan lika gärna vara ngt annat), om det är detta som orsakat svullnaden är oklart. Såret är dock näst intill läkt och visar inga tecken på att kunna släppa ut sårvätska. Märkligt är att svullnaden inte alls är varm och att han inte ömmar, vilket kanske inte riktigt överensstämmer med ett infekterat sår.

Men jag tycker det hela känns lite oroväckande. "Knölen" eller vad man ska kalla den har nu funnits där ca 3-4 dagar och visar inga tecken på att varken gå upp eller ned. Den minskar inte ens under motion.

Vad kan detta vara? Tror ni en dränering är nödvändig? Behöver man vara orolig för blodförgiftningar, blodutgjutningar eller något sådant?

/snurpe

Sv: Otäck svullnad

Vårt gammla sto (numera ur tiden) hade en sådan stor böld strax bakom vänstra frambenet. Det var varigt och hon ömmade inte eller någonting. Vi kolla de flera gånger med veterinären som inte kunde räkna ut vad det kunde vara. Däremot satte h*n in en drenering så att var och dyl kunde rinna ur bölden och bölden skars även upp flera gånger. När hon avlivades ca 6 månader efter att hon fått bölden hade hon fortfarande kvar den. Veterinären gjorde en obduktion och det mest tänkbara sa h*n var antingen cancer eller någon annan typ av cysta.

Sv: Otäck svullnad

Cezanne fick något liknande på baken bakom virveln efter en spark i hagen för något år sedan. Den var kvar i över en månad innan den började minska. Jag tog inte ut någon veterinär efter att ett flertal tittat på svullnaden och bedömt den som ofarlig. Minns inte alla detaljer nu, förutom att den försvann av sig själv :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 689
Senast: Toudi
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 090
Senast: Pudlan
·
M
Hästvård Min häst visade sig vara svälld i höger böjsena för två veckor sedan. Hon är/var inte varm och har ingen hälta samt ömmar inte när man...
Svar
12
· Visningar
11 350
Senast: Msilverplats
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama