Ostimulerad??

T

Tican

Har en vintervit hamsterhona som ag tycker verkar ha det väldigt tråkigt. Hon har aldrig sprungit i sitt hjul hittills, vilket min gamla hamster gjorde dygnet runt, han var vissligen roborovski, men ändå. Jag håller på med henne ungefär en timme om dagen, ibland mer. Men hon verkar ha det tråkigt.

Kan det hjälpa att skaffa en större bur? Min jag har nu är mkt liten. Och så använder hon ju inte hjulet, som är av helt annant modell än hon är van vid (bott här en dryg vecka). Å vill inte ha ett annat hjul i den buren, det måste ju matcha.. :angel: ;)

Tips..?

Alla hamstrar springer inte i hjulen :)
Tunnlar, små hus, saker att klättra på brukar vara uppskattat.
Likaså lite hushållspapper att riva i sönder och boa med.
Sedan är hamstern nattdjur så håller du inte på med henne mycket dagtid så rör hon sig mest nattetid.
Robbar tenderar att sova en stund, röra på sig, sova en stund, röra på sig osv.
Dom rör på sig mer dagtid helt enkelt :cool:

Winnie har ochså slutat att springa i hjulet helt nu men det kanske beror på att hon börjar bli gammal....:confused:

Om hon bara bott hos dig drygt en vecka så kanske hon inte har vant sig än.
Min plutt (vintervit, dog förra året, 3 år gammal) var också uppe ca 1 timme per dag. Han hade även en leklåda (underdelen av en marsvinsbur, så höga kanter att han ej kom över) och var i emellanåt - jättebra när jag gjorde rent buren åt honom.
Prova med toarullar, chinchilla sand att bada i (hade min plutt - tyckte det var jättekul!)

Ja chinchilla sand är oftast poppis :D
Hur kunde jag glömma det :o
Mina guldhamstrar har dock använd chinchillasanden till toalätt och har inte alls fattat vinken med det fina med chinchillasand :D

Det kanske beror på att de är flockdjur..?

Eh? Hamstrar slåss när dom är två tillsammans. Min kompis (Donalds) har haft två hamsterbröder tillsammans som varit tillsammans hela livet, började slåss riktigt på allvar. :o :crazy:
En dotter och en mamma som heller aldrig varit ifrån varann börajde också slåss.
Och de rekommenderar inte att ha två tillsammans i djuraffären.

OM man inte har en hane å en hona då, men alla vill ju inte ha ungar... :(

Hennes bur är inredd med:
Ett rör som hon brukar sova i ibland
Vattenflaska å matskål
En stege upp till sovplatsen och ett litet överplan.
Sandbad, med chinchillasand. :) Hon badar mycket, men bär in 10 kg spån så jag måste byta sand jämt. :crazy:
Hjulet då. (Ta ut det??)
Hon har hushållspapper å bädda med.

Jag är också nattdjur. :devil:

Dvärghamstrar kan vara väldigt kinkigt att sätta ihop speciellt när den ena är vuxen :crazy:
Jag har själv fått dvärgisar som har tagit ihäl varandra och i bästa fall bara fått rumpan bar (pälsen bortbiten).
Även när dom är små och går ihop kan dom börja bråka som vuxna så det är svårt om man inte har fler så man kan få ihop rätt grupp.
Alternativt ha en jättebur så det finns chans att komma undan.

Liknande trådar

Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 721
Senast: Riley
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama