Osteoskopi?? Ledproblem...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare klabbarparn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 575
Sv: Osteoskopi?? Ledproblem...

Hur gamla har dessa hästar varit? Min är nämligen bara 4 år o reds i ca 1 år (med paus för sommarbete och vintervila)innan han blev halt...

Stoet var tre år och nyinriden. Valacken var 8 år, han är en fighter och hade helt enkelt bitit ihop och 'tigit still'. Stort hjärta på den herren, och en höög smärttröskel.

Va dethär en sån grej som inte syntes på röntgen?
Hur såg igångsättningen av henne ut?

Nejdå, den syntes på rtg den med utan problem. Upptäcktes när hon var 2. Det hölls dock som osannolikt att den skulle störa henne, och gav inte problem då så den fick vara. Sen började den ju ge problem vid inridningen, ytterst små dock, men den togs bort.

Hon var bara tre när den togs bort, betäcktes en månad efteråt och det blev således efter konvalescensen bara att 'fortsätta där vi var', hon skulle ju ändå inte göra så mycket eller så häftigt iom åldern.

Artroskopi tror jag det är du menar =)

Två av mina hästar har genomgått artroskopi. Den ena en rent diagnostisk, vi visste utav röntgenbilderna att det fanns en defekt i hasleden, men eftersom han inte svarade på behandling så gick de in för att se hur det eg såg ut, om det fanns sekundärskador etc. Det fanns inga sekundärskador, men defekten var större än det såg ut på rtg. Han är triangelmärkt numera.

Den andra så togs det bort ett löst fragment i kotleden vid artroskopin. Hon blev helt återställd.

Största fördelen med artroskopi i diagnostiskt syfte är att man kan se broskskador, som inte syns på rtg.

(Sen har en annan av mina hästar genomgått en tenoskopi, det är samma sak men de gick in i en senskida och inte leden)
Den hästen som blev frisk, hur länge väntade du med att trava och märkte du direkt att hästen va bra?

Den hästen som blev frisk, hur länge väntade du med att trava och märkte du direkt att hästen va bra?

Som jag sagt innan, hon var bara tre år och hon betäcktes strax efter operationen.

Så var väl ca 1½ - 2 månader efter. Hon var in på återbesök innan, och redan där var det ju bara att konstatera att operationen var fullkomligt lyckad rakt igenom.

Artroskopi gjordes på min ena tävlingshäst förra veckan. Det man hittade var en skada på brosket och det finns inget att göra :(

Han blev utdömd direkt och nu väntar vi bara på papprena från försäkringsbolaget.

väldigt tråkigt på en så fin och underbar häst :cry:

Som jag sagt innan, hon var bara tre år och hon betäcktes strax efter operationen.

Så var väl ca 1½ - 2 månader efter. Hon var in på återbesök innan, och redan där var det ju bara att konstatera att operationen var fullkomligt lyckad rakt igenom.
Ok, va gött.
Min har bara skrittat i 1 månad sen hans artroskopi och jag har inte sett honom trava än, men det är meningen att vi får börja trava lite försiktigt om 1 månad.... får väl se hur det går med allt...
Man är ju bara så orolig att allt ska va precis som innan!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka