Ostabil mage

SprinkleOfStars

Trådstartare
Jag börjar bli lite less och tycker samtidigt synd om min hund.
Han är 6 år och har ätit samma foder i flera år och har fungerat klockrent på det, fram tills för kanske 1-2 månader sedan då han helt plötsligt kunde drabbas av diarré från ingenstans. Nu kan han ha fast och fin avföring ena dagen för att sedan sprutlackera hemmet dagen efter, sen är han bra dagen efter det och kan vara bra i flera dagar innan det upprepar sig och han har diarré i 1-2 dagar. I går kväll på sista rastningsrundan bajsade han och avföringen var "torr och fast", i morse satte han sig i hallen och lämnade en pöl med diarré efter sig... Som sagt finns det roligare än att torka hundbajs och tvätta mattor, plädar osv. för att han satt sig på dom och jag tycker synd om honom som är dålig i magen och som inte får någon mat de dagar han har diarré.
Jag har två hundar till som aldrig blir dåliga i magen samtidigt som honom så det är ingen smittsam magsjuka det är frågan om, han verkar bara ha obalans i magen.
Jag har testat sätta honom på Hills I/D foder en period men det blev nästan värre :crazy:

Finns det något tillskott eller liknande man kan ge för att få magen i balans igen? Övriga tips?

Börjar med: vad får han för mat ? Kan det ha blivit någon ändring på innehållet i fodret ? Var det dåligt foder den gången hunden blev dålig i magen ? osv

Jag skulle börja med att köpa Canikur (apoteket) och ge hunden morgon och kväll i åtminstone en vecka, för att hjälpa mage och tarmar att stabilisera sig.

Han äter Royal Canins rasfoder för Shih Tzu och vad jag vet har det inte blivit någon ändring på innehållet. Mina andra hundar äter från samma fodersäck och de har varit bra i magen så jag tror inte det har varit något fel på kvalitén på fodret (att det varit härsket eller dåligt på annat sätt). Första gången han blev dålig trodde jag det var magsjuka så då gav jag honom Pro-Kolin, han blev bra men var dålig i magen igen ungefär en vecka senare och sen har det fortsatt så, jag har testat både Diarsanyl och Canikur utöver Pro-Kolin. Men det verkar egentligen inte behövas något för att han ska bli bra i magen igen efter han haft en "diarré-attack" utan han är riktigt kass en dag eller två och under den tiden fastar jag honom, sen kan kan äta fodret igen och avföringen vara fast och fin. Det är att dessa dagar med diarré upprepar sig som jag tycker är lite jobbigt, för oss båda.

Jag hade kollat upp hunden hos vet. Sen hade jag bytt foder. Typ till vad som helst bara inte RC.

Okej, ja det är ju en idé helt klart. Varför inte just RC? han har, under sin livstid, testat många olika foder b.la. Standardt, Acana, James Wellbeloved och Bravo färskfoder. Även ProPlan, Carrier och Royal Canin (för små raser). Inget fungerade riktigt bra innan vi började med RC Shih Tzu, det är väl det enda (eller ett av få) RC sorter som inte innehåller majs eller vete, och det har fungerat bra på honom under 3+ år. Fram tills nu då, om det nu är fodret detta beror på, för som sagt mellan diarréerna är han kanonbra i magen. Vet inte vad jag skulle byta till för foder om jag skulle byta :/

Okej, ja det är ju en idé helt klart. Varför inte just RC? han har, under sin livstid, testat många olika foder b.la. Standardt, Acana, James Wellbeloved och Bravo färskfoder. Även ProPlan, Carrier och Royal Canin (för små raser). Inget fungerade riktigt bra innan vi började med RC Shih Tzu, det är väl det enda (eller ett av få) RC sorter som inte innehåller majs eller vete, och det har fungerat bra på honom under 3+ år. Fram tills nu då, om det nu är fodret detta beror på, för som sagt mellan diarréerna är han kanonbra i magen. Vet inte vad jag skulle byta till för foder om jag skulle byta :/

Boka tid hos veterinär istället för att mixtra själv hemma med olika foder och tillskott när det gått så lång tid

Jag hade allra först fått gjort en veterinärkoll och sen bytt till ett fodermärke med en proteinkälla han aldrig ätit alternativt om vetten föreslår hydroliserat allergifoder.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 517
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 245
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka