Osmakligt hösilage?!

H

Hippo

Denna vinter har det gått åt mer grovfoder än jag hade räknat med och därför blev jag nu tvungen att köpa nytt och göra ett byte. Jag fick tag i ett hösilage med jättebra värden och till ett okej pris. Den enda nackdelen var att det var lite torrare än vad jag vill ha men det är inte möjligt att vara alltför petig så här sent på säsongen så jag slog till och tog hem ett lass.

Jag började vänja in och det verkade gå bra men så upptäckte jag att de ratar det nya hösilaget. Okej tänkte jag, det var likadant när jag böt från hö till hösilage, fast då tvärtom. Jag tänkte att det berodde på att hästarna föredrar det blötare och sen var det inte mer på det. Nu är det förra hösilaget nästan slut och hästarna vill fortfarande inte äta det nya fodret. Två av dem har "gett upp" och äter som vanligt, en tyckte om det redan från början så han äter också men resten tvärvägrar. De gnäggar till och med när jag går efter att ha lagt ut ny mat som för att säga "var är maten?". De petar väl i sig lite grann men inte tillräckligt.

Vad gör man??

Sv: Osmakligt hösilage?!

Denna vinter har det gått åt mer grovfoder än jag hade räknat med och därför blev jag nu tvungen att köpa nytt och göra ett byte. Jag fick tag i ett hösilage med jättebra värden och till ett okej pris. Den enda nackdelen var att det var lite torrare än vad jag vill ha men det är inte möjligt att vara alltför petig så här sent på säsongen så jag slog till och tog hem ett lass.

Jag började vänja in och det verkade gå bra men så upptäckte jag att de ratar det nya hösilaget. Okej tänkte jag, det var likadant när jag böt från hö till hösilage, fast då tvärtom. Jag tänkte att det berodde på att hästarna föredrar det blötare och sen var det inte mer på det. Nu är det förra hösilaget nästan slut och hästarna vill fortfarande inte äta det nya fodret. Två av dem har "gett upp" och äter som vanligt, en tyckte om det redan från början så han äter också men resten tvärvägrar. De gnäggar till och med när jag går efter att ha lagt ut ny mat som för att säga "var är maten?". De petar väl i sig lite grann men inte tillräckligt.

Vad gör man??

Du får väl helt enkelt vänta ut dem! Kanske ge lite lucern sålänge?

Sv: Osmakligt hösilage?!

har exakt samma problem här!! mycket frustrerande...men jag fick byta mitt torrare silage mot ett blötare. eller rättare sagt två olika.
jag hade nog 74 i ts på det första och det hade bra värden men dom gillade det inte och uppförde sig precis som dina. sen fick jag 54 i ts och det var väl ok men inte mer...dög väl om höet tog slut. sen provade jag 47 i ts och det var den dom gillade mest. vet inte riktigt hur blött han vill ha och hur blött som är ok egentligen för magen...

men det är tråkigt för dom river bara ut det på golvet och grisar ner det och letar efter annat längst ner. man börjar ju tro det är fel på fodret:crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 881
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 981
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 232
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 610
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Remisser 1177

Hund, Katt, Andra Djur