Oskodda, knäskodda eller helskodda?

Hepzheba

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl det mesta. Vad föredrar du för ridbyxor? Är det kanske olika beroende på om du ska hoppa eller rida dressyr?

Sv: Oskodda, knäskodda eller helskodda?

Alltid helskodda, för att jag har vant mig vid det och tycker det är bekvämast.

Alltid helskodda nuförtiden, har vant mig och tycker det känns skönt att ha lite extra stöd. Förr red jag alltid i oskott, tyckte jag fastnade med helskott, men med dagens skoningar klistras man inte fast som man gjorde med de gamla skinnskoningarna. Vande mig med helskott när jag tillbringade mina dagar med att rida ut halvgalna dressyrhästar i skogen...

Det beror lite på!
I sadeln föredrar jag helskott, det känns mycket mer stabilt! Men så fort jag hoppar ur sadeln får jag smått panik av att gå runt i helskodda ridbyxor, känner mig instängd och orörlig:p
Så det brukar sluta med att jag har knäskodda/vanliga byxor på mig när jag pysslar med stallarbetet och byter om till helskodda när det är dags att rida. Lite omständigt, men vad gör man inte:angel:

Du kan ju ha några vanliga byxor annars när du bara är i stallet, du behöver ju inte nödvändigtvis ha ridbyxor ;)

Jag föredrar oskodda, knäskodda går också bra men helskodda går bort. Känner mig otroligt "låst" i helskodda ridbyxor :p

Jag vill ha knäskodda ridbyxor. Med riktig skoning då. Inte tyg. Jag känner mig lite låst i helskodda. (de använder jag när jag rider barbacka för att slippa få stickiga hästhår i baken och när jag någon gång rider en häst som är väldigt svår att sitta på)
Tycker tyvärr det är dåligt utbud på knäskodda nu för tiden. Det mesta är helskott.

Använder bara helskodda, till all ridning. Känner mig inte alls låst, har vant mig vid helskodda och tycker det känns mest bekvämt :)

Det har jag också:D Mjukisbyxor is the shit:angel: Men ibland vill man ju ändå se lite respektabel ut även när man mockar bajs och springer med vattenhinkar, och då är knäskodda bra att ha:) De knäskodda brukar såklart även få följa med ut på ridturer också, mestadels när jag rider ut på slappare skritturer.

Intressant att se hur olika allla är. Jag föredrar helskodda. Vill och kan inte ha något annat.

Rider alltid i oskodda (tygskoning på knäet), tycker att jag blir låst i helskodda. Framför allt i min nuvarande sadel som har något som påminner om syntetmocka i sitsen.

Alltid helskodda, helt enkelt pga de håller längst och blir således billigast i längden.

Balans har jag så det gör varken till eller från om de är hel eller tygskodda när jag rider.

Helskodda annas glider jag av ;) Funderar på att köpa mig ett ar oskodda och sitsträna i:idea:

Det spelar faktiskt ingen roll för mig. Skodda som oskodda är skitsamma bara jag har ett par bekväma ridbyxor. Just nu äger jag bara 3 st par ridbyxor. Två är helskodda och ett par är med tyg knäskodda. Jag använder 2 av dem regelbundet, och det är ett par helskodda och det knäskodda paret.

Alltid helskodda, och alltid med låg midja. Jag har så kort torso att linningen och bältet annars hamnar runt bröstkorgen och då blir det jobbigt att rida. Jag rider mest skuttiga yngre hästar och hästar som ingen annan vågar/vill rida på, och då vill jag gärna ha det extra klistret som de helskodda ger. Jag tycker inte att jag känner mig låst - om man upplever helskodda som hindrande i sadeln kanske man skall värma upp och stretcha sina höfter och ben innan man hoppar upp?

Jag har förvisso ett par knäskodda men de är så fina att jag aldrig använder dem. Bakvänt, jag vet. :o

Liknande trådar

Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 550
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
540
Senast: Shixle
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka