Oskodda hovar på snö?

Sv: Oskodda hovar på snö?

Inte föl, det blir först när de är åringar som det är aktuellt. Den blöta blankisen kommer först när det töar på våren. På hösten är det väldigt sällan det blir is på det sättet. Skulle det bli det får man ta ställning då. Efter vårens erfarenhet känns det som ett bättre alternativ än att de ska halka och skära sönder sig... Årets ettåring hade som sagt en "extra näsborre", plus lite lösa slamsor här och var på grund av att hon halkade på isen och skar sig. Det är dessutom inte många veckor det rör sig om, kanske 4-8 veckor som de får gå med skor, sedan får de gå barfota igen.

Min ponny är skodd fram, men barfota bak. Nu till frågan, vilket fäste har oskodda hovar på snö och is?

Bra fäste i snö.
Inget fäste alls på is.

Vill du hålla igång din häst hela vintern för träning och tävling, då skor du runt om med brodd i vinter.
Om du hobbyrider och kan tänka dig få ofrivillga viloperioder ibland, då funkar halvskott eller oskott bra.
Får du isig hage på vintern så bör du ha skor med brodd runt om... hästar kan lätt fläka sig, det är inte värt att chansa.

KL Eller svarar samtliga...

Då blir det skott runt om med brodd i vinter. Skador på häst vill jag inte ha i onödan.

en fråga till, snösulor, nödvändigt eller onödigt?

Om du bor så ni har snö på vintern och inte bara is, så det finns minsta risk att det kan bildas snöstyltor under hovarna är snösulor nödvändigt.

Jag hade en oskodd ponny i vintras, stackarn kunde knappt gå till och från hagen pga isgata och stallägare som inte ville sanda samt andra inackoderingar som hällde ut kallt vatten precis utanför stalldörren och sedan undrade varför det blev is där.. Jag ska köpa boots som går att brodda till vintern, det är nog ingen som vet huruvida vintern blir här iår. Den andra ponnyn har fyra brodd på varje fot och har ett jätte bra grepp på isen, dock får han styltor av snön.

Jag kör med fyra brodd i varje och snösulor, har haft hästar som gått omkull som inte fått fäste barfota. Om man har brodd men inte sulor kan det packas snö i skon så att broddarna inte når ner, så höll jag höll på att få en häst över mig i vintras. En liten nära döden-upplevelse. Min nuvarande halkar dessutom med bakhovarna om jag inte har brodd både i tån och bak i skon.
Så det är absolut broddar och sulor som gäller för mig. Det är ju jätteskönt att faktiskt kunna rida hela vintern också, ibland blir den lång :)

(har bara läst frågan)

Jag tycker överhuvudtaget en oskodd häst har bättre fäste, är nästan läskigt att rida en skodd häst när man ridit oskodd en period, skodda hästar snubblar och känner inte av underlaget som en oskodd.

Jag rider barfota under vintern, har alltid fungerat bra, faktiskt även när det är halt, dock i skritt då:)
Ska man trava och galoppera på halt underlag är nog sko och brodd bättre=)

Men vägarna hos oss är främst grus och skogsvägar, så bra vintrar är det bara mjuk packad snö, går utmärkt att rida barfota i alla gångarter.

Var medryttare på en "heltids-barfota-häst" i Umeå ett tag. Han hade broddade boots på vintern (och obroddade boots om vi skulle rida på grus/asfalt), och var det riktigt isigt så var det bara promenader vid hand som gällde.

Så ja, vill man kunna rida utomhus året runt så är det broddade skor som gäller =/.

Jag hade en oskodd ponny i vintras, stackarn kunde knappt gå till och från hagen pga isgata och stallägare som inte ville sanda samt andra inackoderingar som hällde ut kallt vatten precis utanför stalldörren och sedan undrade varför det blev is där.. Jag ska köpa boots som går att brodda till vintern, det är nog ingen som vet huruvida vintern blir här iår. Den andra ponnyn har fyra brodd på varje fot och har ett jätte bra grepp på isen, dock får han styltor av snön.

Om stallägaren inte vill sanda ser jag till att sanda själv. ;)

Med hästar följer ansvar. Jag vill inte vara ett "offer" om hästen skulle fläka sig eller gå omkull på isen. Hellre förebygga, ta sitt ansvar.

KL Eller svarar samtliga...

Då blir det skott runt om med brodd i vinter. Skador på häst vill jag inte ha i onödan.

en fråga till, snösulor, nödvändigt eller onödigt?
Allt på. får du styltor når inte brodden ner. som att brodda sommardäck.;)

Har man snorhalt i hagen fläckvis eller väg som måste beträdas får man/ måste man halkbekämpa.

skulle aldrig sko en åring. möjligtvis köpa tofflor.
Jag har sandat som en tok innan hästen fyllde 3 o fick skor.

Jag har faktiskt nästan aldrig haft snösulor på och det har funkat fint. Är det tö och större risk för snösulor så travar jag bara mer än jag skrittar, ska man vara ute på långa skritt-turer så ja då kan snösulor vara bra. Men så länge man travar och galopperar så har jag inte haft några problem med styltor.

Däremot så skulle jag aldrig komma på tanken att bara ha två brodd i som många kör med. Bara traktbrodd är för mig helt galet, minst fyra brodd! Jag brukar tänka att bara traktbrodd blir ungefär som att alltid gå runt i skor med klack = otänkbart i min värld.

Ursäkta, men skulle du sanda en 3 hektar stor snö- och istäckt åker? Inser du hur dyrt det är? För att hålla halkfritt måste du ju sanda alltihop varje dag. Dessutom hjälper sanden mycket dåligt när det ser ut som det gör hos oss, dvs 1-3 dm hårdpackad is och sedan ett par cm vatten på det. Som töar dagtid och fryser på nätterna. O hur mycket det förstör inte all sand betesmarken?
Åringarna skos ju i vilket fall under sensommaren/hösten, då de börjar köras, så jag tror faktiskt inte att det är hela världen att de får ett par skor ett par veckor under våren också, så de slipper halka och slå ihjäl sig. Har tittat på olika varianter av boots, men det finns inga som är tillräckligt små. Att dessutom ha en stackars häst som ska gå runt med boots på fötterna dygnet runt ett antal veckor, tycker jag faktiskt är ett sämre alternativ än att sko. Bootsen är lufttäta, dvs inte särskilt bra för hovarna och dessutom är det stor risk för skav/tryck mm. O om man är bekymrad över att skor begränsar rörelsen i hoven, vad gör då bootsen, som spänner runt hela hovväggen?
Skor däremot finns det tillräckligt små utav och jag tror faktiskt att de inverkar mindre negativt på hoven vid dygnet runt användning, än vad bootsen gör.

Bättre än obroddade skor, men sämre än broddade skor.

På is ger det dåligt fäste.

Precis vad jag tänkte svara. En nackdel som jag upplever med barfota på snö är att man inte kan förhindra styltor, med skor kan man ju fästa snowpads...

Jag kan tänka mig att en "halvskodd" häst kanske litar såpass mycket på sina skodda fötter att den gasar på mer än bakfötterna klarar att hålla ordning på. Att den kanske kan ha svårt att fatta/vänja sig vid att det är så olika grepp fram och bak.

Mina två erfarenheter ute i stallet ger mig inte den upplevelsen du spekulerar kring.

Den ena skulle ha gasat på över blankis även barfota, och backar inte av för något, så där får man vara på hugget hela tiden och styra. Bambi-varning alltså. Men även där ändrar den steglängden markant och sättet att ta sig fram när den VET att det kan bli halt.

Den andra saktar av direkt vid uteritter och väljer annat spår om han ser is på vägen. Är det lite halkigt men framkomligt upplever jag att hästen kräver att få slippa bära med bak (märks skillnad direkt att de halkar mer med bak på underlaget), de balanserar bättre om de bara behöver skjuta på.

Så med andra ord är hästarna Väldigt noga med vilket grepp de har - var de sätter fötterna kan för en människa betyda bruten lårbenshals, medan för en häst betyda döden.

Så länge hagarna håller sig i skick att man inte behöver sko/brodda hästarna bara för att få dem att överleva dagen, så har man privilegiet att kunna välja efter individ och behag.

Senast ändrad:

Jag bor också i norra Norrland och har alltid haft mina hästar oskodda. Fördelen med norra Norrland är just de att våra vintrar är ganska konsekvent kalla och snöiga. Is kommer först en sväng på våren och försvinner ganska fort. Hade jag bott där isperioden är längre och lynnig skulle jag nog överväga skor och broddar, men här? Nae.

Jag tror vi går in i tolfte vintern nu med nakna hovar. Aldrig gått omkull, inga sår eller andra skador varken i hagen eller under träning. Ett år skodde och broddade jag gammelmärren fram, då var jag tvungen att börja ha skydd på henne i hagen för att hon skar sig med broddarna:(

Det har väl säkert att göra med vilken häst det handlar om. En häst som är van att alltid vara broddad skulle nog antagligen bli som Bambi på hal is om man helt apropå ingenting drog av allt mitt i vintern. Lite mer reaktiva hästar, som kan sprätta till och så, bör nog kanske också broddas eftersom att hastiga rörelser på det viset säkert kan orsaka en vurpa.

Precis vad jag tänkte svara. En nackdel som jag upplever med barfota på snö är att man inte kan förhindra styltor, med skor kan man ju fästa snowpads...

Jag upplever att barfotahästar inte får styltor. Det är om man verkat för dåligt isåfall, att hovarna är för höga. Dessutom brukar eventuella styltor som ändå dyker upp lossna väldigt lätt på en barfotahäst, ett par steg så är dom borta i regel.

Har dock absolut förståelse för de med större hagar som blir till blankis på vintern, att man inte vill riskera oskott och inte sanda hela hagen.
Hade själv en mindre hage som jag spånade en bredare gång igenom och var extra noggrann precis vid grinden och höet. Så att hästen alltid har valet att kunna gå där det är halkfritt åtminstone.

Jag tar inga risker med vår ponny. Han går skodd på fram och barfota på bak under sommarhalvåret, men så fort det börjar bli risk för halka åker skorna på så att vi kan brodda. :)

Det låter som att vi bor i två olika delar av norra Norrland, som du vet är Norrland till ytan som halva Sverige.
I vår del av Norrland får man räkna med kalla och snörika vintrar från mitten på december till februari. Mars, april och en bit in i maj, så är det mycket is och snö som ska bort och under dessa månader brukar till och med jag förse mig själv med broddar. De dagar jag inte tar mig från ytterdörren till bilen utan att hålla i mig i något, då ska inte heller hästarna behöva halka runt. O det är så pass många dagar att fingrarna inte räcker till varken en eller flera gånger. Is och vatten är en förrädisk kombination. Om inte ni har det så i din del av Norrland, så får jag gratulera.
Tråkigt att du måste ha skydd på hästen för att den trampar sig med broddarna.
Har aldrig skydd på mina hästar i hagen och här de går broddade från oktober till maj och trampskadorna är mycket, mycket sällsynt. En, max två per år och fem, sex hästar i hagen. Har heller aldrig varit med om någon allvarlig skada pga tramp, utan det blir på sin höjd en rispa i huden. Inget farligt.
Faktum är att många gånger så brukar jag faktiskt "krama" hästarna runt halsen eller hålla i grimman och åka på skorna under dessa perioder. De har mycket bättre fäste än jag på isen...

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra... 5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 043
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
798
Senast: Miingla
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka