Oskodd islandshäst?

IrpaSnirpa

Trådstartare
Hästen som snart kommer hem till mig är oskodd och har varit det ett bra tag, klarar det galant, ömmar inte eller ngt.

Men jag funderar lite på om det är så jättebra att ha henne oskodd i framtiden, just nu har hon mest gått och drällt i hagen och inte gjort så mycket nytta. Hos mig kommer hon ridas och så småningom tränas.

Nu över vintern har jag planerat att ha henne oskodd eftersom vi ändå inte skall träna eller direkt jobba med gångarterna (hon är 5-gångare med ngt passaktig tölt, funderar på om det kan bero på att hon är oskodd eller bara otränad). Hösten och vintern kommer bestå av muskelbyggande, klättring och massvis med lullande i skog och mark, det är därför jag överväger att ha henne oskodd.

Men av osäkerhet och välvilja så vill jag gärna höra andra människors åsikter om detta, har aldrig vart med om en islandshäst som gått oskodd innan.

Mvh Anna

Sv: Oskodd islandshäst?

Det fungerar utmärkt att ha hästen din oskodd så länge hon inte har ont, vilket du ju då säger att hon inte har. I det läget: Tummarna upp! Blir det väldigt isigt i vinter kan du dock vilja slå på skor för att kunna brodda. Annars ser jag ingen anledning om hon nu trivs utan skor.

Måste bara fråga då jag äe helt ovetandes och inte har någon erfarenhet.... När man tränar, sliter man inte väldigt mycket på hovarna då? Mina hästar sliter ut skor på ibland 5 v... :confused:

Ska du träna din häst skulle jag inte tro att du kan behålla henne oskodd tyvärr. En häst som promenadrids på mjukt underlag, t ex sandvägar och ängar, kan gott vara oskodd så slänge den inte har ont, men en häst man tränar rids ju ofta på hårda grusvägar och då kommer hovarna snabbt att nötas ner och troligtvis kommer hon att börja ömma.

Men visst kan du testa att fortsätta ha henne oskodd om du vill det, men du måste ha koll så att hovarna inte nöts för hårt - då finns inga andra alternativ än att sko. (Eller hålla på med såna där "sko-boots" som man trär på hovarna vid behov. Har aldrig testat detta och kan inte uttala mig om handhavandet.)

Passtakten KAN bero på att hon är oskodd. Min häst är passtaktig utan skor men inte med. Kan dock inte påstå att alla hästar är som min häst...

Använd sunt förnuft och gå på magkänslan! Det kommer du längst med.

Jag använder "sko-boots" till min islänning. Har inte ridit honom i hårdträning än, utan mest sakta byggt upp honom i mjuk terräng, då har det funkat barfota. Nu har jag börjat träna hårdare för att öka kondisen och muskelmassan, och rider en hel del på grus. Då funkar mina boaboots och easyboots epics utmärkt på FRAM. Men å andra sidan så har min islänning stenhårda hovar, på bakhovarna syns det inte att jag ridit hårt på grusväg!! Har haft honom skodd en sommar, skorna syntes inte att de varit använda...så det är väl olika hur mkt de sliter.

Hej!

Vi har alltid skott av till vintersäsongen tidigare men har sedan i år fortsatt barfota hela säsongen. Hade innan problem med en av pållarna som slet så mycket framtill att skon klövs efter 5-6 veckor. Frågade hovslagaren vad det var för fel och fick förslaget att förstärka tån på hästskon :confused: Men jag ville ju veta varför, det kan ju inte vara normalt att det skulle vara på det viset. Började plöja igenom litteratur på bibliotek och webben under ett års tid för att få ett svar.
Idag går han barfota utom vi längre turer på grusvägar med macadam på :mad: då vi har Easyboot Epic på framhovarna som man även kan brodda till vintern. Fungerar utmärkt, har som mest ridit 7 timmar en dag utan problem, inga skavsår och booten knappt sliten alls.
Nu ställer det helt andra krav på dig som hästansvarig att ha hästen barfota. Allt från att har hästhållning på rätt sätt till att själv kontinuerligt sköta underhållsverkning.Man måste tänka på att en hov som inte är van att gå på hårt underlag måste vänjas in försiktigt och långsamt och det kan ta ett till två år, har jag hört, innan det går utan problem, givetvis går det fortare ibland.
Men just nämnda häst som knappt kunde röra sig när hagen frös i ojämnt skick och slet skor på löpande band klarar barfota med hjälp av boots fram ibland. Han rids 3-4 dagar av 5 och övriga dagar markarbete eller promenad. Ridpassen ligger på 45 min upp till 5 timmar med varierat underlag.
Om någon undrar verkar jag enligt Jaime Jackson, dvs sakta men säkert till rätt form. De hästar som rids i stort sett dagligen och har rätt form behöver jag knappt verka, raspar bara till hovkanterna när vi varit i något stenbrott och härjat ;)
Men som sagt det är fortfarande på prov och jag ska vänta till nästa år för utvärdering, men "so far, so good" :D

Slutsats (min) visst kan du fortsätta barfota, men det krävs lite mer av dig än när man bara ringer hovslagaren och kopplar av mellan gångerna ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tack så jättemycket för era svar!!

Jag har beslutat mig för att ha henne oskodd under igångsättningen (har diskuterat lite med en god vän samt läst era svar) och sedan när vi sätter igång med "hård" träningen så skall hon skos.. Vi har ju ändå ett par månader framför oss med massvis av skritt och muskelbyggande, sen kommer vintern med is o alla dessa hemskheter (hamnstäder *suck*) så vi får se hur det går.

Återkommer nog så snart jag undar över ngt annat :P

Tack ännu en gång!
/Anna

Efter en vecka med Yrpa så har vi haft chansen att testa de flesta gångarterna, hon har efter skoningen fått bättre tölt och är inte lika passaktig, att hon fortfarande är passaktig beror nog mest på att hon är urkondition och inte riktigt orkar bära sig själv. Dock om man töltar på lång tygel så går hon klockrent. Knasigt :S

Traven är jättefin och hon hittar den lätt och utan några problem, ett lätt tryck över halsen och en pådrivning gör att hon faller in i traven. Höga fina lyft har hon med (efter skoningen *glad*). Innan skoningen var den lite struttig och försiktig, vilket jag inte märkte då eftersom jag inte visste hur hon kändes med skor.

Skritten är väl ponnyaktig, men annars bra, galoppen var utan skor liten och kändes som ett gotlands russ, men när skorna kom på så vart den större och mer explosiv, hon tar för sig bättre med skor på, inte lika försiktig.

Jag har inte testat att lägga henne i pass och har inga planer på att göra det heller, det överlåter jag till en riktigt bra tränare att göra som sedan kan visa mig från grunden hur Yrpa vill ha det, allt för att hon skall vara nöjd. :D

Kan dock säga att det kändes lite jobbigt att sätta på henne skor innan jag såg resultaten, hade jag inte hamnat i ett hörn och vart tvungen att säga "ja" fort för att få en bra hovslagare hade hon fortfarande vart oskodd :$

Senast ändrad:

Tycker det är jobbigt att ha oskodda hästar på vintern om man ska ta sig fram på vägarna när det är isigt. Jag har två hästar skodda fram under sommarhalvåret och helskodda med fyra broddar och snösluor under vinterhalvåret.

Tredje hästen (som inte rids) har hittills gått barfota även vintertid.

Är det snö eller barmark funkar ju barfota bra på vintern, men oftast känns det som det är isigt och halt.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 378
Senast: keilir
·
  • Låst
Islandshäst skapar en ny tråd nu här där vi kan disskutera barfota på våra islandshästar. hur det påverkar gångarterna osv. vill gärna få svar...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: Boj
·
S
Islandshäst ...eller är det så att folk har svårare för att läsa islandshästens signaler pga att de uttrycker sig lugnare och/eller annorlunda...
Svar
13
· Visningar
1 845
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Egentligen svarade jag Gullan86 i "sits" tråden men tyckte det blev för mycket offtopic så jag startade min egna lilla tråd. Kan ni...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: IrpaSnirpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka