Osjälvständigt sto!

my2004

Trådstartare
Jag har haft henne ca 2 månader och är ganska trevlig men i stallet blir hon jätteängslig om hon blir lämnad själv och rider jag i ridhuset och de andra går ut ska hon efter.
Hon reser sig och hoppar runt, då har jag gett henne en ganska hård skänkel frammåt, men hon lyssnar inte och som idag fick jag slå till henne med spöet vilket gjorde henne arg/stressad och hon försökte i stället slänga av mig.
Hon har varit så här lite av och till hela tiden men jag trodde det mesta gått ur henne för senaste tiden har hon bara gjort nåt bocksprång när det blir jobbigt för henne.
Hur tar jag ur henne dessa dumheter? själv känner jag en aning rädsla för jag vet ju inte riktigt vad hon kan hitta på iom att jag inte känner henne till 100 än:(

Sv: Osjälvständigt sto!

det blir iaf inte bättre om du straffar henne med spöet :mad:

om jag trodde att det skulle hjälpa hade jag väl börjat slå henne!
nu skriver jag här för att jag inte vill ta den utvägen för jag har läst en hel del om naturlig hästhantering,och vill absolut bygga en bra relation till min häst, men nu är all den kunskapen som bortblåst när man behöver den.
Jag vänder mig till vuxna ryttare som har egen erfarenhet av liknande småproblem vilket kan bli väldigt stort om man inte får bukt med det.
Alltså hur jag kan träna henne och vad jag ska göra när hon sätter igång, pajkastande tonåringar undanbedes! jag har ridit i 25 år!

Visst jag är tonåring, 16 för att vara exakt.
Men betyder det att jag inte kan ha någon erfarenhet och är okunnig? för om du tror det så är det du som är det. Och jag tror nog inte bara jag skulle reagera på att du tog till med spöet..

Men lilla du?! jag säjer ju att det inte är rätt att "slå ur en häst" dumheter, därför vänder jag mig till ryttare som kan hjälpa mig med tips om hur man jobbar med denna typ av ledarskapsproblem.
Anledningen till att jag vänder mig till en vuxen grupp har inte med din kunskap att göra utan många tonåringar som du tex skriver rent av bara otrevligt skit som dina inlägg nu tex, visst du är vettig som inte använder dig av spö men du skriver enbart för att få kasta skit på nån som uppenbart redan är lite nedstämd pga hanteringsproblem med sin häst.Och du verkar heller inte veta svaret på min fråga! det är bara fegt att sätta i gång o kasta skit på dessa sidor, sitter du och gör det bara för att du mår dåligt i dig själv eller? reser du dig på läktaren och säjer till nån som smäcker till med spöet på sin häst om den dummar sig? jag tror inte det... och bara för att du inte möter mig personligen vågar du! och därför ska du sluta med att skriva såna här inlägg till människor, för man tar illa vid sig!

Fancyfree! läs igenom mitt första inlägg en gång till!
dessutom låter det som jag "rappade upp hästen" när du säjer att jag "tog till spöet" det ska du inte tro!! hon reste sig högt upp och gjorde en helomvändning för att försöka rusa efter hästen som gick ut, när jag vände om henne igen försökte hon vända igen och då smäckte jag till henne på rumpan för att få tillbaka baken åt rätt håll och det lyckades.
Nu menar jag att jag i fortsättningen inte vill använda denna metod
därför skriver jag till andra som vet hur jag ska träna eller göra vid dessa händelser, nån trevlig därute?

jag har lite samma problem när jag rider ut ensam med "mitt" sto. Då börjar hon stanna och liksom bete sig som om att jag inte fanns. Ingen kontakt liksom. Och när vi hade ute en NH-tränare förut. Så sa denne att det kan bero på att; hästen känner sig ensam utan sin flock och är för bunden till den.

Och en del andra orsaker. Jag fick börja med en del enkla ledarskapsövningar osv. Det har funkat ganska bra, nu kan vi nästan rida ut ensamma. Men ibland tar det stopp ändå..

Jag håller med om att del svar på detta forum kan vara ganska onödiga. Men jag är inte säker på att fancy free menar så.
Hur som helst är det lättare att ge råd om man får veta lite mer om hästen. Vad är det för häst? Hur gammal är den? Är hon van vid att vara ensam i stall/ridhus osv. Jag tycker att det låter som om hon är rädd och osäker och en häst som är det tycker inte jag har några dumheter för sig. Den kan inte hjälpa att den är rädd och behöver vänja sig vid olika situationer i lugn och ro. Om du inte har haft den så länge så är den antagligen på en ny plats och det kan också vara jobbigt.

Men snälla jag menade inget illa, jag sa bara att det inte skulle hjälpa och slå henne med spöet, inte visste jag att det var den utvägen du inte ville ta. Varför göra så stor grej och kalla mig pajkastande tonårig etc..? Men jag tror det skulle bli bättre om ni byggde upp ett bra förtroende, så hon har någon att lita på, våran häst blev mkt lugnare när jag visat han att han kan lita på mig, förtroendet är viktigt mellan häst och människa..

Senast ändrad av en moderator:

att bygga upp ett bra förtroende är precis vad jag vill! hon är ett 8 årigt halvblodsto som är nr 2 ute i hagen.
vad jag förstår är det ju så att om hon accepterar mig som ledare så ska hon ju inte göra så här, men så säjer ju vissa att man ska ha ett ledarskap på marken och ett annat på ryggen, jag kan lite övningar att göra för hand men inga bra man kan ta till i ridningen.
och hur ska jag göra just när hon börjar konstra?
att hon tittar lite och springer med huvudet i vädret medan hon ser mot utgången gör inget, men när hon ska sätta efter och ställa sig då blir det lite svettigt....

Jag har haft min nya häst i 3månader,
den första månaden var hon som din.
Red vi flera i paddocken o dom andra var färdiga så ville hon oxå gå med, hon började backa som en tussa o småstegrade, då drev jag fram henne på volten så hon fick annat att tänka på.
Jag förstår att du blir rädd, det blev jag oxå lite.
Vi har fortfarande problem när vi ska rida ut då hon tycker att vi ska stanna vid stallet, men där backar hon bara o vägrar gå framåt så man får vänta ut henne o driva henne framåt tills hon ger sig.
Lycka till!

Jo men bra övningar från ryggen är fram och bakdelsvändningar, att stå å flytta på hennes bakdel säger ju en del om ledarskapet.
Men just när hon börjar konstra, har du testat om det funkar med "one rein stop" tills hon slutar konstra och sen ge efter, lugnar hon ner sig då? i one rein stop så kan inte hästen stegra, bocka eller skena..

Det är inte så heller, att du sitter och är lite smånervös hela tiden då? och tänker "åh snart kommer hon göra si o så" och hästen känner ju minsta lilla osäkerhet hos ryttaren..

Som jag ser det så ledarskap är en grej, och det är väldigt viktigt. Men problemet med en häst som blir orolig ensam bottnar mer i otrygghet än ledarskap anser jag. Med risk för att bli påhoppad ;)

Men ta mitt fblsto jag köpte i november. EXTREMT flockbunden i början. De är tre hästar i hagen, bägge över henne i rang. Hon skulle aldrig DRÖMMA om att ifrågasätta flockledaren. 'Mellanhästen' är hennes bästa kompis, de är som ler och långhalm. Tog jag ut mellanhästen ur hagen så blev fblstoet VÄLDIGT upprörd och stressad och sprang runt, runt och skrek - TROTS att flockledaren var i hagen. Visst, hon sprang inte över honom eller så, men hon var inte per automatik lugn för han var där. Alls.

Hon var i början så hysteriskt flockbunden att hon fik stora spelet om EN av de andra gick iväg en bit, även om den var inom synhåll. När vi var på klinik första gången betedde hon sig som en mupp, skulle ha koll på ALLA hästarna på kliniken och gick upp i atomer om EN av dem (för henne helt okända hästar) gick iväg från henne.

Jag gjorde ingenting åt det i början, ville ha bättre undantag etc. Utan hon fick ha barnvakterna med sig in osv. Något värt att notera är att vid den här tidpunkten var hennes tillit till mig inte direkt superstor. Ansåg hon något var faaarligt, och jag sa 'inte då, kom då' så tyckte hon mest 'det är livsfarligt, du vet inte vad du pratar om'. Hon var dock kelig och tillgiven, lätt att hantera i ostressade situationer osv. Men om man kollade så insåg man att hon inte litade fullt ut på mig. Fullt förståeligt, jag var en helt ny prick i hennes liv.

Sen nu på senvintern började jag att ibland ta in henne själv. Det var rena kriget, och hon var otroligt uppstressad, svetten rann, hon skakade, hon reste sig, skrek, hoppade runt osv. Så jag slutade med det och tog istället in 'bara' EN barnvakt. Och i övrigt så behandlade jag henne som vilken häst som helst.

Tilliten började öka, och man såg att hon boade in sig mer, kunde gå lite för sig själv i hagen utan att få spunk, kompisarna kunde gå 15 meter bort och hon var lugn (gick INTE när hon kom). Jag började kunna ta ut EN kompis, och hon fick bara ett minispel men lugnade sig snabbt.

Sen en dag så var hon HELT cool när hon hade bara en barnvakt inne, och strax efter det kunde jag ta in henne själv och hon var HELT cool sålänge hon såg de andra ute i hagen. (Ser hon dem inte blir hon uppstressad, men mindre än förr). och EXAKT samtidigt kom ett tillitsgenombrott, hon söker stöd hos mig om hon blir rädd/osäker, hon litar på att om jag säger att det inte är farligt så är det det, och kan gå förbi om jag håller henne i handen och stöttar. Dvs hon vänder sig till/mot mig på ett annat sätt.

Och hon kommer nog alltid ha svårt vara ensam, även om jag räknar med att det kommer bli ännu lite bättre vad det lider, men den STORA skillnaden nu är inte för jag tränat, utan för att hon boat in sig här, och börjar lära känna mig och lita på mig.

Och det tar för vissa hästar en dag, för andra en månad, och för ytterligare andra ett ÅR.. Och det finns inget sätt att korta den tiden, utan de måste få den tid de behöver.

Att när hästen är rädd, även om den samtidigt beter sig illa/fel på något vis bestraffa hästen eller förörsaka den obehag, t ex genom hårda skänklar/spö/irritation, kommer INTE få den att anse att situationen är ett dugg ofarligare, eller få den att lita mer på sin nya matte/husse.

Så att de det som 'hur tar jag ur henne dessa dumheter' är enligt mig helt fel synsätt. Försök se det som 'hur får jag henne tryggare och lugnare i dessa situationer', och 'vad kan jag göra för att mildra hennes rädsla/ångest, kan jag kanske en period rida med en kompis i ridhuset, som går iväg en stund men kommer tillbaka?' (dvs träna lite)

När hon blir upptrissad, försök att låtsas som det regnar så gott det går. Det gör dig inget att hon blir det, du bryr dig inte om det, du blir inte bekymrad och - viktigast - du blir INTE arg/upprörd/stressad, utan du fortsätter med det ni höll på med. Var det skritta runt spåret i skritt så fortsätt med det. SKITSAMMA om det blir osorterade skutt med sänkt rygg, huvudet i vädret och taktinslag. Du bryyyr dig inte om det, du määärker inget konstigt alls, ni skrittar runt spåret bara. Ignorera när det blir fel, korrigera mjukt när det behövs (hellre lirka än tvinga) men när du korrigerar låtsas att hästen inte förstod istället för att den struntade i dig. Och beröm som en liten tok om det så blir ETT skrittsteg åt rätt håll. Såfort hon lugnat sig minsta lilla, så sitter du av och avslutar helt normalt.

Gör helt enkelt inte en grej av det, och FÖRSÖK att inte låta HÄSTEN göra en grej av det. SOm ev som hur fblsdonnan var inne i början, trots barnvakt. Gapade, skrek, trampade runt (gärna mot mig/påmig). I NORMALA fall hade jag blivit rejält ilsk om de betett sig så hästarna. Men i det här fallet så jag borstade så gott det gick, följandes med när hon trampade runt, struntade i att borsta svansen eftersom det inte gick, följde med när vi skulle spänna sadelgjorden trots att hon dansade runt etc etc. Inga bannor, ingen bestraffning, ingen korrigering, utan gick hon på mig bad jag henne bara att flytta sig, berömde när/om hon gjorde det även om hon reagerade med att fnatta runt, och fortsatte sen med det jag höll på med. Jag var BLÖT av svett när vi väl var redo att ge oss ut, och hade tänkt en hel massa saker om korv, scan och hästen i kombination, och var mer än lovligt less. Men mot hästen betedde jag mig som det regnade, både blind och döv för 'tossigheten'. För om man bannar eller på annat sätt gör en grej av det, då förstärker man stressen och ängslan de upplever. De fattar inte att 'jag är stressad och kliver på min matte' och att de får skäll för de kliver på matte. Utan de upplever det som att 'jag är orolig och rädd, jag kan inte hantera det, och nu får jag skäll/straff för det med, det här är verkligen en extremt obehaglig situation'.

Lycka till

Till Alexandra W - mycket bra! Jag håller helt med dig.

Ibland tror jag att det är svårt för oss att förstå hur lång tid en del hästar behöver ha för att vänja sig vid nya situationer. Jag har verkligen lärt mig det med min nya häst. Hon är dessutom lite knepig i vissa situationer för hon kan stänga av när hon blir stressad, osäker i stället för att stirra omkring och då är det lätt att misstolka henne.

kl

Jag tror också på den metoden att inte göra någon större affär av problemet - då är risken större att problemet befästs. Om du blir osäker när hästen börjar konstra, sitt av och gör lite ledarskapsövningar och försök få hästen att lyssna lite på dig. När faran är över så sitt upp och rid vidare eller var klar för dagen. Att själv hålla sig lugn är nog det viktigaste (och svåraste).

Tack för alla tips! fancyfree!du skrev nåt om nån grej som hette nåt vad är det för nåt?

One rein stop, jo du gör så att du böjer in nacken mot din fot.. hästen kommer ingenstans då.. då gäller det också att hästen inte är allt för stel i nacken..

Jag har ett 18 årigt sto som är väldigt flockbunden och jag har nu eftersom hon är så gammal börjat anpassa mig lite efter hennes mentalitet. Aldrig lämna henne ensam i stall eller hage, ta in eller ut henne sist och så vidare. Min ett åring däremot försöker jag träna att vara ensam men hästen är ju ett utpräglat flockdjur.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 098
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 813
Senast: TinyWiny
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 204
Senast: villhöver
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka