*Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Nej jag blandar inte ihop mängd och kvot.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

HH:
Hästen har gått upp rejält på nuvarande foderstat. Från skrämmande mager till i något underhull på bara 3 veckor. Att han inte tog sig innan berodde troligen på skadan. Han hade ont, svårt att gå och fick inte gå med de andra hästarna i hagen. (han är mycket flockbunden) När skadan läkt var det som att trycka på en knapp. Han ökade hullet för varje dag. Eller så var det precis som du skrev, att han behövde mera grovfoder. Innan fick han 9 kg/dag och nu 13. Det kanske var det som gjorde susen för tarmarna?
(p.s Det är inte jag som pratat med varken foderrådgivare eller veterinärer. Det är en av hästens ryttare.)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

mitt fullblod i samma size står på ca 125mj i bara underhållsbehov.

Om du ökar mängden mat ökar du även mängden protein. Att kvoten sänks hade jag inte varit orolig för, det viktiga är att hästen får i sig tillräcklig mängd mat.

jag har tex höjt energinivån under hårdare träningsperioder, då har kvoten sänkts men hästen har satt gott om muskler för alla behov har varit uppfyllda.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

*kl*

Ni är väll medvetna om att protein som kommer från frovfoder INTE är skadligt för hästen och därför kan ges i stora mängder.

Och till grovfoder räknas hö/ensilage/silage och lusern. En häst som inte sätter muskler får för lite protein och därför bör man öka grovfoderintaget eftersom den typen av protein inte skadar hästen. En häst kan aldrig få för mycket grovfoder.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder.
Bakgrund:
I somras fick jag en ny inackordering som var mycket mager och omusklad. Detta förvärrades ytterligare under bete. När hästarna togs hem igen gjorde jag en foderstat som jag tyckte passade. Hästen är strax under 160 cm, lätt i typen. Borde väga drygt 500 kg.
Han har stått på MJ 122 SmRP 881 vilket ger en kvot på 7,2. (11 kg hö, 2 kg Lusern och 1,5 kg krafft groov 125) Jag har medvetet gjort foderstaten med den högre kvotet eftersom han verkligen behöver hjälp med att sätta muskler och inte bara hull. I början gick det trögt, men hästen blev skadad och tappade matlusten. När skadan var läkt kom matlusten och han har blivit som förvandlad bara de senaste veckorna. Nu kan man knappt ana revbenen så han är i något underhull bara. Muskulaturen däremot har inte kommit igång, men hästen har vilat hela hösten pga både skada och sitt magra skick. Nu har han skrittats i två veckor.
Allt ser egentligen bra ut, men en av hästens ryttare har pratat med veterinär och ett par foderrådgivare som tycker hästen får alldeles för lite hö. Minst 15 kg vill de att han ska ha. Dessa vet inte vilka värden vi har i vårt hö och alltså inte hur det påverkar foderstaten i stort. Jag tycker det är oseriöst att gå ut och säga så när de inte vet hur det passar in totalt.
Med 15 kg hö i foderstaten istället för 11 får hästen:
MJ 155 SmRP 1057 och kvoten blir 6,8. Det är väldigt mycket för en häst som enbart skrittas.
Kan han ta skada på något sätt av att få så otroligt mycket? Eller är det helt ok?
Jag tycker det känns fel att ändra i en foderstat som fungerar så bra, men mitt ord väger lätt mot veterinärer och foderrådgivare. Och ska de verkligen ge råd utan att ta reda på aktuell foderstats innehåll och grovfodrets värden?
Vad tycker ni? Låter det vettigt att lägga på ännu mer hö eller bättre att fortsätta med foderstaten som den ser ut?

Jag läser just nu hippologen där vi har väldigt mycket foderlära. Vi har lärt oss att en mager häst gärna ska få fri tillgång till hö, men att många hästar inte orkar äta mer än drygt 10 kg hö (motsvarande c:a 15 på ett hösilage), och att man ska räkna ut mängden kraftfoder efter den mängd hö som hästen verkligen äter upp. Ge hästen fri tillgång och se hur mycket den äter upp, helt enkelt. En häst som inte är extremt lättfödd mår aldrig dåligt av för mycket hö, såvida man inte ökar mängden för snabbt.

Om du vill kan jag räkna ut en foderstat åt dig, förutsatt att jag får reda på alla uppgifter om hästen och värdena på höet.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på det här med kvoten?
Varför är den så viktig?

Jag har läst foderlära för några år sedan men minns inte så mycket av just det här med kvoter..
Men jag har nog aldrig hört att det skulle vara så extremt viktigt med kvoten mg/gsmrp?

Jag har en svårfödd herre och honom stoppar jag i så mycket grovfoder han bara vill äta (vilket varierar..) och lägger sedan på krafftfoder och lucern efter den mängden jag faktiskt får i honom..
Utan att ens räkna på värden.. Fy mig ;)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på det här med kvoten?
Varför är den så viktig?

Jag har läst foderlära för några år sedan men minns inte så mycket av just det här med kvoter..
Men jag har nog aldrig hört att det skulle vara så extremt viktigt med kvoten mg/gsmrp?

Jag har en svårfödd herre och honom stoppar jag i så mycket grovfoder han bara vill äta (vilket varierar..) och lägger sedan på krafftfoder och lucern efter den mängden jag faktiskt får i honom..
Utan att ens räkna på värden.. Fy mig ;)

Det viktiga med kvoten MJ/smrp är att den inte understiger 6, förutsatt att hästen inte behöver gå ner i vikt. För en ung häst som växer är idealet en kvot på 8-13. Det viktigaste i foderstaten är dock att hästen får en tillräcklig mängd grovfoder för att tillgodose sitt tuggbehov, samt att den får tillräckligt mycket energi och protein. Energibehovet blir större om man vill få hästen att gå upp i vikt, och/eller få den piggare. Hästens proteinintag jämfört med behovet kan uppgå till det tredubbla utan att vara farligt, överskottet kissas ut. Därför är en högre kvot aldrig farlig om hästen får tillräckligt med foder för att ändå uppfylla energibehovet.

Jag ska ärligt säga att jag aldrig hade hört talas om det här med kvoter innan jag började på hippologen! Vi tog visserligen analyser på höet, men ingen visste riktigt hur vi egentligen skulle använda dem ;) Nu har jag lärt mig så mycket att jag inte skulle våga fodra hästarna utan att analysera och räkna ut foderstaten först, men å andra sidan har mina hästar alltid mått alldeles utmärkt alla andra år också... ;)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Nu är jag inte foderexpert. Men om hästen behöver öka i hull och dessutom bygga muskler så behövar han både energi och proteiner dvs det kan säkert inte skada med en lägre kvot. Höga kvoter är bra för lättfödda lite fetare, långsamma typer som min egen häst.
Om han ska ta hand om proteinerna så behöver han energi. Jag hade gett honom mer hö.


Intressant. Det där kan jag skriva under på. Min lättfödde häst blev otroligt vacker över vintern med en kvot på 10, medan de andra vintrar med en lägre kvot runt 6, rundar han till sig. Jag har gått och funderat på detta och kommit en bit på vägen. Intressant att höra att det fanns belägg för det.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Svår balansgång det där.

Mer hö är alltid bra om höet är okej och hästen behöver gå upp i vikt/behöver hålla vikten. Och faktiskt äter upp allt.

Men baksidan är att vissa hästar tappar matlusten när dom får mycket hö och istället bara trampar runt i allting och äter mindre istället.

Samma sak med kvoten man får prova sig fram sedan när hästen ligger bra till i hullet och se vad den fungerar med för kvot. Ytterst få utav dom jag har läst om som ligger på den rekomenderade kvoten 6,0nånting. Min ligger närmare 7 för att orka jobba och hålla sig i bra hull.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det viktiga med kvoten MJ/smrp är att den inte understiger 6, förutsatt att hästen inte behöver gå ner i vikt.

Vad grundar du det på? Jag undrar mest. jag kan tänka mig att det finns hästar som har ett stort energibehov.

Sedan har jag nog redan skrivit detta i tråden. Men om hästen ska gå ner i vikt så är det väl energi dvs fettet som ska minska? Muskler skadar nog inte ngn häst. Det betyder att du ska ge mindre energimängd vilket medför att kvoten automatiskt ökar. Men med det du skriver verkar det som att du menar att en tjock häst ska ha en låg kvot. Då blir det lätt tokigt.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

I det här fallet får hästen en lägre proteinkvot av mera grovfoder. Tyvärr har årets hö inte lika mycket protein som det brukar.
Hästen ökar mycket av nuvarande foderstat så energibehovet räcker gott.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Ja, håller med. Den här hästens behov känner jag inte till jättebra än eftersom han inte stått hos mig så länge, men så mycket märks i alla fall att han behöver en kvot som är högre rent generellt. Han verkar passa bättre på en kvot på minst 7. Men eftersom jag inte haft den hos mig i normalhull och normalmusklad så är det svårt att veta hans normala behov. I nuläget är han mycket muskelfattig och därför vill jag ha honom på en högre kvot. Speciellt som hans hull ökar mycket, (men inte muskulaturen. än)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det senaste i frågan.

Fick höra idag av den som pratat med foderrådgivaren att denne sagt att eftersom hästen får så mycket Lusern så måste kraftfodret bytas ut mot en annan sort. :eek:
Detta förstår jag verkligen inte. Hästen får 2 kg Lusern om dagen och det borde inte räknas som mycket. Kraftfodret den får är Krafft Groov 125. Detta tycker jag passar bra ihop och jag kan inte förstå alls vad denne rådgivare menar. Någon som förstår?
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det senaste i frågan.

Fick höra idag av den som pratat med foderrådgivaren att denne sagt att eftersom hästen får så mycket Lusern så måste kraftfodret bytas ut mot en annan sort. :eek:
Detta förstår jag verkligen inte. Hästen får 2 kg Lusern om dagen och det borde inte räknas som mycket. Kraftfodret den får är Krafft Groov 125. Detta tycker jag passar bra ihop och jag kan inte förstå alls vad denne rådgivare menar. Någon som förstår?

Kanske möjligheten att lusernet är pelleterad form och att de då anser 3,5 kg är för mkt antingen totalt eller att det blir för mkt per utfodringstillfälle i kraftfoder. Men jag har för mig att lusern räknas som grovfoder oavsett strå eller pellets?!?

Bara lösa spekulationer.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

I det här fallet får hästen en lägre proteinkvot av mera grovfoder. Tyvärr har årets hö inte lika mycket protein som det brukar.
Hästen ökar mycket av nuvarande foderstat så energibehovet räcker gott.


Men mängden protein måste ju bli högre totalt om den får i sig mer.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

mizz:
Nix. Hästen får 2 kg Lusern hackat strå/dag.
Det är dessutom inte samma utfodringstillfällen helt. 0,75 kg groov på morgonen, 1 kg hackat strå vid intag från hagen, 1 kg hackat strå på kvällen och då även 0,75 kg groov.
Jag ser inget fel i detta alls. Jag undrar verkligen vad denne rådgivaren menade.
 
Senast ändrad:
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Men mängden protein måste ju bli högre totalt om den får i sig mer.

Ja visst, men mängden energi ökar mera än mängden protein. Eftersom hästen i det här skedet behöver bygga muskler borde proteinkvoten snarare höjas under uppbyggnaden, (enligt mig).
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag tycker att kraftfoderdelen är för låg för en häst på 1,60 som dessutom har svårt att sätta hull. Tänk att folk är så himla rädda för att ge en ordentlig kraftfodergiva, ALLT går inte att lösa med enorma mängder hö eller lucern är min personliga erfarenhet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 921
Senast: Habina
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 264
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 452
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 944
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp