osäker vid hantering av häst :(

loote

Trådstartare
Hej!
Går på ridskola och det händer ofta att jag blir väldigt osäker och nervös när jag ryktar och så i boxen. Det gäller ju inte alla hästar... Jag hakar upp mig på små saker som händer och det känns som att jag förväntar mig att det värsta ska hända, om något inte går ''perfekt''.Jag ger upp innan jag ens vågar försöka, tex om jag ska kratsa bakhovarna och jag märker att hästen håller på o flyttar sig eller håller på och bråkar, då ger jag upp. Jag vet ju att man ska vara envis och bestämd men det känns som om jag gör hästen sur om jag fortsätter försöka. Hästar sparkas ju inte för att vara elaka, men kan dem göra det om de blir irreterade? Jag är rätt så ovan med större hästar för jag har alltid bara hållt på med ponnys. Jag vill ju inte vara räddför hästarna när jag rykta och sadlar,jag vill ju slappna av och umgås med hästen. Och det är ju jag som ska bestämma över hästen inte den över mig! Några tips på hur jag kan bli mer självsäkrare? :)
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

Mitt tips är att lära dig att förstå vad hästar säger. Då kan man bedöma en situation bättre och se om hästen bara krånglar eller om den är så förbannad så att man ska akta sig.
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

Ta hjälp av någon annan i stallet som kan vara inne i boxen med dig. Kanske någon som håller hästens hov medan du kratsar eller någon som "passar" hästen medan du sadlar.

Sen tycker jag du ska fråga din ridlärare om han/hon kan hålla en hästhanteringslektion någon gång där han/hon visar hur man hanterar och rör sig runt hästar på ett säkert sätt, hur man bäst göra när man ska kratsa hovarna på en häst som t.ex. vevar med benen och allmänt hur man ska agera runt en häst för att på bästa sätt undvika onödiga farliga situationer.

Sen kan du ju be om att få öva på en snäll stor häst som är snäll med benen och inte går omkring i boxen när man pysslar. Oftast är det lättast att börja med en snäll häst så man får upp självförtroendet lite, då är det lättare att senare gå vidare med hästar som kanske är lite busigare.

Tycker inte du ska vara rädd för att bli sparkad. Har aldrig varit med om att en häst försökt sparka när man ska kratsa bakhovarna (nu talar jag om friska hästar som inte har några dåliga ovanor eller har ont). Ibland kan dem dra åt sig bakbenet lite, men det ska man inte vara rädd för. Fortsätt bara att hålla ett lugnt tag om benet, prata med hästen lugnt så slappnar den fort av och sträcker ut benet så du kan kratsa.
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

okej tack :)
Jag antar att jag är osäker eftersom jag alltid hanterat ponnys som shettisar och gotlandsruss, att kratsa en shettis hov och en stor hästs hov är ju lite skillnad. Det är just det att jag vill veta om hästen kommer tröttna att bråka efter ett tag om jag är envis eller om det blir så sur att den gör något dumt som ex sparkar.
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

Hästar är sällan som människor, dvs även om du tragglar en lång stund så blir det sällan så att hästen tröttnar och sparkar dig för att den tycker du är jobbig som håller på så länge. Hästar sparkar främst av tre orsaker, 1. olat, dvs hästen har lärt sig ett dåligt beteende (att sparkas) 2. hästen känner obehag/har ont 3. hästen är rädd och sparkar för att försvara sig. På de flesta seriösa ridskolor har man inte hästar som är farliga för eleverna att hantera. Man ser till att hästarna inte har ont och om hästen skulle råka ha problem med något så ser man till att eleverna får hjälp av personal att utför det momentet så eleven eller hästen inte kommer till skada.

Hästar läser oss människor som en öppen bok. Den ser precis när du är rädd och nervös och om hästen då är lite smart så drar den nytta av det genom att bråka lite för den känner på sig att om den är lite envis så blir du rädd och då slipper lyfta fötterna. Ridskolehästar har ofta massor med såna små trick för sig för att trimma oerfarna och osäkra elever, men om man bara är envis och bestämd och inte låter hästen vinna går det oftast bra.

Men som sagt, man ska inte vara rädd att be om hjälp om man är osäker.

Sen är min generella erfarenhet att stora hästar ofta är snällare en ponnyer :p Även om dem är större och kanske därför ser lite läskigare ut är dem ofta lätta att ha att göra med medan ponnyer kan hitta på både det ena och det andra :D
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

:) på min ridskola så har personalen satt upp lappar på boxarna för de hästar som kan vara lite bråkiga, så de andra hästarna ska ju inte vara svåra. De är ju säkert så som du säger att de bara drar nytta av att de känner våran rädsla.
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

Jag hoppas att hästen är uppbunden när du grejar med den i boxen. Om den inte är det så är det det första du ska göra. Man ska aldrig hantera en häst lös i boxen för det är som att be om olyckor. På en ridskola ska alla hästar ha uppbindningsgrimmskaft i boxen.

När du ska kratsa hovarna så stå nära. Ta tag runt benet bestämt men ändå mjukt och be hästen lyfta genom att säga hov, lyft eller smacka lite. Dra inte utan vänta tills hästen lyfter själv. Lyfter den inte så putta lite på benet på den med din rumpa. Om hästen drar till sig benet så följ lungt med och slit inte utan dra lugnt och försiktigt ut benet så att du kan kratsa. Tänk på att inte dra benet snett utåt utan bakåt och lyft inte onödigt högt.

Tyvärr är inte alls alla ridskolehästar snälla utan man ska vara försiktig som vid all hantering av hästar. Om man står nära och hästen skulle kicka till så blir sparken inte lika hård som om man står en bit ifrån. Du får också bättre tag om benet om du står nära och kan följa med i hästens rörelser bättre.

Träna på att förutse vad hästen ska göra och på vilket humör den är så blir du mindre osäker. Hästen känner din osäkerhet och undrar ju om det är något att vara rädd för och blir då orolig och går runt mer. Är du lugn runt hästen så står den snart bara och njuter av rykten.

Sluta tänka som att du ska bestämma över hästen. Be hästen bli din kompis istället och jobba med den istället för mot den. Få den att vilja göra det du vill så blir ridningen mycket roligare.
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

Det är ok att vara rädd. Gör det du känner du vill och ta hjälp med det andra. De allra flesta är rädda emellanåt och det är viktigt att man vet sin begränsning när man håller på med hästar. Självförtroendet kommer med tiden.
 
Sv: osäker vid hantering av häst :(

Du skulle behöva träffa min polle :D. Han är "bumlig" men otroligt snäll och har ett tydligt kroppsspråk.

Mitt tips skulle vara att dels att välja dina strider. Om du sedan går in för det så gör det med hela ditt självförtroende.
Är du osäker på om du exemeplvis vågar kratsa bakhoven för att hästen rör sig mycket och verkar irriterad. Testa att röra dig mot hästens bakdel, med handen på hästens kropp i cirkelrörelser, låtsas att handen är en borste? Se även till att hästen vet vart du är.
"Borsta" dig bakåt och ha ett öga på hästens öron. Jag skulle tro att detta kan funka bra. När du sedan "borstar" dig ner på bakbenet så ser du ju på hästen hur den reagerar, troligen kommer den ha öronen bakåt för att den är fokuserad på dig, inget negativt i det. Bättre det än att den är koncentrerad på annat och sen blir överraskad. Sedan väljer du om du vill gå längre eller om det räcker så. Gör bara det du vågar.


Sen tycker jag, likt andra här, att du ska vara öppen med vad du känner. Tala med mer erfarna personer. Nu vet jag av gamla erfarenheter att detta är lättare sagt än gjort på ridskolor då man helst ska kunna allt och våga allt för att inte bli nedvärderad. Men jag skulle ändå rekomendera dig att fråga om råd.

Det finns även massor av böcker om hästars kroppspråk och beteenden som kan vara till hjälp för att förstå hur du ska agera och vad din kropp säger till hästen och vad hästens kropp säger till dig.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 082
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp