Osäker valp

IsabelleC

Trådstartare
Skriver denna gång för att få råd om hur man gör en valp mer självsäker. Ända från början har vår lilla tollartjej varit väldigt försiktig, känslig för höga plötsliga ljud, leker inte på egen hand såvida vi inte sitter några meter ifrån. Sätter man sig ner på golvet och är med henne så leker hon för fullt. Om vi sen går och sätter oss i soffan t.ex. så lägger hon sig vid våra fötter för att "passa" eller för att inte missa om vi går nånstans, känns det som!
Hon är väldigt närgången när man är ensam hemma. Är vi flera hemma så känns hon ofta mer säker då hon leker lite mer och kan lägga sig lite längre bort än annars, för att vila. Jag försöker träna mycket på att hon ska stanna i det ena rummet när jag går vidare till det andra, stänga in mig på toaletten och sånt för att få henne att förstå att det är naturligt att hon får vara ensam ibland.

Tidigare så gnällde hon så fort man gick in på toaletten och stängde lite efter sig. Nu brukar jag få igång henne och leka med något innan jag går in men så fort hon ser att jag gått in dit så slutar hon leka och lägger sig bara utanför och väntar. Det gör lite ont i mammahjärtat, jag vill ju att hon ska kunna vara trygg ensam också!

Hon är nu 13 veckor. Fortfarande väldigt liten, men jag vill veta om ni har några tips på hur man gör en valp mer självsäker!

Tilläggas ska att jag ändå ger henne roliga leksaker som hon annars tycker väldigt bra om och som inte ligger framme hela tiden. Alltså leksaker jag vet att hon älskar, även sådana som man stoppar i godis i, och dem kan hon hålla på med i evigheter tills jag tar bort dem annars. Men går jag in på toaletten när hon fått nån av dem så är dem inte det minsta intressanta längre..

Väldigt få hundar leker ensamma, dvs om ägaren är bredvid så kan dom fara runt som torra skinn men så fort dom lämnas slutar dom leka. Ett ensamt litet flockdjur ska inte dra till sig uppmärksamhet - det är inbyggt i djuret.

Okej, så det är bara helt normalt? Jag kopplar ihop det med att hon är så försiktig och "rädd" av sig. Just med ljud och så. Därför har jag fått för mig att hon helt enkelt blir väldigt otrygg när hon dessutom blir ensam en stund. Däremot så har hon ju slutat gny och gnälla, så det är väl ett framsteg i sig..

Jag tycker du gör helt rätt när du övar med toalettdörren stängd osv. Det verkar vara en helt normal valp. Med en stor flock runt sig som "har vakten" så kan en liten valp släppa loss precis som du beskriver och även känna sig tryggare och vila en bit från flocken. Angående ljuden så är det precis detta valpar ska lära sig, att det kan låta MEN att inget farligt händer. Vad man själv ska göra när valpen blir rädd för ett högt ljud är att inte trösta. Var som vanligt.
Vår ena hund som är 2,5 år nu lyckades välta en tidningskasse när hon var 12 veckor - inga skador alls, hon blev bara jätterädd - men hon går fortfarande inte förbi en kasse som står på golvet om hon måste gå närmare än 50 cm. Så vad man lär dom som små valpar sitter i.
Ta det steg för steg med ensamträningen - hon är liten än och ni verkar vara på rätt väg.

Hon leker med er- Bra!
Hon slappnar av när inget kul händer- bra!
Hon gnäller inte längre utanför toalettdörren- bra!

Att hon inte leker så mycket på egen hand ser jag faktiskt inte som nån nackdel, så länge hon leker med er (bra för både relationen och framtidens träning/belöningar). Skönt att de kan ta det lugnt när inget händer och inte leker så de river stället inomhus ;) Tuggar hon på ben etc?
Att "ensamträna" på toaletten etc är jättebra. Hon kommer bli tryggare och tryggare. Mina hundar väntar gärna utanför dock om de inte har något bättre för sig, utan att jag upplever de som otrygga alls.
Upplever du att hon "måste" följa efter er överallt? Det är såklart mindre bra, men också en träningssak när hon är så liten. Hon lär sig så småningom att det inte alltid är lönt att följa med dig ut till köket utan hon kan ligga kvar och vila. Så småningom blir hon mer redo att upptäcka världen på egen hand och klara sig "själv". Det kommer du märka även utomhus och då är det bra att redan ha en väl fungerande inkallning. Helt plötsligt behövs inte tryggheten från matte lika mycket och det är lätt att ge sig ut på egna äventyr (som ju inte alltid är helt lämpliga).
Blir hon skrämd för ljud så ignorera. Uppmuntra om hon går fram och tittar/är nyfiken på vad som låter. Att "trösta" bekräftar som sagt känslan att det var något farligt som hände.

Tack så mycket för svaren! Då ska vi fortsätta på samma väg så blir det nog bättre med tiden :) vad glad jag är som hittat detta forum fullt av människor med kunskap som man kan fråga!

Hon låter helt normal. Det är ju fortfarande en liten bebis. Dadda inte med henne, och ta det lugnt. Gör små enkla övningar som hon klarar - kan få beröm och känna sig stor och stark och viktig.

Var glad att hon söker kontakt, det är betydligt svårare med de askaxiga bruksvalparna som tror att de äger världen vid 4 månaders ålder, jäkla terrorister. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
767
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 164
Senast: Nota
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka