Osäker unghund.

Coldspell

Trådstartare
Jag har en hel del funderingar som vi skulle behöva hjälp med.

Bakgrund:

Vi tog en valpkull som föddes i januari (Jackrussel terrier). Redan då la vi märke till att en av valparna var "annorlunda" jämfört med de övriga valparna. Hon behövde mer lugn än de andra valparna och hade betydligt kortare stubin än alla de andra valparna. I övrigt en fin hund som överensstämmer bra exteriört med rasstandarden.

Dock valde vi att sälja valpen till reducerat pris till min mans syster just för att hon var såpass annorlunda till lynnet än de andra valparna. Vi ville ha koll på henne. Och just nu verkar det som om det var ett bra beslut. De övriga valpägarna är hur nöjd som helst. Det är min mans syster också. Förutom att de har några små problem som nu börjar bli ganska jobbiga.

Problem:

Hunden är helt underbar mot sin flock (deras familj med de vänner som ofta är och hälsar på, våran familj samt barn). Dock oerhört misstänksam mot vuxna människor. Osäker. I somras blev hon överraskad av att en kvinna plötsligt lyfte upp henne medan hon sov och skrämde henne, efter det har det bara eskalerat. Hon skäller och morrar när folk kommer och hälsar på (hon stryker omkring runt fötterna på folk men håller sig ändå på ca 1 meters avstånd). Är ändå intresserad och kan ibland plötsligt hoppa upp i famnen på okänt folk. MEN om de sen sträcker ansiktet mot henne medan hon sitter i famnen så kan hon nafsas! OM hon inte vill ha den kontakten, varför hoppar hon då ens upp? Och hur gör man med situationerna kring när folk kommer och hälsar på? Hur får man henne att sluta skälla och morra?

När det gäller våra hundar så har det fungerat med att bara säga nej och be dem gå till bädden. Men hon verkar liksom bli så stressad och låst att hon varken hör eller tänker.

De tänker i alla fall anlita en person som är duktig på hundar för att få lite ledning med problemet, men jag är ändå intresserad av att höra era erfarenheter/åsikter. Till saken hör att detta är en EXTREMT intelligent och lydig hund i övrigt. Fantastisk familjehund, för just deras familj.

Sv: Osäker unghund.

Min är lite sådan, dock inte lika extrem. Hon är väldigt osäker, men ska fram, går personen då över hennes gräns (genom att t.ex. böja ner sig mot henne) så kan hon backa och nafsa i luften. Det är som att hon inte förstår hon dels inte behöver gå fram, dels kan gå därifrån. Istället så står hon still tills hon inte fixar det längre och då kommer nafsen..

Jag privattränar nu och det vi tränar på är att folk kommer in, står stilla och inte ens tittar på henne och så klickar jag och belönar att hon går fram och nosar på dem. Steg 2 är sedan att de ska snabbt stryka henne över ryggen - klick och belöning hos mig. Alltså att både få kontakten med främmande att bli något positivt och sedan att hon går därifrån för att få belöning hos mig.

Vi tränar mycket med bara oss i familjen och nära vänner för att få till ritualen, samt förstås med de främlingar som jag får tag i.

I vardagen så tränar jag mycket på att hon inte ska kasta sig fram helt okontrollerat. Får vi besök av okända som jag misstänker inte kommer att kunna följa mina instruktioner så får hon vara i ett annat rum. Annars så får hon vara på sidan av ett tag så att hon hinner studera personen, lugna ner sig och sedan gå fram kontrollerat. Då brukar jag också be personerna att ignorera henne, varvid hon oftast går fram, nosar av och sedan inte är intresserad länge.

Ja, men så många likheter!

Hon blir genast mycket mer lugn om det kommer en människa som inte alls är intresserad av att ta kontakt med henne. Men vissa är ju så otroligt på bara för att det är en liten hund. Dessutom så är det ju tonårsbarn i familjen som innebär en hel del springande i dörren och det är inte alltid de hinner höra/se att någon kommer och hon är ju så jädrans snabb!

Det är JÄTTEviktigt att man är extremt tydlig med sin omgivning när man har en hund som är osäker på människor. Er uppfödning låter väldigt lik min lilla hund, som dessutom är supersöt och väger 3kg, men jag är stenhård med att INGEN får hälsa på henne utan att det är noga igenomtänkt. Det krävs att hunden vet att den kan lita på att inga människor kommer att hälsa på henne för att den ska kunna känna sig trygg.

Sedan behöver en sådan hund inte vara med i såna situationer, möjligtvis att man kan släppa ut den ur t.ex. sovrummet när folk satt sig till bords och så, med instruktioner om att INTE kolla på hunden, inte ta på hunden ens om den söker kontakt.

Ja. De försöker nu med att begränsa henne från att i onödan träffa okänt folk. Men problemet är att det är en familj med mycket spring i dörren (pga. deras jobb) Och de kan ju inte alltid ha hunden instängd i ett rum. Så det bästa vore ju att man hade kunnat lösa det. Jag har gett som förslag om att de ska sätta upp en lapp på ytterdörren där det står att folk ska ignorera hunden...

ett stabilt "gå och lägg dig"-kommando kanske kan funka bra? Filtträning är ett riktigt bra sätt att få hunden att slappna av och ta det lugnt. Dock så har man ett jättestort ansvar att ingen kommer fram till hunden när den ligger på filten.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
858
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare