osäker,stressad,nervös

timme

Trådstartare
vet inte om jag lagt tråden rätt.
men jag har ett jobbigt problem som hindrar mig enormt mycket.när jag ska rida i paddocken även om det inte är nån annan inne i padd utan bara går förbi osv så blir jag så otroligt stressad och osäker och ångesten sätter in.jag kan inte rida och allt går åt fel håll och jag ger upp.jag blir så otroligt spänd och okoncentrerad.
det handlar väl mkt om mitt otroligt dåliga självförtroende och självkänsla.känns som alla andra är så himmla duktiga och rider så bra och gör allt rätt medan jag sitter där och bara stressar upp hästen och bara förstör för honom:( har ni nåt tips hur man kan försöka tänka annorlunda och kanske inte bli så stressad?

Sv: osäker,stressad,nervös

Jag kände något liknande när jag var yngre. Jag tyckte alla andra var så duktiga och när någon tittade på mig när jag red så ville jag att allt skulle vara så perfekt. Jag försökte nog lägga mig på en nivå som var lite högre än det jag och hästen var på och allt blev bara pannkaka. Jag red i stort sett bara ut om någon annan var i stallet.

Det jag gjorde var att tvinga mig rida inför andra men att jag endast gjorde väldigt grundläggande övningar som jag visste att både jag och hästen klarade av. Då jag blev mer spänd när farten ökade (och någon tittade) så höll jag mig i skritt. T.ex. övade jag på halt/skritt/halt och att rygga.

Jag började rida privatlektioner också för en tränare jag kände mig bekväm med. Iallafall för min del så tyckte jag inte att det var jobbigt om någon såg när jag red lektion för på något sätt släppte jag kravet att allt skulle vara så perfekt. Efter ett tag vågade jag mig på lite travövningar själv (som jag hade övat under mina lektioner) och så gick det sakteligen framåt.

Åtminstone så hjälpte detta (+att jag har blivit äldre) mig att få bättre självförtroende på banan.

Sedan har jag ju insett att alla andra inte rider svår dressyr/hoppning och att även andra har sina svagheter. Det är ok att inte vara bäst och man blir ju inte bättre om man inte övar.

Jag har aldrig kännt så när jag har ridit eller hållit på med hästar. Däremot när jag som vuxen började på brukshunds klubben kände jag precis så. Alla andra var så duktiga och hundarna löd så fint.

Men så började jag titta lite mer på de andra och upptäckte att de som var duktiga och vann alla tävlingar faktiskt inte hade så lydiga hundar på täningarna. Erkänner att jag var ett stort frågetecken som inte blev mindre av att de som såg att vara duktiga på träning istället aldrig lyckades på tävling???????????

Till sist frågade jag den som var i särklass bäst i klubben på alla tävlinga med bl a SM-vinst. Då fick jag svaret: "Jag åker hit och tränar på det vi inte kan för att vi ska lära oss. De andra åker hit och visar upp de få saker de kan."
Efter det började jag titta på de "duktiga" mer noga och såg att det var exatk samma saker de körde med vecka efter vecka. Gick hunden bra på fritt följ så var det de som gällde var det iställe platsläggning som gick lätt var det o s v.

Kan ju vara samma sak med "alla" som är så duktiga och rider så bra. Att de bara visar upp de saker som de verkligen kan istället för att träna på det som är svårt?
Kan ju alla fall vara ett sätt tänka för sig själv, jag tränar för bli bättre inte för att visa andra vad jag redan kan.

det handlar väl mkt om mitt otroligt dåliga självförtroende och självkänsla.känns som alla andra är så himmla duktiga och rider så bra och gör allt rätt medan jag sitter där och bara stressar upp hästen och bara förstör för honom:( har ni nåt tips hur man kan försöka tänka annorlunda och kanske inte bli så stressad?

KBT. Att lära sig tänka rätt är tufft, jobbigt men otroligt givande.

:)

Sänk kraven!

Du verkar hamna i en negativ spiral, försök bryta den och tänka positiva tankar om dig och din häst istället.

Jag är likadan, att rida för instruktör tycker jag går rätt bra men så fort okända kommer in i ridhuset blir det jobbigt.

Börja rid för tränare och be gärna någon att filma dig, det känns säkert jobbigt att någon filmar men för mig var det en ögonöpppnare, trots att jag ser en massa fel så ser jag att många saker faktiskt är ganska bra också!

Själv fastnar jag lätt i att tänka på hästens form, att den måste gå i en bra form direkt, trots att jag vet att jag behöver rätt lång startsträcka innan jag är avslappnad nog för att hästen ska kunna jobba bra. Då har det hjälpt att fokusera på övningar och ridvägar istället för form för att inte börja stressa upp och spänna mig.

Några exempel: Serpentiner med halter på mitten och så småningom med många övergångar halt-skritt-trav. "Kyras fyrkant" med halt på mitten, fram/bakdelsvändning i hörnet, ny halt o ny vändning. Rida ett ruter ess där du måste vara noggrann med vägen. Sätta upp olika koner för slalom, att göra halt vid, osv. Bommar. Kanske kan det släppa fokus från hur du rider och att du är fullt upptagen med att hinna med att rida övningen?

Rider du på en stor ridbana kan det vara en idé att bara rida på en mindre del så att det hela tiden händer något, att rida en lång raksträcka och fokusera på att det ska se snyggt ut funkar åtminstone inte för mig, då är spänningarna där direkt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 139
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka