osäker pålle

O

ostbiten

Min ena pålle, Gringo han e jobbiggast för han har två hopptyps personlighet.Hemma är han jätte pigg å tar tag i hindret av sig självt,väldigt sällan han behöver någon hjälp. Samma på framhoppningen, om inte bättre. han brukar få STOOORA ögon:smirk:

Sen kommer han in på banan och bara dör! Går inte fram något för skänkel, Och han som har väldigt stor respekt för spö i vanliga fall å springer bara man visar det reagerar inte ens på att man lägger på det.
Han går in i botten på alla hinder, vilket han ALDRIG gör annars.
Ja vet inte va ja ska göra längre...
Jag vet att själva hindret inte är det igentliga problemet, Inte heller höjden. Då han med lätthet går 130banor på träning.
Jag har verkligen försökt med allt,..
Någon som har samma problem, kanske fått de löst?? Eller bara nån som har nått förslag på va ja ska göra? Ja känner mej helt kass...:(

Sv: osäker pålle

en liten tanke bara... det kanske är så att han känner att du blir lite nervös och spänd på tävlingsbanan och att det då smittar av sig på honom?

eftersom att du nu VET antagligen att han kommer att bli sån, så påverkas hela din ridning, fast du kanske inte tänker på det (?). Han känner antagligen att du rider annorlunda, vilket man oftast gör när man tänker från början att det ska gå dåligt.

Har det alltid varit såhär?
Om inte, var det ngn speciell händelse som gjorde att det blev så?

är du säker på att du inte är lite nervös sjäjv? hästar kan ju vara vääääldigt känsliga.

Min häst blir jättetittig inne på banan. Jag har dock bara tävlat två ggr (+ en träningstävling) så förhoppningsvis går det över så småningom :)
Hoppas det gör det för dig med :)

Lycka till!

Om ja nu blir nervös är det inget jag märker av, Har tävlat jättemycket genom åren och aldrig lidit av det. Men visst, Varje gång ja går in på banan så tänker ja "Nu kommer han säkert bli sådär igen". Det påverkar nog oss mer än ja tror, Trodde.
Han är 8 år nu, å han har tävlat sen han va 4år, inte jättehöga klasser pga att han är så stor. Så han har alltid varit lite långsam i sina rörelser, I höstas drog vi på oss lite tidsfel, men han har ALDRIG stannat! Vilket han har gjort 2 tävlingar i rad nu.
ja vet inte om det har att göra med att det är inomhus tävlingar, Han har gått mycket i ridhus innan, men sedan vi flyttade har de mest va på utebana.
Funderar på att sätta upp min lillasyster på några banträningar,så det blir annan ridning på honom. Hon är ju lite mer ponnyryttar typen. Hoppas verkligen att detta ska hjälpa, för ja vill inte sälja honom.

Tävalde en ridskoleponny som blev precis likadan när man kom in på banan, helt nervig och vågade knappt gå nära hindren... Så jag åkte ut på fler tävlingar och det gick bara bättre och bättre när vi blev säkrare och vanare båda två...

En sån häst har jag haft!! Han var helt underbar att hoppa med hemma, på framridningen och på vissa tävlingsbanor. Men ibland så blev han extremt tittig och allt var livsfarligt. Och då var han ändå ingen unghäst... Jättejobbigt det där. Först kunna hoppa 140 hemma och sen kommer man till en tävling och får nästan tvinga hästen att hoppa 110.

Mitt råd är att gå ner lite i klasserna. Kanske inte så kul, men bara så att ni båda får upp självförtroendet igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 468
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 825
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar