Osäker hund

E

emelan

Är det någon som vet hur man ska göra om man har en hund som inte vill gå ut och gå? :confused: så fort vi kommit ut blir hon rädd och osäker. Går fort och tittar sig skeptiskt runtomkring åsså har hon svansen mellan benen. Jag vet inte vad jag ska göra :confused: har försökt få henne på bättre humör eller försökt träna med godis medan vi går men ingenting av det jag testat fungerar :crazy:
vad gör man egentligen?? behöver verkligen tips...
 
Sv: Osäker hund

Är det någon som vet hur man ska göra om man har en hund som inte vill gå ut och gå? :confused: så fort vi kommit ut blir hon rädd och osäker. Går fort och tittar sig skeptiskt runtomkring åsså har hon svansen mellan benen. Jag vet inte vad jag ska göra :confused: har försökt få henne på bättre humör eller försökt träna med godis medan vi går men ingenting av det jag testat fungerar :crazy:
vad gör man egentligen?? behöver verkligen tips...

Hmm.. Jag förstår problemet, men skulle vilja veta lite mer om hundens bakgrund för att ge dig ett bra svar.

Har du haft henne sen liten eller är hon omplacering?
 
Sv: Osäker hund

Hur bor du? I vilka sorters miljöer rör du dig med hunden när ni är ute och går? Är hon ovan vid miljöer sen tidigare?

Jag skulle råda dig att göra en succesiv upptrappning i din miljöträning. Börja med enkla miljöer, med några "farliga" inslag. Finns det något din hund är extra rädd för? Försök väva in detta i en, för henne, trygg miljö. Försök vara med henne längre tider i miljöer hon inte tycker om. Pjoska inte med henne. Trösta inte, och gå fram för allt inte in bara för att hon visar sig osäker. För att få hunden trygg i miljöer krävs också att hon vistas i olika miljöer.

Det här är något som många missar i sin hundträning. Tyvärr, för det är ett av det viktigaste momenten i en hunds uppväxt!

Det kan också vara värt att ta med en miljösäker hund på promenader.

Gör promenaderna till något kul. Fungerar inte godis, prova med lek istället. Prova nya, annorlunda miljöer, med inslag som är spännande för hunden och som väcker hennes nyfikenhet.
 
Sv: Osäker hund

Hon är ungefär ett år nu och har haft hon sedan hon var liten valp. Jag bor i ett samhälle utanför en mindre stad, går oftast efter vägarna här hemma tro inte hon gillar bilar sedan e hon rädd för människor som går förbi och viker jämt undan...hur menar du med olika miljöer att man ska träna dom i olika miljöer å inte jämt hemma ? okej ha försökt att leka å så mn de fungerar inge vidare hon sätter sig alltid ner å vägrar gå...hmm...
 
Sv: Osäker hund

Hon är ungefär ett år nu och har haft hon sedan hon var liten valp. Jag bor i ett samhälle utanför en mindre stad, går oftast efter vägarna här hemma tro inte hon gillar bilar sedan e hon rädd för människor som går förbi och viker jämt undan...hur menar du med olika miljöer att man ska träna dom i olika miljöer å inte jämt hemma ? okej ha försökt att leka å så mn de fungerar inge vidare hon sätter sig alltid ner å vägrar gå...hmm...

Ja, med olika miljöer menar jag att man ska variera sig så att man får en hund som är trygg i alla möjliga olika miljöer. Själv gjorde/gör jag följande med min hund: Åkte bil, buss, tåg, tunnelbana. Klättrade på byggnadsställningar. Var i stallet och ridhuset. Med på jobbet (=hundgårdsmiljö). Gick i spiraltrappor av metall. Gick i tunnlar och under broar samt på broar. Gick på bryggor. Var med i stadsmiljöer och lantmiljöer. Fick vistas på bondgårdar med kor och får. Var i folkmassor.

Det är några exempel på miljöer.

Om hon viker undan för mötande människor, försök träna möten med personer du känner. Gör möten till något positivt. Låt din kompis agera möte och be den göra sig själv intressant, exempelvis med en leksak. För vissa hundar fungerar möten bättre om personen man möter bara ignorerar hunden, stannar upp, springer bort, kommer tillbaka, stannar, upp, springer, hoppar, rullar, gör sig intressant. Kanske din hund blir rädd, kanske hon blir nyfiken. Prova dig fram.
 
Sv: Osäker hund

Jaha okej jo ha försökt variera miljöer å så mn hon e inte rädd när man e i folkmassor eller så det är bara när man är ute å går. Och på kvällen blir det ännu värre då skäller hon på allt och alla. Antagligen är hon osäker och rädd för skuggor å sånt. Tack för tipsen :bow:
Jo få försöka prova lite av det som du tipsat om, så får vi se hur det går. Men går man med andra hundar är hon hur glad som helst, det är just det där när jag går själv med henne. Då fungerar ingenting, ha du nåra tips på vad jag ska göra när hon sätter sig ner å vägrar gå? jag kan ju inte direkt släpa med henne...
 
Sv: Osäker hund

Jag hade nog släpat med henne. Du kanske behöver ge henne "en knuff i ryggen" för att liksom visa "gaska upp dig, det här är ju inget farligt."
Förstod jag fel eller går du bara längs med vägen:confused:
Vad är det för ras?
Hur mycket promenerar ni och busar?

Har du ingen lugn miljö i närheten där du kan busleka lite med henne med hennes favvoleksak? Om inte det går så får du kanske helt enkelt ta med dig en filt (lite kallt nu iof) sätta dig ned med henne, ignorera allt konstigt och visa att du är avslappnad tills hunden också slappnar av.

Om min hund blir spänd över något som vi möter på promenad så går jag mot saken med avslappnad gång och ignorerar hunden. Då förstår han att det inte är farligt.
 
Sv: Osäker hund

Ja går oftast runt vägarna här hemma. På sommaren ha vi nångång varit ut i skogen å det gillar hon där springer hon på som aldrig förr. Det är en dvärgpudel promenerar en längre promenad varje kväll annars släpper jag ute henne på tomten å där busar vi även oxå. Annars leker jag rätt mycket med henne inne, apport söka olika saker osv. Ja, de e klart ha testat med att träna henne å aktivera henne ute i inhängnaden å då slappnar hon av mer... okej jo brukar försöka me de, men hon ger sig aldrig. Utan då ska hon stanna å kolla på alt möjligt. Tex en människa som går förbi hon måste liksom ha koll på allt och alla.
Men det kanske e för att hon är unghund?
 
Sv: Osäker hund

Jag tror inte att det har att göra med att hon är unghund, men å andra sidan så känner jag inte till rasen så bra.

Jag tror att din hund behöver miljöträning, precis som andra har nämnt.

Försök att ta med dig din hund så mycket som möjligt i många olika sammanhang.
När hon börjar bli rädd så försök att inte bry dig om henne utan bete dig som en trygg självsäker ledare. Tänk typ "sluta tramsa, nu säger jag att detta inte är farlig och då är det inte det, slutdisskuterat".

Sen är gränsen hårfin mellan om hon verkligen är skrämd eller bara osäker.
En osäker hund kan man ge en knuff i ryggen med bra resultat men en skrämd hund får man gå lite varligar fram med.

Hur går det för dig?
 
Sv: Osäker hund

Tack för tipsen :bow: jo jag ska försöka ta med henne till stallet så att hon kan anpassa sig lite till olika miljöer som ni nämnt. Så få vi se hur det går. Jag brukar som du säger försöka ge henne en knuff i ryggen å de funkar en liten stund tills vi gått några meter till och hon vägrar igen...mn allt eftersom så kanske hon blir bättre. Det e så svårt å ha hon i olika miljöer bara eftersom jag inte kan gå någon annanstans. Förutom i skogen då å i stallet.
Idag när jag va ut me henne gick det rätt så bra, antagligen för att det snöar hon älskar snö ;) svansen högt i luften. Tänk om det snöade så varje kväll :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
917
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 562
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp