Osäker = hotar

Pallas

Trådstartare
Har kontakt med en väns unghäst och har stött på några beteenden som jag skulle vilja ha lite input på.

Stoet har huggit och lyft upp en människa i armen i samband med fodring efter att bara ha hotat i matsituationer i ett halvår (alltså slickat öronen bakåt). Första tanken är ju att det är en ranggrej, men när jag känt närmare på hästen så upplever jag henne som mer osäker än dominant, men jag kan bedöma fel, jag har inte hanterat henne så mycket.

Hon gamar sig alltså vid utfodring. Man får inte ta henne på kroppen/benen utan protest (inte mycket protest, men den finns där med bakåtlagda öron, piskande svans, trängning eller muskelanspänning). Igår hotade hon mig i hagen när jag skulle hämta henne (givetvis spö med och hjälm på, pust) och kändes allmät otrevlig. Hon är dessutom brunstig och verkar väldigt påverkad, är det vanligt att de blir sådär vid brunst? Har aldrig träffat något sto som beter sig såhär skarpt bara för det.

Igår jobbade jag mycket försiktigt med enbart leda vid hand-övningar. Jag känner mig lite ovan (har hållit på mycket med markarbete förut men nu inte hållit på med hästar på 3 år). Jag ledde henne på ganska kort grimskaft och bad henne hålla avstånd med sin bog och vara uppmärksam på mig. Inget farligt provocerande från min sida, bara en check på var jag hade henne. Alla övningar var under protest - öronen bakåt, trängde sig, högg efter mig i luften ett par gånger osv. På slutet, när jag gått fem steg, gjort halt, gått fem steg osv några gånger så fick jag faktiskt den respons jag var ute efter - hon höll sitt avstånd, sänkte huvudet och tuggade när vi gjort halt. Då gav jag mig, belönade och lät henne tänka litet. Jag skall sedan leda henne från ridbanan till hagen och släppa henne, en sträcka på ca 25 m, och då blir hon helt hotfull igen och jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Jag ville ju avsluta med eftergift med en lugn häst, jag blev så ställd liksom. Jag känner ju inte hästen så bra (ägaren har heller inte sett de här tendenserna själv) och ville inte utmana ödet, så jag släppte ut hästen i hagen efter att ha gjort halt (hästen protesterade) ett par gånger på väg till hagen. Skulle jag gjort annorlunda?

Hur skulle ni jobba med en ganska ohanterad unghäst som visade såna här tendenser? Säg till om ni behöver mer info så skall jag fylla på efter bästa förmåga.

Sv: Osäker = hotar

Huuu... jag skulle gissa på att hon är jätterädd :(
Jag skulle nog ägna mig åt vänskapsleken tills hon förstod att jag inte ska äta upp henne. Det kan ta ganska lång tid, men det är nog den viktigaste grunden.
Sedan skulle jag försöka skapa lugnare matsituation åt henne. Hur "bor" hon som? I en box med grannar på båda sidorna? Kanske borde man försöka skärma av så hon inte känner sig så hotad när hon ska äta, så var iaf vårat sto...
En annan grej som vi fick tips att testa med stoet (och de andra förståss) var att se till att det fanns hö tex i boxen, sedan går jag in med en mathink och ställer den i krubban. Då vill hästen fram förståss, men då höjer jag bara handen och viftar om det behövs, så att hästen inte får komma fram. Så står jag så och låtsas äta och säger att maten är min, ända tills hästen lugnar sig och börjar äta hö istället för att försöka pressa mig ifrån hinken. När det så är lugnt så går man bara lugnt bort från hinken och ut.
Det blev skillnad på bara ett par gånger för oss! :bow:

lycka till!

Vänskapsleken tycker jag mig minnas något om, vill du beskriva lite närmare så jag får fräscha upp mitt minne? Tänkte se hur hon beter sig i hagen idag, verkar hon hotfull så låter jag henne vara idag (tänker inte utmana ödet) och åker ut på kvällen imorgon efter insläpp istället.

Kollade 7 games nu, jag har gjort precis så som beskrivs i vänskapsleken, då skall jag fortsätta med det.

Jag igen! :D Igår gjorde jag inget med henne, jag bara mockade och fixade åt henne och jobbade istället med den andra hästen. Idag tänkte jag känna lite på henne på stallgången med vänskapsleken men jag har en fråga:

Hur leker man vänskapsleken med en häst som klart och tydligt markerar att de inte ens vill ha en i närheten? Skall man köra den på avstånd, eller hur amns akll förklara? Hur mycket kan man "kräva" av en unghäst som faktiskt har anfallit människor på det viset hon gjort och dels fortsätter markera så skarpt. Det är ingen liten häst detta, utan hon är 160 cm och har rejält med massa. När jag gjorde lekarna med min arab var han ju i princip bara föl/liten unghäst och jag kände mig inte hotad och utsatt på det här sättet som jag gör nu.

Jag skall i allafall rekommendera ägaren att söka kunnig hjälp omgående, innan de fortsätter emd ridningen. Jag får känslan av att någon kommer råka riktigt illa ut om detta inte löses ordentligt.

Nu är ju jag själv nybörjare på detta, men jag pratade med en annan som är duktig på detta, och hon var inte säker på om vänskapsleken var rätt ställe att börja på. Hon tyckte nog att man hellre borde jobba med seven games för att få till kommunikationen... Men som sagt, det är nog bra om någon duktig kommer ut och hjälper till...
Men tänk på att förstå att hästar nästan alltid är rädda när de gör sådär, så slå henne inte :bow:

Om du ändå vill testa vänskapsleken så kan du göra det på ett säkrare sätt för dig om du använder tex en pinne eller spö så du kan smeka hästen från ett säkert avstånd. Sedan är det viktigt att inte ta bort pinnen för att hästen bråkar om du förstår hur jag menar?
Jag är som sagt ingen expert, men om jag kände mig hyfsat säker på att hästen inte skulle riktigt anfalla mig skulle jag nog ha den i grimma och ett rejält långt grimskaft på tex en ridbana. Sedan ser man till att ha hästens huvud vänt mot en, och så kan man stå vid sadelläget fast en bit ut och sedan lägga pinnen på hästens rygg. Vill hon bita får hon göra det, vill hon springa får hon göra det, bara man inte tar bort pinnen förrän hon står still igen. Och så FORT hon står still tar man bort pinnen. Viktigt där att förstärka henne när hon beter sig fint.

Min unghäst är väldigt rädd men inte aggressiv, på honom funkar det väldigt bra om jag först gör ett kort, snabbt pet på honom med en ny grej. (snabbt, men med lugna rörelser) Så jag tar bort den innan han har hunnit börja gå bort. Så får han fundera. Sen vill han titta på grejen jag har, bita och känna på den, sedan petar jag igen, kollar hur länge jag kan ha den där utan att han vill gå.

Ja, som sagt, bäst är nog om ni kan få hjälp, det låter som en potentiellt farlig situation... Men ta inte emot hjälp från någon som tror att de kan slå vett i hästen, det lovar jag bara kommer göra saken värre...

Om du skriver var du håller till kanske någon (kanske min kompis, som jag vet läser här men inte skriver) kan tipsa om någon bra tränare som kan hjälpa er :idea:

Tack för ditt svar! Nej, slår gör jag bara om jag behöver värja min egen säkerhet och då slår jag en gång, hårt - precis som en annan häst skulle gjort. Jag tog det extremt lugnt med sällskapsleken på stallgången häromdagen, alltså hade henne uppbunden och smekte henne med händerna och försökte hitta hennes "sweet spot". Jag fick smeka henne i ansiktet/pannan utan större protester och jag utgick därifrån. Mellan öronen och på mankammen fick jag smeka och massera henne och hon stod och njöt, likadant på stora stjärtmuskeln. På övriga kroppen var det tabu. Jag tror att hon var lite öm i skinnet pga pälsfällning, så jag framhärdade inte utan koncentrerade mig på att få en lugn och avslappnad häst.

Allt gick bra tills jag ville flytta hennes rumpa för att komma på andra sidan. Då började hon backa i linorna, slicka öronen, hötta med bakhoven och visa tänder. Då gjorde jag så att jag lungt gick till hennes huvud igen, smekte hennes panna och bad henne gå fram, och så började jag om så att jag fick en lugn häst. Man måste ju kunna få visitera henne utan att riskera råka illa ut, så jag tror ändå inte att vänskapsleken är så dum att börja med om man tar det lugnt. Jag kände mig hotad men inte rädd, så jag bara tog det extra lungt och försökte förmedla just vänskap.

Ägaren har läst denna tråd och tyckte det var bra att få det nedskrivet såhär, eftersom hon själv inte råkat ut för de här skarpa beteendena. Jag somnade irån hennes samtal igår kväll, men hon kanske kan skriva lite här i tråden hur hon upplevde hästen igår.

Vi finns i Falun/Aspeboda och är tacksamma för all input eller hjälp vi kan hitta! Vi känner en bra tjej som skulle kunna hjälpa till, men hon bor inte här utan hälsar bara på från Skåne ibland, och jag tror att det kan vara bra med kanske lite mer kontinuerlig träning. Tack för dina tankar hittills, de gör att man får lite mer att tänka på, det är jättebra!

Då tycker jag att det låter bra med vänskapsleken! Börja där det är ok, så smeker du snabbt men mjukt "in på förbjudet territorium" och så direkt tillbaka till hennes snälla områden. Gradvis kommer utkanten av det förbjudna området att förvandlas till ok-område (om du förstår hur jag menar?) och då får du avancera.
Just nu verkar det mest bara vara ok att du är i zon 1 vid huvudet, så gå inte runt henne bakom förrän du har avancerat dig ända dit.

Om du går in i tråden "PNH-någon?" så hittar du åtminstone ett par personer från Dalarna som säkert kan hjälpa er :idea: Bara gå in och fråga!

Jag ledde henne på ganska kort grimskaft och bad henne hålla avstånd med sin bog ...
Detta blir ju helt fel. Du ber henne gå undan samtidigt som du håller henne fast. Du avvisar henne utan att hon kan fullfölja det korrekt = ännu mer osäkerhet från hästens sida. En häst som du avvisar ska kunna gå undan minst en meter (med hela sin kropp, även huvudet)och gärna ännu mer.
Du bör alltså istället ge den mycket lina och sen bara gå. Låt den hålla åp med sina dumheter sålänge den inte ger sig på dig. När den tröttnar - beröm! Ge den en anledning till att bli lugn igen. För den kommer att göra sitt gamla race gång på gång, efter som att det är det enda den vet.

En osäker häst blir aggressiv/hotfull. En osäker häst försöker också klampa över andra, av den anledningen att de vill hitta en "plats". Kontroll på någonting i tillvaron. För en osäker häst är ofta osäker just för att den inte riktigt har kontroll på situationen och inte har en trygg plats i flocken/rangen. En ranglåg häst är därför i regel mer aggressiv än en ranghög häst.

Jag upplevde nästan precis detta med en unghäst för några år sedan. Att hon var 170-175cm hög gjorde ju inte saken bättre. Hon hade ingen aning alls hur stark och stor hon var. Flängig och hotfull. Mycket hotfull vid utfodring. Det slutade med att hon som en dag hade lunchfodringen inte kunde ge hästarna mat i hagen, hon kastade sig helt enkelt ut mellan trådarna och tordes inte gå in igen. När man tar sig an en sån här situation måste man veta vad man gör och varför. Du måste veta din plats, varför det är din plats för om inte du är övertygad blir hästen än mer farlig.

I detta fall ställde jag mig utanför hagen med en höpåse. Jag höll den så att hon kunde nå, men avvisade genast så fort hon kom farande aggresivt. Där stod jag i några minuter tills hästen lugnat sig. Så fort hon visade på agressivitet avvisade jag med mitt kroppsspråk. Efter som att staketet var mellan oss behövde jag inte vara rädd att hon kom för nära med hovar eller sin tyngd. När hon lugnat sig en smula ställe jag mig på andra sidan staketet. Samma procedur. Ju mer man vinner desto lättare blir det för en att övertyga hästen om sin styrka. Och jag gav mig inte förrän jag kunde lägga ut högar fint och prydligt i hela hagen, utan att hon kom närmre än vad jag tillät. Jag hade mitt revir kring mig, så som alla hästar har. och där har ingen annan rätt att inkräkta.

Hon var därefter aldrig mer aggressiv emot mig. Inte en enda gång. Hon behövde bara veta vem som hade komandot.

När det gäller osäkra, hotfulla hästar bör man i regel nonchalera dåligt beteende. Hot är inget hot om du inte ser det. Självklart ska man agera genomtänkt, men backa inte. Klia på manken, klappa på halsen, prata och var precis den vanliga du som du är med alla andra. ta för dig lite extra. Visa att du är värd att ta plats. Överlägsenhet utan agressivitet är ett bra sätt att vara dominant på. Biter hästen, varna innan hon hinner fram, och fortsätt sen i samma ögonblick med det du gjorde. Lägg inte ner någon onödig uppmärksamhet eller tid på det dåliga beteendet. Var bara trygg, säker och vänlig, så kommer snart hästen att ta efter. För den har absolut rätt att tjura, det har vi alla, sålänge den låter bli att göra ngn illa. Det är bara då den tillrättavisas - dock INTE med våld eller "samma medicin". Absolut inte på en osäker häst, då visar du att du är lika osäker.

Jättebra synpunkter, tack! Ville bara klargöra att jag inte höll fast henne när jag bad henne gå undan, utan hon hade full frihet att göra det. Med "kort grimskaft" menar jag inte ridskolekort utan hon hade gott och väl 60-70 cm att röra sig fritt på och inget mottryck. Däremot så tror jag att du har helt rätt i dina tankar att det nog var för kort för att vara ultimat för hästen i den situationen, när jag funderar på det efter att ha läst vad du skrivit. Jag var helt enkelt inte tillräckligt säker på min sak för att låta hästen härja fritt en bit ifrån mig, kanske borde jag låtit bli helt...

Så som du beskriver att du jobbade med din unghäst har vi också påbörjat jobbet nu. Jag tror att det handlar om att vinna hästens förtroende, men jag skulle vilja fråga dig om ett av våra "problem" i den här situationen. Om man har en häst som bara behöver relatera till "människor i allmänhet" så fungerar det ju bra att göra som du sa. Din unghäst, fortsatte hon hota andra eller blev hon säkrare i sin roll gentemot alla andra människor också? För som det är nu så råkar ju inte ägaren ut för de här sakerna (jag tolkar det som att de kommit längre i förtroendearbetet), utan det är en annan tjej som råkat illa ut och då jag som också fått se de här riktigt hotfulla sidorna. Hur tycker du att vi bör förhålla oss? Skall ägaren jobba med hästen ensam och sedan kolla om det "smittat" av sig även när andra skall hantera hästen? Eller skall vi andra fortsätta att vara med och jobba med henne?

Jag lägger mig i och svarar lite jag också ;)
Jag tror nog att hästen kan behöva träffa fler människor som visar att det går att lita på dem också. Hade det räckt med att ägaren jobbade med den så skulle ju inga andra ha problem eftersom h*n inte har det?
I viss utsträckning funkar det nog, vår lilla skygga unghäst har ju blivit bättre mot folk i allmänhet, liiite bättre. Men det är ändå fortfarande stor skillnad mellan förhållandet med mig jämfört med min man. (det är jag som jobbat mest med honom) Sedan tror jag också att det kan handla om vad för sorts utstrålning olika människor har. Hur mycket vi än jobbar med vår lilla kommer han nog alltid att vara lite osäker på vissa som rör sig lite mer burdust. "Din" häst kanske alltid kommer känna sig osäker med någon annan sorts människa...

Din unghäst, fortsatte hon hota andra eller blev hon säkrare i sin roll gentemot alla andra människor också?
Nu var ju detta inte min häst men jag var den enda som tog tag i det på det här sättet. Hon var i regel mycket lätthanterlig för mig efteråt. Självklart fick jag under en tid påminna henne - men hon blev aldrig farlig igen. Hon var heller aldrig farlig igen för andra när de utfodrade i hagen. Hon var inte riktigt lika schysst mot dem, för hästar ser ju skillnad på människa och människa. Men det slutade med att hon efter den dagen inte skapade några större problem igen för någon. Hon kunde vara tjurig när en del kom med kraftfoder till boxen, hon var ju inte plötsligt den mest trygga och lugna häst i världen. Men hon var kontrollerbar för vem som helst vilket gjorde att de också sen kunde sätta mer och mer gränser. Och detta fick jag veta från personer som inte ens visste om vad som hade hänt i hagen veckan innan.

Hur tycker du att vi bör förhålla oss? Skall ägaren jobba med hästen ensam och sedan kolla om det "smittat" av sig även när andra skall hantera hästen? Eller skall vi andra fortsätta att vara med och jobba med henne?
Jag tycker nog att det viktigaste är att ägaren börjar jobba med hästen. För om hästen bara får lite mer trygghet så är det oftast tillräckligt för att ni andra sen ska kunna vinna hennes förtroende.

Grejen är att få ner den här farliga agressiviteten, visa henne ett bättre beteende. För det första kommer relationen mellan henne och ägaren att göra henne tryggare men hon kommer också att prova det här lugna, trevliga beteendet och det kommer att underlätta för er så att inte alla behöver jobba med henne när hon är såhär aggressiv. Det bästa är ju om ni får hantera en så lugn häst som möjligt.

Hästar är ju inte naturligt aggressiva eller elaka, och får de en chans att inte vara det så tar de den i regel. De söker i första hand trygghet och flykt från faran. Det bästa vi kan göra är att sluta agera som ett rovdjur och istället visa att vi är att lita på. :)

Och vill lägga till att jag inte tror att du hade henne på jättekort lina eller tvingade henne inpå dig. Men ibland tänker vi inte på hur hästen skulle vilja agera naturligt mot det vi gör. Och hindrar man det kan man skapa ännu mer problem. Så mitt mål är i regel alltid att arbeta hästen så fri som möjligt. Då kan jag utesluta att jag själv gör intrång på hästen eller agerar fel. För det gör man, om och om igen. ;) Man måste få göra fel, eller mindre ultimat ibland. Det verkar dock som att ni vet vad ni gör.

Vill bara göra ett inlägg ang. vänskapsleken. Den handlar inte om att du ska röra hästen utan den handlar om att vinna hästens acceptans. Om att övertyga den om dina goda intentioner.

Vänskapsleken på denna hästen (utifrån vad du skriver) skulle jag börja på avstånd. Liknande det Tintilar skrev hur hon gjorde med hästen:

I detta fall ställde jag mig utanför hagen med en höpåse. Jag höll den så att hon kunde nå, men avvisade genast så fort hon kom farande aggresivt. Där stod jag i några minuter tills hästen lugnat sig. Så fort hon visade på agressivitet avvisade jag med mitt kroppsspråk. Efter som att staketet var mellan oss behövde jag inte vara rädd att hon kom för nära med hovar eller sin tyngd. När hon lugnat sig en smula ställe jag mig på andra sidan staketet. Samma procedur. Ju mer man vinner desto lättare blir det för en att övertyga hästen om sin styrka. Och jag gav mig inte förrän jag kunde lägga ut högar fint och prydligt i hela hagen, utan att hon kom närmre än vad jag tillät. Jag hade mitt revir kring mig, så som alla hästar har. och där har ingen annan rätt att inkräkta.

Detta innnefattar också vänskapsleken om du förstår?

Jag skulle börjat på det avstånd hästen inte känner sig hotad av mig. Läs öron (rörliga eller spända), ögon (mjuka eller hårda), nos (mjuk eller spänd) kroppshållning (avslappnad eller spänd) och närma dig hästen AVSLAPPNAT inte "hotande" (med färdig agenda, typ jag ska hämta dig), tänk på vad du åt till frukost istället.

Stanna så fort du märker att hästen uppfattar dig som ett hot. (Stelnar till eller lägger öronen bakåt ex.) Ta gärna ett steg bakåt, slappna av och iaktta henne med mjuka ögon, föröka att inte koncentrera blicken för hårt då blir det blir ett tryck istället. Gå framåt igen när hon vänder positiv uppmärksamhet, nyfikenhet. Stanna backa och avvakta om hon blir spänd igen. Låt det gå på hennes tid! Framfgförallt avsluta på ett bra ställe. Det kanske bara blir att du gör en "approach & retreat" första dagen, men du kommer säkert att märka skillnad till nästa gång. Detta är också vänskapsleken och hästen har redan talat om att den inte riktigt kan utföras på närmre avständ ännu. Du måste vinna din väg genom hennes privata "bubbla" innan du har tillträde till att röra vid henne.

För många hästar betyder det orehört mycket att någon lyssnat och respekterat deras osäkerhet genom att ge utrymme och vänta.

Detta är min tolkning utifrån det du skrivit så den kan naturligtvis vara helt uppåt väggarna för hästen ifråga IRL :smirk:

Lycka till och berätta gärna hur det går för er :)

KL

Jag har börjat jobba en 5 åring som bara gått i hage och hanterats sparsamt men dagligen. Hon är ganska tjurig och skrapar med frambenen och markerar med vä bak när man står i gången och sköter. Jag ber henne sluta utan att göra någon affär av det och fortsätter alltid med det jag gör. Hon biter inte, men är väldigt på med huvudet och söker händerna. Jag ger inte godis, men ägarna matar ur handen ibland.

Hon är väldigt på, och vill inte hålla avstånd när man leder utan vill placera människan vid bogen på vänster sida. Har försökt jobba med ledövningar i repgrimman men antingen reser hon sig i protest då, eller så försöker hon nocka en. Jag har då gått vidare med att backa och flytta bakdel och att böja in huvudet, vilket gått mycket bra. Hon gör alla de sakerna även om hon inte tycker om att bli backad genom att jag rör grimman, då reser hon sig.
Däremot går det bra när jag hötter med repet och går mot henne. Kan hon vara extra känslig vid att repgrimman rör sig av sig själv när man leder och repet pendlar?
Upplever det som att konstant tryck är ok, men att alla typer av ruskningar i grimman ger starkt obehag?
Eller är det en förtroendesak och att jag måste gå till botten med ledövningarna?

Det är alltid svårt att avgöra någonting såhär utan att ha sett hästen. Det finns ju som sagt lika många individer som det finns hästar, och alla måste bemötas/hanteras på ett individuellt sätt. Förutom individen själv så finns det mycket som kan ha skapat det här beteendet från början.

Kan hon vara extra känslig vid att repgrimman rör sig av sig själv när man leder och repet pendlar?
Visst kan hon vara det men jag tror eg att problemet har med annat att göra också.

Upplever det som att konstant tryck är ok, men att alla typer av ruskningar i grimman ger starkt obehag?
Eller är det en förtroendesak och att jag måste gå till botten med ledövningarna?
Ja, jag tror att det säkert kan finnas lite av båda delarna i problemet. Men förtroende är viktigt. Oftast försvinner en del rädslor när hästen hittar en människa som den känner att den kan lita på.

En häst som "oprovocerat" beter sig hotfullt eller aggressivt är ofta osäker på ngt sätt. Det behöver egentligen inte vara rädsla det handlar om utan mer frustration, att den saknar kontroll, den litar inte på omgivningen eller liknande. Någonting stör den och den vill "få kontroll" på tillvaron. Den kanske inte egentligen ogillar behandlingen i sig utan tillvaron.

När jag hanterar en häst som beter sig såhär brukar jag ta bort allt i tillvaron (där jag är) som kan störa. Jag provar att ställa den i boxe, inte ha den bunden, jag låter den "tala" och göra som den vill och försöker observera iställer för att tillrättavisa/korrigera. För beteendet har troligen ett meddelande. Jag försöker att göra saker på ett sätt som hästen inte är van vid för att få en ny reaktion/respons.

När man hanterar en häst från marken med syfte att jobba med förtroende och kommunikation brukar jag i regel alltid hantera hästen lös eller på lång lina (longerlina eller liknande). Syftet är dock INTE longering av ngt slag utan att skapa en så naturlig situation som möjligt. Hästen ska ha möjlighet att göra det den hade gjort om den befunnit sig med en häst.

Meningen är att hästen ska finna att den vill följa människan, att den vill vara trofast och att den vill följa våra signaler. Och framförallt att den är trygg med oss. Vi ska visa att det är lättast och tryggast att gå vid vår sida. Och därför kan vi inte tvinga den utan måste först ge den utrymme för att sen locka den in i vår "flock".

Också just därför har jag lite svårt för dessa "nh-lekar". Det är för kontrollerat. Ibland måste man gå tillväga på andra sätt, gå längre tillbaka och börja om från början. Lekarna är bra att använda vid inlärning men med en häst som är mentalt blockerad eller liknande kan man behöva gå tillväga annorlunda.

Hur just Du ska gå tillväga kan man omöjligt säga här. Du måste prova, känna efter, testa igen, observera osv för att hitta just de rätta knapparna hos din häst. Det är så vi talar med våra djur efter som att de inte kan använda sig av vårat verbala människospråk. Och det är just därför vi behöver ge dem utrymme, för att de ska kunna visa och för att vi ska kunna se.

Tack för ditt utförliga svar!

Jag vet att jag gärna håller i och korrigerar, har ett stort kontrollbehov, vilket jag vet om och jobbar med på min häst.
Detta är inte min utan jag hjälper ägaren. Naturligtvis faller jag tillbaka i det felaktiga mönstret när jag känner mig hotad.

I gången, boxen känner jag mig trygg med henne, hon är lugn om man är metodisk och s a s gör det man ska. Men om man går och pratar med någon annan häst/människa så skrapar hon tex. Tolkar det som att hon vill ha uppmärksamhet. Jag får ta överallt på kroppen på henne, men om jag begär att hon ska flytta sig innan hon gör det själv så kan hon tjura till och vifta med ett bakben.

Det finns en rundcorall som vi jobbat en del i, men tyvärr är underlaget kass så då har vi fått lov att gå till volten, där hon inte är så ofta och då såklart inte känner sig helt trygg och blir mer orolig och flyktig.

I corallen har jag jobbat med henne lös och det har gått jättebra att med mycket små signaler få henne att sätta igång och sakta av. Hon ville gärna trängas i början, men då har jag satt mer press och talat om att hon inte får genom att driva henne framåt. Efter ca 10 min följer hon mig fint lös och avslappnad. Jag har repgrimma på.

Tror absolut att hon är osäker, hon sträcker upp huvudet och ställer sig mitt framför och "ser ner" på en. I det läget kan huvudet komma framsträckt i full fart och markera en "nockning". Hon ruskar ibland på huvud-kropp och tuggar lite. Jag försöker slappna av och ge henne plats, men då kommer hon gärna in i famnen och uppträder "tiggigt", osäkert? Begär man då att hon ska backa då så går hon garanterat upp på bakbenen och blir spänd och osäker.

Jag vet att jag gärna håller i och korrigerar, har ett stort kontrollbehov, vilket jag vet om och jobbar med på min häst.
Detta är inte min utan jag hjälper ägaren. Naturligtvis faller jag tillbaka i det felaktiga mönstret när jag känner mig hotad.
Du verkar vara en ödmjuk person. :bow: Och det är fullt normalt att falla tillbaka när man känner sig hotad. Det är mer naturligt än att inte göra det, vilket ju gör det ännu svårare att låta bli. När vi blir hotade går vi tillbaka till det vi lärt os tidigt genom observation. Mao. ofta aggression, efter som att vi är ett djur som naturligt försvarar oss på det sättet, medan andra djur tex. spelar död. Detta bör du ta och hålla i minnet, för det är just detta också hästen gör om den känner sig hotad. Du vet ju nu hur svårt det är att även medvetet kontrollera sin instinktiva handling. Tänk då hur fel det blir om man agerar hotfullt mot en häst som inte ens är medveten om att den bör handla annorlunda. ;)

I corallen har jag jobbat med henne lös och det har gått jättebra att med mycket små signaler få henne att sätta igång och sakta av. Hon ville gärna trängas i början, men då har jag satt mer press och talat om att hon inte får genom att driva henne framåt. Efter ca 10 min följer hon mig fint lös och avslappnad. Jag har repgrimma på.
Jag är väldigt försiktig med vallning utav häst. Just av den anledningen att jag inte litar till fullo på min egen kapacitet. Men i mindre utsträckning händer det. Och glöm inte de framsteg som ni ändå gör. Alla framsteg är lika stora framsteg. Det betyder ju att du troligen gör någonting rätt. Något man kan tänka på är att normalt sett fokuserar man gärna på saker man vill att hästen ska göra. Jag jobbar ofta annorlunda efter som att man många gånger inte kan kräva den kontrollen i början. Ffa när man jobbar med hästar som är osäkra, aggressiva eller liknande. Då fokuserar jag istället på tillrättavisningar. För i det vilda så handlar det i början om just det. Att skapa gränser och visa den andra att det finns saker man inte tillåter. Det kan verka negativt men som sagt är det ett första steg. Dessutom vill jag att det ska finnas en förståerlig anledning till det jag gör, jag vill att hästen ska förstå att det finns ett syfte att han inte fick gå på mig, att den ska lära sig om mig samtidigt som jag vinner "rang". Att bara tvinga den att springa är för hästen inte naturligt eller förståerligt. Det finns ingen logik i det för hästen. Men gränser förstår sig alla på. Sen när man vunnit förtroende och kan börja "leka" mer på riktig lek, då kan man göra annat för då gör man det av ett annat syfte. Så nr 1. Skapa gränser och bygg en ömsesidig respekt mellan er. och glöm inte att också du måste visa att du respekterar hästens utrymme.

Sen kan man göra det på olika sätt. En del hästar är lättast att ha i lina, en del kan man träna detta i en vanlig enkel ledövning och andra hästar bör man ha helt lösa.

När du har en relation till hästen där den respekterar ditt utrymme och kan vara "lugn", slappna av när du slappnar av. Då kan du gå vidare. Syftet är att ni båda ska veta vart ni har varandra. Det innebär att hästen också vet och kan slappna av när du gör det. Den ska inte behöva vara på helspänn. Sen uppnår man inte alltid detta på en gång, men som sagt, alla framsteg är lika stora.

Dessa "hyss" som hon gör. Stå på bakbenen, sparka i boxen etc. Uppmärksamma dem inte. Det är väldigt olika vad som fungerar för vilken häst dock. Men en häst som stegrar han du knappast kontrollera på ett sätt som är passande för en orolig häst. Det skulle jag därför nonchalera totalt och sen göra ngt trevligt så fort hästen kom ner på marken. Eller så skulle jag sonika gå därifrån. Det beror på varför hästen gör detta, men vill den ha uppmärksamhet, gå därifrån. När det gäller sparkar när man pratar med andra så skulle jag börja med att nonchalera det och sen gå dit när hästen slutar. Om hon inte slutar skulle man dock få agera annorlunda. Vara så pass långt bort att hon börjar sparka, och korrigera på en gång, fortsätta med det jag gjorde, korrigera igen. Osv. Upprepa upprepa. Det dröjer oftast inte länge innan man får resultat, om ens ett ganska litet - dock alltid stort i mina ögon.

När det gäller dåligt beteende är det viktigt att inte uppmärksamma det så mycket. Att inte lägga ner mer tanke på dem än absolut nödvändigt. Säg till en gång, glöm det sen. Det ska inte finnas kvar i någon tanke. Det ska vara självklart för dig att hästen "uppför" sig.

Att backa är fö en väldigt underlägsen handling från hästens sida och en osäker häst sätter sig ofta på tvären i en sån situation. Då kan man jobba någon annanstans först för att hitta mer trygghet innan man går in på det. Det skulle jag föreslå om man inte har en häst som man vet mentalt klarar av det.

Att hon kommer in i famnen är troligen ett sätt att agera dominant. Så det ska du undvika om du inte bjuder in henne. Hon måste veta gränserna och lyssna på dina korrigeringar innan du bjuder in henne till dig. Annars kan du råka hamna i en situation där du blir tvungen att backa för henne, vilket du absolut ska undvika.

Sorry, det här blir kanske bara jätteluddigt. ;) Men det är svårt att vara fullkomligt konkret när man talar om en häst man varken sett eller träffat.

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 905
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama